2026-06-28, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
En nollvision innehåller förslag som teoretiskt skulle kunna nå noll förekomst, som tex nollvisionen i trafiken. Så, vad är dina förslag som teoretiskt ser ut att kunna resultera i noll aborter?
Jag har inga konkreta förslag mer än att människor bör filosofera och meditera mer, då kanske vi hade fått bort tiotusentals av dessa "hoppsan!"-aborter.

Vad är dina förslag?
Citera
2026-06-28, 16:25
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Vad kallas det när det försiggår i Sverige och inom svenskfödda familjer då?

Hederskultur finns inte i Sverige enligt korrekt definition. Obildade svenskar, och icke assimilerade blattar som desperat försöker relativisera sin primitiva kultur, brukar däremot syfta på negativ social kontroll. Negativ social kontroll vilket lyfts fram inom framförallt den frikyrkliga rörelsen som Jehovas vilka arbetar med sanktioner och begränsningar av individens autonomi - vilket skiljer stor mot kollektivt organiserade hederssystem.

Om du nu mot förmodan skulle ha insyn i en familj som utövar hedersrelaterat våld och förtryck (dvs att hela släkten utövar hård kontroll och våld för att inte en familjemedlem ska dra vanära över hela familjen/släkten och tex göra att familjens barn inte kan få arbete och gifta sig) så kallas det en abnormitet, en unik avvikelse.
Citera
2026-06-28, 16:32
Medlem
Citat:
Hederskultur finns inte i Sverige enligt korrekt definition. Obildade svenskar, och icke assimilerade blattar som desperat försöker relativisera sin primitiva kultur, brukar däremot syfta på negativ social kontroll. Negativ social kontroll vilket lyfts fram inom framförallt den frikyrkliga rörelsen som Jehovas vilka arbetar med sanktioner och begränsningar av individens autonomi - vilket skiljer stor mot kollektivt organiserade hederssystem.

Om du nu mot förmodan skulle ha insyn i en familj som utövar hedersrelaterat våld och förtryck (dvs att hela släkten utövar hård kontroll och våld för att inte en familjemedlem ska dra vanära över hela familjen/släkten och tex göra att familjens barn inte kan få arbete och gifta sig) så kallas det en abnormitet, en unik avvikelse.
Med andra ord finns där ingen lag som hjälper människor i Sverige att få dejta vem dom vill och leva som dom vill?
Vi godtar alla sätt att förtrycka en individ ifall vi inte tycker att den är eller ser ut på att visst sätt som vi inte gillar.
Det spelar ingen roll om det är en familj heller då som utför ”mobbningen” eller ett ex.
Det är alltså fullt lagligt?
Citera
2026-06-28, 16:36
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jag har inga konkreta förslag mer än att människor bör filosofera och meditera mer, då kanske vi hade fått bort tiotusentals av dessa "hoppsan!"-aborter.

Vad är dina förslag?

Sterilisering och att avstå sex. Där har du. Gillade du inte förslagen?

Nollvision är omöjlig, det har historien redan bevisat.
Citera
2026-06-28, 16:41
Medlem
Citat:
Nollvision är omöjlig, det har historien redan bevisat.
Nollvision är tvärt om 100% möjligt.
Citera
2026-06-28, 16:43
Medlem
Citat:
Hur ska vi ge barnen någon form av rättigheter när inte ens mamman till barnet har rätten att få välja själv ifall hon vill föda hans barn?
Börja i rätt ände

Jag håller med!
Så vid en våldtäkt är det enligt min mening motiverat med en abort. Men naturligtvis kombinerat med en polisanmälan så snart det är möjligt, och i förhoppning att kvinnan i största möjliga mån försöker säkertställa att de skyldige lagförs.
Jag har alltså aldrig påstått att abort inte har sin plats. Det finns många andra tillfällen, t.ex. då man upptäcker kromosomförändringar som renderar ett liv i lidande och elände.

Men det var inte vad jag pratade om. När man avverkat ovanstånde hörnfall så utförs nog de flesta aborter bara för att man blivit gravid "av misstag", eller för att det inte passar in i ens livspusspel just för tillfället. Och det är där jag tycker man skall beakta barnets rättigheter.
Om en man tjatar sig till ett barn för att få anknytning till Sverige eller en kvinna blir gravid för att permanenta ett förhållande har denne enligt mig inte ensam rätt till barnet. Det skapades ändå i samtycke och det finns en partner.
Ett barn som blir till i ett förhållande som går i kras har också rätt till ett liv, av samma anledning.
En sommarflört som leder till en graviditet kanske inte passar in i kvinnans studier eller karriär-ambitioner, men barnet kanske kan växa upp och bli lycklig i en annars barnlös familj istället?
Folk slår ju inte ihjäl de gemensamma barnen vid en skillsmässa, separation eller om man känner sig stressad på jobbet. Varför får man göra det om barnet är väldigt ungt?
Och som någon redan skrev: Om man ändå får det, varför får man då inte döda nyfödda under de första 20 veckorna, av samma anledningar som 20 veckor in i graviditeten?

Barnets rätt går alltid först. Förstår inte folk det?
Citera
2026-06-28, 16:47
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Med andra ord finns där ingen lag som hjälper människor i Sverige att få dejta vem dom vill och leva som dom vill? Vi godtar alla sätt att förtrycka en individ ifall vi inte tycker att den är eller ser ut på att visst sätt som vi inte gillar. Det spelar ingen roll om det är en familj heller då som utför ”mobbningen” eller ett ex. Det är alltså fullt lagligt?

