Igår, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
En del kvinnor har dock väldigt lätt för att bli gravida. Tom. med p-medel, blir de gravida. Och då de kanske fortfarande ser abort som det minst dåliga alternativet för dem i livet just då, så kan det ju bli fler än en abort...

Ja, givetvis är det bästa om inga oönskade graviditeter kommer till. Men det är lite av en utopi. Folk älskar sex. Och med tanke på hur jädra mycket samlag befolkningen sammanlagt har per år, så är det ju inte konstigt om det vid cirka 35 000 av alla dessa samlag, sker oönskad graviditet. P-stav i kombination med kondom eller avbrutet samlag, är ju en rätt säker metod. Att bara använda en p-metod eller ett p-medel, är inte så säkert alla gånger.

Men blir det en oönskad graviditet, så måste ju kvinnan få göra en säker, laglig och reglerad abort. Inte behöva genomgå graviditet och förlossning mot sin vilja, med alla de risker det kan innebära för hennes liv, kropp och hälsa.

Nja, kvinnor vet nog hur svårt det är med abort. Men det är på ett teoretiskt plan, de vet det. Och då kan det vara lätt att tänka bort det och tänka "det händer inte mig" och att man själv kommer kunna klara det enklare... Först vid skarpt läge blir det tydligare att det var precis så svårt som andra har varnat för att det var.

Usch, låter riktigt jobbigt! Jag har själv också "varit med om" aborter på nära håll. Ingen picknick, inte. Svårt lidande för kvinnor som är med om det! Två av några av alla de kvinnor jag känner som har gjort av abort, blev tvingade till det. Av den som gjort dem gravida. De blev hotade till att göra abort. Mycket allvarliga hot. Hot om liv och död. Dessa kvinnor Ville alltså inte göra abort. Men vågade inte göra annat. Övriga jag känner som har gjort abort har mer eller mindre gjort det för männen som har gjort dem gravida, skull. Där var det främst männen som ville/var drivande. Förutom två. En var bara 13-14 år och gjorde det lika mycket för sin egen skull. Den andra och hennes man var väldigt glada över att det skulle bli barn, men på ett ultraljud upptäcktes sådana missbildningar på fostret, så det mest humana var att göra abort och inte tvinga barnet att födas och lida till döds efter sin födsel.
Har även varit med om missfall på nära håll och känner folk som har fått missfall... Det är dock "lättare" att hantera. Då det ju är "naturens gång" på något sätt. Och det går också att sörja det fullt ut. Svårare för dem som har gjort abort att få sörja och tröst, när det ju är de själva som har beslutat om aborten. Svårare för dem att söka tröst då...
Hur var det för er, med aborten? Vad var orsaken? Om du vill berätta.

Ah! Båda mina barn är födda med akuta kejsarsnitt! ja, det är kaotiskt, det. Men som du skriver: ett väldigt trevligt slutresultat! Det finaste!
Usch, det låter helt bisarrt att tvingas göra abort av någon annan. Hoppas verkligen de polisanmälde (fast man kanske ändå inte blir så sugen på att ha ett barn tillsammans med någon som hotar en till livet, å andra sidan).

Ja, att abortera foster med svåra missbildningar som endast kommer ha ett kort liv av lidande att se fram mot, det tycker jag definitivt är det mest humana. Sedan är jag lite kluven gällande exempelvis saker som Downs syndrom. Min fru jobbar inom vården och hon berättade nyligen att det numera faktiskt är en sällsynt diagnos. Anledningen är naturligtvis att fler väljer abort efter KUB-testet. Jag minns en debatt på TV för 10+ år sedan där man diskuterade just detta. Alla såg ganska obekväma ut, speciellt de som argumenterade för att man skulle fortsätta screena för DS och låta föräldrarna abortera sådana foster. Så vände sig plötsligt programledaren till en person med Down's Syndrom och frågade: "Vad tycker du när du hör det här?" Den var tung att se faktiskt.

Jo, gällande vår abort. Vi har unga på den tiden, under 20 båda två. Jag skulle åka ut i stora världen på långresa och vi hade ett uppehåll i förhållandet. Precis innan jag åker fick jag reda på två saker: att hon var gravid och att hon hade bokat in tid för abort. Att jag skulle få en så stark reaktion på detta förvånade mig verkligen, började tänka en massa på hur det skulle vara att bli pappa, glo på bebisar på bussen osv. Det var som om någon sorts "switch" i hjärnan slogs på. Och så kändes det så sorgligt på något vis att man aldrig fick veta vad det skulle blivit för någonting. När vi sedan bestämde oss för att försöka bli föräldrar så var vi runt 25, så ganska tidigt, men då blev det ett missfall. På första ultraljudet efter 8 veckor så hittade de inga hjärtslag - fostret hade dött. Vi fick piller med oss hem och "good luck!" ungefär, sedan fick vi svabba golvet (hon hann inte till toaletten i tid). Fy fan, det var hemskt!

