Citat:
Ursprungligen postat av
HenAnnan
Kul att du ställer den frågan, särskilt när du kommenterade på en text som innehåller raden:
"Abort kan vara nödvändigt av flera skäl, men abort som preventivmedel borde vi försöka stoppa"
Jag har aldrig sagt att abort borde förbjudas? Var då, i så fall? Bara att arbort som preventivmedel borde vi försöka stoppa.
Alltså: Att man blir gravid och sedan börjar fundera på om barnet skall få leva eller skall dö.
Om du backar tillbaka till min första kommentar så föreslog jag en Quora där barnet får en god man och mamman, pappan och den gode mannen får bestämma över barnets öde. Alltså: För att ge barnet och pappan en röst.
Kvinnan har redan en röst i valet att avstå från att bli gravid. Hon har redan gjort sitt val (och i fallet med abort som preventivmedel så är väl valet då "Äh, jag chansar! Han är ju så ...").
Självklart borde ju pappan också tänka sig för innan man gör någon med barn, men där finns i alla fall en spärr i form av underhållsskyldighet inbyggd i det svenska rätts-systemet. Lite avskräckning har det säkert.
Så varför skall man försöka motverka abort som preventivmedel?
Personligen lägger jag en etisk aspekt på det.
Jag är inte mot att man dödar djur, däribland människor. Det är så naturen skapat oss.
Men om man har etiska betänkligheter mot att åka förbi ett dagis och skjuta vilt på barnen så förstår jag inte varför man inte tänker likadant om aborten? Det är ju ett liv man släcker.
Visst! Man får samhällets välsignelse. Men det får ju terroristen också, han som binder en bomb runt kroppen och spränger sig själva på en buss full med skolbarn.
Har ni som förespråkar abort som preventivmedel inga invändningar av det slaget?
Spermien är inte ett liv. Ägget är inte ett liv, men när spermien befruktat ägget så är det ett liv. Något som skulle kunna bli ett lyckligt barn, en duktig och empatisk vuxen, en stolt förälder.
Varför tycker ni att det barnets rätt att leva inte är värd att fundera över?
(Edit: Läste först fel). Läs lite biologi... Ägget och spermien är absolut exempel på mänskligt liv... Nu visade du dina begränsade kunskaper!
Men ja man kan tycka att samhället borde eftersträva att minska antalet aborter och som preventivmedel absolut... Men frågan är det tillvägagångssättet som du förespråkar och de galenskaper du uttrycker...
Du pratar om att det definitivt rör sig som ett barn... Det dröjer mer än två månader innan fostret ens avlägset kan svara på sensorisk stimuli, men inte ens det innebär medveten smärtsensation... Detta är ingen artificiell skiljelinje utan vetenskapliga fakta!
Livmoderkakan är ett organ som tillhör kvinnokroppen... Precis som att kuken tillhör mig! Och kvinnan har kroppslig autonomi och rätten att styra över sin egen kropp. Om abort verkligen borde vara olagligt som du vill göra gällande, med förödande konsekvenser för kvinnans hälsa eller tom liv, så borde du se att de juridiska implikationerna innebär att mannen också borde hållas ansvarig (även om detta skulle vara idiotiskt för samhället). Fast du kanske är en kvinnohatare som bara vill kontrollera kvinnor!
Och det du inte tycks fatta är att kvinnan absolut har ett eget val... Men "eget val" innebär inte att oönskade graviditeter inte kan ske, eller att det inte rentutav är just mannen som bär typ fullt ansvar.
Det du inte heller tycks fatta att det inte alls nödvändigtvis är ett liv värt att bevara, som trumfar kvinnans liv, som släcks... Som redan antytts är det en klump celler en bra bit inpå graviditeten.