Sveriges demokratiska lagar ger var och en rätt att dejta vem de vill och leva som de vill så länge det inte krockar med svensk lagstiftning. Om familjemedlemmar behandlar varandra illa så kan även det prövas mot lagstiftningen, det är bara att anmäla. Sannolikheten att åklagaren åberopar hederskulturellt våld och förtryck gällande en svensk familj är dock obefintlig.

Utifrån din frågeställning är det tydligt att du tolkar hederskulturellt våld och förtryck utifrån dina egna känslor och uppfattningar - vilka inte stämmer. Sluta sprid idiotin att hederskulturellt våld och förtryck är en del av svensk kultur för det är högst felaktigt. Tycker du att du behandlas illa av din familj, åtala dem. Är det hederskulturellt våld och förtryck så kommer de åka dit på det, är det någon annan form av förtryck så kommer de åka dit för det - förutsatt att behandlingen regleras enligt lag.
Citera
2026-06-28, 16:48
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Nollvision är tvärt om 100% möjligt.

Då tar vi det igen:

Nej, inte eftersom du behöver har lösningar som i teorin ser ut att kunna nå noll - vilket du inte har.
Citera
2026-06-28, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jag håller med!
Så vid en våldtäkt är det enligt min mening motiverat med en abort. Men naturligtvis kombinerat med en polisanmälan så snart det är möjligt, och i förhoppning att kvinnan i största möjliga mån försöker säkertställa att de skyldige lagförs.
Jag har alltså aldrig påstått att abort inte har sin plats. Det finns många andra tillfällen, t.ex. då man upptäcker kromosomförändringar som renderar ett liv i lidande och elände.

Men det var inte vad jag pratade om. När man avverkat ovanstånde hörnfall så utförs nog de flesta aborter bara för att man blivit gravid "av misstag", eller för att det inte passar in i ens livspusspel just för tillfället. Och det är där jag tycker man skall beakta barnets rättigheter.
Om en man tjatar sig till ett barn för att få anknytning till Sverige eller en kvinna blir gravid för att permanenta ett förhållande har denne enligt mig inte ensam rätt till barnet. Det skapades ändå i samtycke och det finns en partner.
Ett barn som blir till i ett förhållande som går i kras har också rätt till ett liv, av samma anledning.
En sommarflört som leder till en graviditet kanske inte passar in i kvinnans studier eller karriär-ambitioner, men barnet kanske kan växa upp och bli lycklig i en annars barnlös familj istället?
Folk slår ju inte ihjäl de gemensamma barnen vid en skillsmässa, separation eller om man känner sig stressad på jobbet. Varför får man göra det om barnet är väldigt ungt?
Och som någon redan skrev: Om man ändå får det, varför får man då inte döda nyfödda under de första 20 veckorna, av samma anledningar som 20 veckor in i graviditeten?

Barnets rätt går alltid först. Förstår inte folk det?
Du förstår inte.
Ponera att du inte får göra slut med din partner.
Din partner gör dig gravid mot din vilja.
Du får inte studera på annan ort utan blir uppmanad till att bli hemmafru.
Låt säg att du inte får göra abort då.
Hur tror du det känns att låta ett oönskat missfoster växa inuti din kropp som du tvingas föda fram mot din vilja?

Var nånstans är det läge att prioritera barnets rättigheter när kvinnans rättigheter inte existerar i ett sådant förhållande?
Citera
2026-06-28, 16:55
Medlem
Citat:
Sveriges demokratiska lagar ger var och en rätt att dejta vem de vill och leva som de vill så länge det inte krockar med svensk lagstiftning. Om familjemedlemmar behandlar varandra illa så kan även det prövas mot lagstiftningen, det är bara att anmäla. Sannolikheten att åklagaren åberopar hederskulturellt våld och förtryck gällande en svensk familj är dock obefintlig.

Utifrån din frågeställning är det tydligt att du tolkar hederskulturellt våld och förtryck utifrån dina egna känslor och uppfattningar - vilka inte stämmer. Sluta sprid idiotin att hederskulturellt våld och förtryck är en del av svensk kultur för det är högst felaktigt. Tycker du att du behandlas illa av din familj, åtala dem. Är det hederskulturellt våld och förtryck så kommer de åka dit på det, är det någon annan form av förtryck så kommer de åka dit för det - förutsatt att behandlingen regleras enligt lag.
Tillbaka till…
Tror du på fullt allvar att alla svenska kvinnor har rätten att bestämma själva vem dom ska få dejta?
Vem dom ska få umgås med?
Citera
2026-06-28, 17:02
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Tillbaka till…
Tror du på fullt allvar att alla svenska kvinnor har rätten att bestämma själva vem dom ska få dejta?
Vem dom ska få umgås med?

Alla barn får inte välja lekkamrater, de får inte välja vad de ska ha på sig osv - detta kallas alltså social kontroll och har inget att göra med hederskulturell våld och förtryck som har en mycket tydligt begreppsdefinition sett till mål, syfte och motivation.

Och tillbaka till aborter - stödet för abortförbud är troligen omfattande inom familjer som utövar hedersrelaterat våld och förtryck.
Citera
2026-06-28, 17:06
Medlem
Citat:
Då tar vi det igen:

Nej, inte eftersom du behöver har lösningar som i teorin ser ut att kunna nå noll - vilket du inte har.
Vilken märklig ståndpunkt. Jaja, vi tycker olika helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in