Haha, ja, kejsarsnitt alltså.. vilken berg- och dalbana! Vi höll på i 9 dygn med att få igång förlossningen men när det äntligen hade kommit igång på allvar så gick det åt h-vete plötsligt. De bara kom in och slet ut alla slangar och halvjoggade iväg med frugan i sängen, jag fick klä på mig operationskläderna i farten och jogga efter. Väl därinne så märkte de att han höll på och dö, så de sa bara "Pappan, ut." och skickade ut mig. var jag inte stark! Men så tog det typ tre minuter så hörde jag skrik och så fick jag komma in och symboliskt klippa navelsträngen (som ju redan var klippt).

Var det något liknande för dig?
Citera
Igår, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Mängden aborter i Sverige och den enligt mig totala oviljan att ens kunna dryfta problematiken är ett moraliskt och etiskt dilemma.
Vi har minskat barnafödande i Sverige samtidigt som det finns många med ofrivillig barnlöshet som inget hellre önskar än att ha barn.
Anser att detta måste kunna om inte lösas men kanske kan några liv räddas varje år.
Samhället behöver gå in och ge dessa kvinnor alternativ, dom ska känna att dom har ett val som gör att dom kan föda barnet och även om dom inte kan ta hand om barnet i nuvarande livssituation så kommer barnet ges en bra och trygg uppväxt hos någon annan.
Vafan snackar du om?

Livmoderkakan är ett organ som tillhör kvinnokroppen och att kvinnor föder för få barn i Sverige är helt irrelevant. En graviditet och förlossning kan inte bara skada kvinnan för livet utan även ta livet av henne...

Och du är helt orimlig som säger "...kanske kan några liv räddas varje år"... Du kan inte döda något som aldrig har existerat... Det sker inte 30 000 aborter efter typ vecka 18 i Sverige varje år.
Citera
Igår, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
Det är inte en artificiell skiljelinje utan är baserad på vetenskap och inte religiös eller kulturell fanaticism eller kvinnohat...

Alltså livet föregår tom zygoten... Spermien och ägget är per definition människoliv/organismer...

Frågan är från vilken tidpunkt du vill att abort borde vara otillåtet! Från befruktningen?

Kul att du ställer den frågan, särskilt när du kommenterade på en text som innehåller raden:
"Abort kan vara nödvändigt av flera skäl, men abort som preventivmedel borde vi försöka stoppa"

Jag har aldrig sagt att abort borde förbjudas? Var då, i så fall? Bara att arbort som preventivmedel borde vi försöka stoppa.
Alltså: Att man blir gravid och sedan börjar fundera på om barnet skall få leva eller skall dö.

Om du backar tillbaka till min första kommentar så föreslog jag en Quora där barnet får en god man och mamman, pappan och den gode mannen får bestämma över barnets öde. Alltså: För att ge barnet och pappan en röst.
Kvinnan har redan en röst i valet att avstå från att bli gravid. Hon har redan gjort sitt val (och i fallet med abort som preventivmedel så är väl valet då "Äh, jag chansar! Han är ju så ...").

Självklart borde ju pappan också tänka sig för innan man gör någon med barn, men där finns i alla fall en spärr i form av underhållsskyldighet inbyggd i det svenska rätts-systemet. Lite avskräckning har det säkert.

Så varför skall man försöka motverka abort som preventivmedel?

Personligen lägger jag en etisk aspekt på det.
Jag är inte mot att man dödar djur, däribland människor. Det är så naturen skapat oss.
Men om man har etiska betänkligheter mot att åka förbi ett dagis och skjuta vilt på barnen så förstår jag inte varför man inte tänker likadant om aborten? Det är ju ett liv man släcker.
Visst! Man får samhällets välsignelse. Men det får ju terroristen också, han som binder en bomb runt kroppen och spränger sig själva på en buss full med skolbarn.
Har ni som förespråkar abort som preventivmedel inga invändningar av det slaget?
Spermien är inte ett liv. Ägget är inte ett liv, men när spermien befruktat ägget så är det ett liv. Något som skulle kunna bli ett lyckligt barn, en duktig och empatisk vuxen, en stolt förälder.
Varför tycker ni att det barnets rätt att leva inte är värd att fundera över?
Citera
Igår, 20:49
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
Vafan snackar du om?

