Citat:
Ursprungligen postat av
hidden-nick
Hur ska vi ge barnen någon form av rättigheter när inte ens mamman till barnet har rätten att få välja själv ifall hon vill föda hans barn?
Börja i rätt ände

Jag håller med!
Så vid en våldtäkt är det enligt min mening motiverat med en abort. Men naturligtvis kombinerat med en polisanmälan så snart det är möjligt, och i förhoppning att kvinnan i största möjliga mån försöker säkertställa att de skyldige lagförs.
Jag har alltså aldrig påstått att abort inte har sin plats. Det finns många andra tillfällen, t.ex. då man upptäcker kromosomförändringar som renderar ett liv i lidande och elände.
Men det var inte vad jag pratade om. När man avverkat ovanstånde hörnfall så utförs nog de flesta aborter bara för att man blivit gravid "av misstag", eller för att det inte passar in i ens livspusspel just för tillfället. Och det är där jag tycker man skall beakta barnets rättigheter.
Om en man tjatar sig till ett barn för att få anknytning till Sverige eller en kvinna blir gravid för att permanenta ett förhållande har denne enligt mig inte ensam rätt till barnet. Det skapades ändå i samtycke och det finns en partner.
Ett barn som blir till i ett förhållande som går i kras har också rätt till ett liv, av samma anledning.
En sommarflört som leder till en graviditet kanske inte passar in i kvinnans studier eller karriär-ambitioner, men barnet kanske kan växa upp och bli lycklig i en annars barnlös familj istället?
Folk slår ju inte ihjäl de gemensamma barnen vid en skillsmässa, separation eller om man känner sig stressad på jobbet. Varför får man göra det om barnet är väldigt ungt?
Och som någon redan skrev: Om man ändå får det, varför får man då inte döda nyfödda under de första 20 veckorna, av samma anledningar som 20 veckor in i graviditeten?
Barnets rätt går alltid först. Förstår inte folk det?