2026-06-30, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag har ca 50. Men jag har fördelen att ingen är med facket, alla hatar byråkrati och ingen skulle gå med på fri karens eller 32t vecka för då packar jag ihop skiten och säljer mina sista företag eller avvecklar.

Tror många företagare vill sticka från Sverige om jag ska vara ärlig

är ingen med i facket hos dig? du skall inte vara rädd för facket, vilket du är, facket kan hjälpa även dig
Citera
2026-06-30, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
"Sedan millennieskiftet har minst 1.250 rörelsedrivande familjeföretag köpts upp av serieförvärvare och investeringsbolag. Det är en fundamental förändring av ägandet i Sverige som, enligt forskare, riskerar att få negativa konsekvenser."

sverige damsugs på företag, exempel på hur det kan gå är tex Hemnet där en bostadsannons var gratis för 20 år sedan och idag kan kosta 35000 kr. Ett annat exempel är veterinärer där riskkapital skapat monopol och alla med hund/katt hur extremt dyrt ett veterniär besök kan bli. Ytterligare exempel är att besikta din bil, över 100% prisökning på bara något decennium

Är detta konsekvensenb av moderaternas marknadsliberala politik? https://www.di.se/nyheter/1250-familjeforetag-uppkopta-nu-varnar-forskare-for-konsekvenser/

Det är exakt så ett monopol byggs upp. Kallas även för oligopol. Alltså oligark-monopol.
Det är vad vi får - och folkets representanter (politikerna) är med i rävspelet.
Det är resultatet av att släppa lös marknadskrafterna!
Citera
2026-06-30, 12:19
Medlem
Citat:
Som företagare och affärsman så är det här konsekvenserna av höga skatter och en vansinnig företagspolitik de senaste 30 åren.

Ta bara facken som tar bort mer jobb än någon annan varje år.
Krav på löner ska öka med 2-3% vare år
Ökade utgifter för företagen växer mer och mer samtidigt som priserna måste höjas och bidragssystemet för våra bankomatflyktingar ska kunna bo bra och kunna resa hem på semester ett par gånger om året.

Att man sedan köper upp mindre företag blir ju naturligt. Att få ett antal miljoner i stället för sova dåligt som företagare tar de flesta i dessa tider.

Att köpa företag som är på ruinens brant är inte fel för rädda jobb men jag tror fortfarande Sverige måste börjar fatta hur Sverige ser ut

Fri karensdag och 32-35v sänker 7av 10 företag.

men varför skall andra människor betala ditt lyxliv? Du gnäller på andra men du själv är största parasiten, andra skall slita och du vill att deras löner skall sänkas varje år så dina dåliga affärsideer kan leva vidare ytterligare ett år på deras räkning.

skärp dig! parasit!
Citera
2026-06-30, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men varför vill inte barnen ta över - För att företagarna får sååå mycket pengar att barnen aldrig behöver jobba om de inte vill - utan tar ett hobbyjobb för syns skull o lever på kapitalavkastning - om
jag skulle ha fel är det obegripligt att barnen tar en vanlig anställning istället för att leva gott på familjens företag genom övertagande
Hur definierar du familjeföretag? För mig, och de flesta familjeföretagare är det små, medelstora företag som är hantverkare, butiksägare ( järnhandlare, byggvaruhandlare, maskinuthyrare, blomsterhandlare, secondhandbutiket etc) tandkliniker, veterinärskliniker, fastighetsbolag, restauranger, jord, skogsbruk, städfirmor, däckfirmor.
Det är vad som normalt är familjeföretag.

Att barn inte vill ta över, beror oftas på att de vill skapa sitt eget liv. Familjeföretaget är mammas och pappas livsverk.
Av de minst femti ägare som jag pratat med efter företaget är sålt, har barn som pluggat och utbildat sig till något annat. Oftas är barnen tämligen duktiga och välfungerande på sina jobb, är väl fostrade sedan barnsben hur man beter sig på en arbetsplats.

Din syn på familjeföretag är rätt verklighetsfrånvänd. Få har råd med kapitalförsäkring stora nog att försörja sina barn med. De flesta vill ha hög vinst och stort eget kapital, att presentera för en potentiell köpare av verksamheten.
Citera
2026-06-30, 12:26
Medlem
Berias avatar
Citat:
"Sedan millennieskiftet har minst 1.250 rörelsedrivande familjeföretag köpts upp av serieförvärvare och investeringsbolag. Det är en fundamental förändring av ägandet i Sverige som, enligt forskare, riskerar att få negativa konsekvenser."

sverige damsugs på företag, exempel på hur det kan gå är tex Hemnet där en bostadsannons var gratis för 20 år sedan och idag kan kosta 35000 kr. Ett annat exempel är veterinärer där riskkapital skapat monopol och alla med hund/katt hur extremt dyrt ett veterniär besök kan bli. Ytterligare exempel är att besikta din bil, över 100% prisökning på bara något decennium

Är detta konsekvensenb av moderaternas marknadsliberala politik? https://www.di.se/nyheter/1250-familjeforetag-uppkopta-nu-varnar-forskare-for-konsekvenser/

Att 1250 familjeföretag sålts sedan millennieskiftet är intressant, men ett uppköp är inte automatiskt plundring. I många fall handlar det om generationsskifte, kapitalbehov, rekryteringsproblem, regelkrångel och att barnen helt enkelt inte vill ta över farsans verkstad.

