2026-06-30, 04:03
Medlem
Abdul.Alhazreds avatar
Det är ju ett självklart resultat av att vi haft en högerbudget de senaste 20 åren.

Ni har röstat sönder Sverige, era jävla dårar.
Citera
2026-06-30, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Men om Kina köper Volvo så är sålda Volvobilar inte längre svenska saker. Att sälja ut ett företag kan du bara göra en gång, går då vinsten vidare utomlands så gynnar det inte längre Sverige.

Vad är det jag inte förstår?
Riktigt så enkelt är det inte, man tillverkar fortfarande Volvobilar på Torslanda. Det står dig helt fritt att köpa in dig i bolaget.
Citera
2026-06-30, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdul.Alhazred
Det är ju ett självklart resultat av att vi haft en högerbudget de senaste 20 åren.

Ni har röstat sönder Sverige, era jävla dårar.

Högerbudget? Ni har verkligen fattat noll och ingenting. Det här är resultatet av den ultraglobalisering som pågått sen vi gick med i EU. Av samma anledning finns det så många Abduls i Sverige och Europa.
Citera
2026-06-30, 06:33
Medlem
En trist framtid vi går till mötes, världen kontrolleras storföretag och finansbolag.
Ingen kommer ha råd att äga sin bostad, utom dom i toppen givetvis.
Det enda glädjeämnet är att alla indoktrinerade Miljardärskramare också drabbas.
Citera
2026-06-30, 06:34
Medlem
Taokers avatar
Det är Blackrock och Vanguard som tar över hela världen. Vi äger inget och har inget. De som äger allt styr allt från priser till utbud och monopol på allt. Våra bönder är det viktigaste vi har kvar. Tänk om de blir uppköpta och lägger ner. Då börjar domedagen och kollapsen helt.

Det är hunger games på G.
Citera
2026-06-30, 06:35
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Den utveckling du beskriver är den direkta, slutprodukten av Moderaternas marknadsliberala systemskifte från 1990- och 2000-talen. Löftena om att avregleringar, privatiseringar och utförsäljningar skulle leda till ökad konkurrens och sänkta priser har visat sig vara empiriskt falska. I realiteten har politiken fungerat som en maskin för förmögenhetsöverföring.

Denna utveckling leder till en djup strukturell urholkning av samhällsekonomin.

Från produktivt företagande till finansiell utsugning (Rent-seeking)
De 1 250 familjeföretagen som köpts upp utgjorde basen i det traditionella svenska näringslivet. De präglades ofta av lokal förankring, långsiktighet och ett generationsöverskridande ansvar för anställda och hemort. När riskkapitalbolag (Private Equity) och serieförvärvare tar över ersätts industriell drivkraft av rent finansiell drivkraft. Målet är inte att utveckla verksamheten över decennier, utan att maximera kassaflödet genom kostnadsjakt, centralisering och prishöjningar för att möjliggöra en lönsam vidareförsäljning inom 3–7 år.

2. Skapandet av privata monopol
Marknadsliberalismens paradgren är idén om att marknaden korrigerar sig själv genom konkurrens faller platt i mötet med den reella kapitalistiska koncentrationen. Dina exempel illustrerar detta exakt:
Monopolet flyttades bara från staten till ett fåtal privata aktörer. Resultatet blev dyrare besiktningar, sämre tillgänglighet i glesbygd och högre samhällskostnader.
Djursjukvården har i tystnad monopoliserats av ett par gigantiska riskkapitaljättar (som Evidensia och AniCura). Genom att köpa upp i princip alla lokala kliniker har de raderat konkurrensen och kan diktera priser mot konsumenter som befinner sig i en akut beroendeställning.

Hemnet: En gemensam digital infrastruktur som skapades av mäklarkåren privatiserades och har förvandlats till en ren tullstation som kräver miljardbelopp av svenska folket bara för att de ska kunna flytta.

3. Distributionell ojämlikhet: Slaget mot arbetar- och medelklassen
Denna utveckling maskeras ofta bakom aggregat som BNP-tillväxt, men en klassanalys blottar sanningen. Det är arbetarklassen och den breda medelklassen som betalar priset. Kostnadsökningarna på 100-tals eller 1000-tals procent slår stenhårt mot vanliga hushålls disponibla inkomst. Att äga en bil, ha ett husdjur eller byta bostad har gått från att vara en självklar del av den allmänna levnadsstandarden till att bli finansiella stressfaktorer.