Serieförvärvare kan också stärka bolag. Bättre styrning, inköp, sälj, export, produktutveckling och finansiering. Ett litet industribolag kan få muskler det aldrig hade haft kvar som fristående familjebolag.

Det finns dessutom akademiska invändningar mot att dra för stora slutsatser av sån här forskning. "Familjeföretag" är inget enhetligt begrepp, bolagen är väldigt olika och det är svårt att veta om köparen skapar värdet eller bara köper bolag som redan har bra förutsättningar. Svensk forskning har också visat att externa ägarbyten kan ge bättre ekonomisk utveckling, medan familjeinterna skiften ofta ger högre överlevnad. Med andra ord, inte så svart vitt som folk vill få det till.

Problemet uppstår snarare när uppköpen sker i marknader där kunden sitter fast eller där konkurrensen blir svag. Veterinärer, Hemnet och bilbesiktning är bra exempel på sånt. Där kan ägarbyte och koncentration ge högre priser utan att kunden får särskilt mycket tillbaka.

Gällande moderaterna, borgarna.

Vissa delar kan absolut kopplas till borgerlig marknadspolitik. Bilbesiktningen, som ju drevs igenom av Reinfeldt, är ett ganska tydligt exempel där avreglering ledde till fler aktörer, bättre tillgänglighet, men också betydligt högre priser.

Men uppköpen av familjeföretag går heller inte att skylla på Moderaterna som om detta började 2006. Det har pågått under både S-regeringar och borgerliga regeringar. Drivkrafterna är bredare än så... generationsskiften, barn som inte vill ta över, mer regelkrångel, kapitalbehov, svårare expansion och en mycket större marknad för riskkapital och serieförvärvare.
Citera
2026-06-30, 12:27
Medlem
Klas-Akes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Kapitalism delar inte ut något till någon. Hur tänkte du där med "får"??
Den som har flest aktier eller andelar i ett bolag för mest i utdelning i kronor.
Citera
2026-06-30, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slush-puppie
Precis så.
Man orkar inte att vara psykoterapeut åt personalen med alla deras vårdnadstvister, skilsmässor och adhd uitredningar på deras ungar.

Utöver det ska man mäta co2, wellpapp och massa annan skit man ska rapportera in till Naturvårdsverket.

Du har att göra med gen Z idioterna som nu börjar ta plats på kommuner och andra myndigheter. Smidigheten och samarbetsviljan hos dessa nya byråkrater är till skillnad mot de som de ersatte helt obefintlig.
I min kommun har de anställt en manshatande miljökärring med pottfrisyr för att hantera företagens miljötillsyn. Jättebra, hon hatar företagare och vi hatar henne (så mycket att vi hoppas att idoten ska sätta en kravodlad morot i halsen)

Det är snudd på hopplöst att hitta personal. Många av våra ungdomar vill inte jobba med något som inte betalar minst sjusiffrigt och det utan någon erfarenhet eller utbildning.

Vi är idag hänvisade till att anställa araber. Araberna gör ett bra jobb men är inte ett skit intresserade av något mera än att dra ihop nog med flis så de kan uppfylla alla krav för att få grönt ljus att åka hem och hämta en hucklekärring och låsa in i lägenheten.

De är noll intresserade av att bli polare med den svenska arbetskraften det spelar ingen roll om du fixar halal godkänd teambilding. De skulle inte ens följa med på getsafari eller hummus-provning de är helt ointresserade att integreras med svenskar. Så för varje ny arabmedarbetare så är det ett steg närmare att organisationen ska nå tipping point och helt balla ur.