Samtidigt ackumuleras vinsterna hos en extremt liten elit av kapitalägare och utländska fondstrukturer, ofta baserade i skatteparadis. Folkhemmets bärande idé, att frukterna av det gemensamma arbetet och samhällets infrastruktur ska komma hela folket till del har systematiskt ersatts av en ordning där medborgarna har blivit handelsvaror på en feodaliserad marknad.
Ska spara det här inlägget. Kan vara det bästa som skrivits på flashback i år!
Citera
2026-06-30, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Stora kedjor köper upp, men än viktigare är det när det är infrastruktur. Det har skett steffe gäspade åt det. Magiskt.
Största bedrägeriet av alla är när S avreglerade elmarknaden. Vi kommer få lida, lida.
Det är nog inte bara sossarna som är skyldiga, Moderaterna älskar ju att sälja ut statlig och kommunal egendom till vrakpriser.
För övrigt var det Calle Bildt som inledde arbetet med propositionen "Handel med el i konkurrens" och Ingvar Carlsson som införde det med brett stöd i riksdagen att avreglera el marknaden.
Sossarnas värsta är väl att med MP stänga ned reaktorer.
Senast redigerad av Estet88 2026-06-30 kl. 06:44.
Citera
2026-06-30, 07:17
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Det är väl bra att de tjänar pengar, företagen?
Var skulle du annars arbeta om alla företag försvann pga dålig lönsamhet, för arbetar gör du väl?

Nä överlåt prissättningen till oss, företagare, det är inget du förstår dig på.

Hade du förstått, då hade du också kunnat driva företagsverksamhet, inte suttit här på FB kl 14 på eftermiddagen och gnällt över att vissa drar in lite pengar åt staten...
Läste vi samma inlägg? Jag läste en inlägg som klagade på ökad ägarkoncentrering och billigt skräp från Kina, du verkar ha läst ett inlägg som angrep företagande.
Citera
2026-06-30, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är en konsekvens av att det finns för mycket pengar nu, och dessa måste investeras i något.

Det vi ser är en prekrash, lite som ett pyramidspel men ändå inte, och det gäller att satsa när det fungerar och sedan gå av i rättan tid.

Har själv 40% i vanliga sparkonton, kort sparhorisont. Ingen belåning på värdepapper, och jag överlever en totalkrash på börsen. Visst har jag missat en del uppgång på att ha det så, men jag ser det som en försäkring.
Det är en konsekvens av att man inte orkar driva företag. Det är mer komplext nu än för 20 år tillbaka.

Jag har växt upp i en företagarfamilj i en bransch där familjeföretag är vanligt.
Omsättning från 10 miljoner i minsta företagen i branschen, de flesta ligger under 100 miljoner. Spridningen är där emellan.
Jag har genom år pratat med de flesta, när de sålt företaget till en kedja. Alla säger samma sak; jag orkar inte med personalansvaret. Det är inte pengarna, utan att de aldrig får vila, komma bort från personalansvaret.
Min farsa kunde jobba hur mycket som helst. Morsan tog hand om det mesta på hemmafronten, fastän även hon jobbade i företaget. Farsan var av den sista generationen av man/pappa som kom undan med att jobba så mycket.
Idag vill båda föräldrarna vara delaktiga i barnens aktiviteter, vara tränare, skjutsa etc.
Det tror jag är bra. Som företagare kopplas man bort från jobbet, när man tränar barn och ungdomar.

Att driva företag är som att bedriva ett flerfrontskrig. Man har hela tiden hot mot verksamheten från flera håll. Det sliter.
Citera
2026-06-30, 07:45
Medlem
RadioGaGas avatar
Kostar Hemnet verkligen 35 000?
Shit.
Citera
2026-06-30, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Läste vi samma inlägg? Jag läste en inlägg som klagade på ökad ägarkoncentrering och billigt skräp från Kina, du verkar ha läst ett inlägg som angrep företagande.
Nä, du har rätt, du måste läst ett annat inlägg än jag.
Svara du på det inlägget istället..
Citera
2026-06-30, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
"Sedan millennieskiftet har minst 1.250 rörelsedrivande familjeföretag köpts upp av serieförvärvare och investeringsbolag. Det är en fundamental förändring av ägandet i Sverige som, enligt forskare, riskerar att få negativa konsekvenser."

sverige damsugs på företag, exempel på hur det kan gå är tex Hemnet där en bostadsannons var gratis för 20 år sedan och idag kan kosta 35000 kr. Ett annat exempel är veterinärer där riskkapital skapat monopol och alla med hund/katt hur extremt dyrt ett veterniär besök kan bli. Ytterligare exempel är att besikta din bil, över 100% prisökning på bara något decennium*

Är detta konsekvensenb av moderaternas marknadsliberala politik? https://www.di.se/nyheter/1250-familjeforetag-uppkopta-nu-varnar-forskare-for-konsekvenser/

Detta är Volatis affärsidé som Kalle Perlhagen lyckats bra med - vad vet vi om hans handgångne man Patrik Wahlen - som varit med hela tiden - gamla kompisar antar jag. De har särskilt jagat lönsamma företag som stått inför generationsväxling i småland från början

Företagen säljs på detta sätt för att barnen inte vill ta över o fortsätta i föräldrarnas spår.

* Det är just sånt som är sååå sjuukt o garanterar pengar därför att staten genom lag tvingar folk att anlita krääämaaare som krääämaar aav folket deras pengar. Staten tvingar alltså av folk pengar till privatkapitalister
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in