Jag har full förståelse för alla som tröttnat med att sitta med hela sitt livsverket som insats på pokerbordet och känner att en exit är den smarta och enkla vägen ut.
För att driva ett familjeföretag ska du ha djupgående kunskap i försäljning, juridik, branschen allmänna villkor, ekonomi, personalvetrkunskap, miljövetenskap, logistik, inköp, ledarskap, fastighetsskötsel, lättare it kunskap, artikelhantering etc.
Visst, företaget har såklart ”en på ekonomin”, men åven dennes uppgifter ska granskas av ägarn, så att inte pengar försvinner. Man har naturligtvis it-support, men det är så himla dyrt, att man försöker fixa själv, det man kan.
När man tror att man är på banan kommer en ny pålaga från EU som ikullkastar företagets arbetsrutiner.
Att barnen ska vilja ta över verksamheten brukar vara ointressant… från båda sidorna.
Citera
2026-06-30, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Utan att djupdyka i ämnet så låter det som om organiserad kriminalitet köper upp företagen.
Vad har du fått det ifrån? Familjeföretag säljs oftas till en konkurrent/kollega i branschen, personalen, eller en kapitalkedja.
Se optiker på orten, nu är det inga fria handlare, alla är med i kedjor.
Citera
2026-06-30, 12:52
Medlem
Citat:
Jag har ca 50. Men jag har fördelen att ingen är med facket, alla hatar byråkrati och ingen skulle gå med på fri karens eller 32t vecka för då packar jag ihop skiten och säljer mina sista företag eller avvecklar.

Tror många företagare vill sticka från Sverige om jag ska vara ärlig

Dra då
Så otroligt pissless på att höra om alla puttenutte stackars företagare som självklart är de VERKLIGA offren, när hela det politiska systemet är byggt till företagares fördel och arbetstagares nackdel.
Citera
2026-06-30, 12:54
Medlem
Wajis avatar
Citat:
är ingen med i facket hos dig? du skall inte vara rädd för facket, vilket du är, facket kan hjälpa även dig

Ingen får vara med i facket för då får dom inte jobb hos mig. Svårare än så är det inte. Jag anställer inga fackliga människor och nämner du att du är med så är det bara vända i dörren. Anställer inga fackliga människor, vänstermuppar eller för den delen bidragsautomater.

Sverige är de mest korrupta länderna gäller skatt och bidrag. Bara se hur mycket skit vi importerat från andra länder som inte kan jobba på något företag.
Problemet är inte att det saknas jobb. Det saknas kompetens och vem vill anställa någon av de 700000 analfabeter som strosar runt i vårt land utan kunna språket?

Det är inte lätt att vara företagare idag kan jag lova
Citera
2026-06-30, 13:08
Medlem
Wajis avatar
Citat:
men varför skall andra människor betala ditt lyxliv? Du gnäller på andra men du själv är största parasiten, andra skall slita och du vill att deras löner skall sänkas varje år så dina dåliga affärsideer kan leva vidare ytterligare ett år på deras räkning.

skärp dig! parasit!

Sådan här idiotiska inlägg borde printas upp hur dum en svensk kan vara.

Jag betalar löner och skatter för många miljoner varje månad. Jag ser att folk har lön och dom har försäkringar och trygghet. Jag har jobbat hårt i 30 år och jobbat säkerligen 100t i snitt genom åren.
Jag har tagit risker och satsat och legat sömnlös och jobbat ännu hårdare.

Och sedan när jag uppnått allt så ska jag inte få njuta av det? Ska jag be omursökt för jag tjänar bra med pengar och kan unna mig vad jag vill?
Personalen som fått ta del av sin del och haft det bra för jag har kämpat ska helt plötsligt ta del av mina arbete och jag ska känna mig skyldig för att givit dom lön i alla år?

Det är inte enkelt för en vänstermupp att förstå.

Men en ökad lön med ca 1000kr i månaden kostar mig med sociala avgifter 19200kr per år och anställd. (1,6 på slag på lön)

Har jag 50 anställda så kostar ökningen 960000 per år. På 10 år så har mina kostnader ökat med 10miljoner och hur ska man ta igen dessa pengar tror du? Ökade priser, personalnedskärningar är ju bara ett faktum

Lägg då till om vänstermupparna vill sänka till 30 timmars vecka och ta bort karensen.

Låt oss säga då att jag fakturerar 1000kr i timmen. Bortfallet blir 10000kr per månad och anställd vilket resulterar i 500000 per månad och 6 miljoner per år. Och då har jag inte räknat karens
En sak ska du har klar för dig. Som affärsman och entreprenör kan jag räkna och kan intyga att den här ekvationen inte går ihop..

Jag har den turen att jag är klar. Men givetvis så skäms jag inte att mina arbetare och anställda drar i pengar. För drar de inte pengar så kan inte företag överleva. Om de inte jobbat statligt eller kommun där man inte kan gå i vinst för att det inte finns affärstänk

Så tänk nästa gång du får socialbidrag. Du ska vara glad att det finns bra företagare i Sverige som byggt detta land. Avundsjuka är vidrigt helt enkelt.
Citera
2026-06-30, 13:09
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Dra då
Så otroligt pissless på att höra om alla puttenutte stackars företagare som självklart är de VERKLIGA offren, när hela det politiska systemet är byggt till företagares fördel och arbetstagares nackdel.

Fördelen är att vi har pengar och det är tackar vare företagaren det finns arbeten. Vi kan alltid dra men sen blir det ju personer som aldrig kan dra in sin eget levebröd själva utan måste leva på andra.

Och de är just de personer som klagar på de som föder sig och andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in