Livmoderkakan är ett organ som tillhör kvinnokroppen och att kvinnor föder för få barn i Sverige är helt irrelevant. En graviditet och förlossning kan inte bara skada kvinnan för livet utan även ta livet av henne...

Och du är helt orimlig som säger "...kanske kan några liv räddas varje år"... Du kan inte döda något som aldrig har existerat... Det sker inte 30 000 aborter efter typ vecka 18 i Sverige varje år.

Kvinnan ska givetvis själv bestämma om hon vill föda barnet eller ej.
Jag anser att den människokropp som har ett hjärta som slår är ett liv.
När man gör så att det hjärtat slutar att slå så tar man ett liv.
Det är en biologisk realitet.
Citera
Idag, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Usch, det låter helt bisarrt att tvingas göra abort av någon annan. Hoppas verkligen de polisanmälde (fast man kanske ändå inte blir så sugen på att ha ett barn tillsammans med någon som hotar en till livet, å andra sidan).

Ja, att abortera foster med svåra missbildningar som endast kommer ha ett kort liv av lidande att se fram mot, det tycker jag definitivt är det mest humana. Sedan är jag lite kluven gällande exempelvis saker som Downs syndrom. Min fru jobbar inom vården och hon berättade nyligen att det numera faktiskt är en sällsynt diagnos. Anledningen är naturligtvis att fler väljer abort efter KUB-testet. Jag minns en debatt på TV för 10+ år sedan där man diskuterade just detta. Alla såg ganska obekväma ut, speciellt de som argumenterade för att man skulle fortsätta screena för DS och låta föräldrarna abortera sådana foster. Så vände sig plötsligt programledaren till en person med Down's Syndrom och frågade: "Vad tycker du när du hör det här?" Den var tung att se faktiskt.

Jo, gällande vår abort. Vi har unga på den tiden, under 20 båda två. Jag skulle åka ut i stora världen på långresa och vi hade ett uppehåll i förhållandet. Precis innan jag åker fick jag reda på två saker: att hon var gravid och att hon hade bokat in tid för abort. Att jag skulle få en så stark reaktion på detta förvånade mig verkligen, började tänka en massa på hur det skulle vara att bli pappa, glo på bebisar på bussen osv. Det var som om någon sorts "switch" i hjärnan slogs på. Och så kändes det så sorgligt på något vis att man aldrig fick veta vad det skulle blivit för någonting. När vi sedan bestämde oss för att försöka bli föräldrar så var vi runt 25, så ganska tidigt, men då blev det ett missfall. På första ultraljudet efter 8 veckor så hittade de inga hjärtslag - fostret hade dött. Vi fick piller med oss hem och "good luck!" ungefär, sedan fick vi svabba golvet (hon hann inte till toaletten i tid). Fy fan, det var hemskt!

Haha, ja, kejsarsnitt alltså.. vilken berg- och dalbana! Vi höll på i 9 dygn med att få igång förlossningen men när det äntligen hade kommit igång på allvar så gick det åt h-vete plötsligt. De bara kom in och slet ut alla slangar och halvjoggade iväg med frugan i sängen, jag fick klä på mig operationskläderna i farten och jogga efter. Väl därinne så märkte de att han höll på och dö, så de sa bara "Pappan, ut." och skickade ut mig. var jag inte stark! Men så tog det typ tre minuter så hörde jag skrik och så fick jag komma in och symboliskt klippa navelsträngen (som ju redan var klippt).

Var det något liknande för dig?

Ja, det var bisarrt och vidrigt hemskt för dem! Ingen av dem polisanmälde... Den ena vågade inte polisanmäla de olika brott han hade utsatt henne för (det var inte bara detta med aborten). Och den andra har jag inte pratat så mycket med kring hennes abort och hoten han riktade mot henne. Bara litegrann, men känner inte henne så pass väl som jag känner den andra kvinnan, så av hänsyn har jag låtit bli att fråga för mycket... Räcker att jag vet det hon själv har valt att berätta. Den kvinnan jag känner bäst, har fortfarande koll på hur gammal hennes avkomma skulle ha varit om den hade levat. Den hade varit vuxen nu.

Ah! Jag såg också det debatt-programmet! Jo, det var tungt när de vände sig till personen som har downs syndrom... Många med downs har ju en härlig livssyn. Rätt positiva människor. Så finns ju så mycket fint med dem! Det besvärliga är väl att de har lättare för att få vissa sjukdomar och kan dö i förtid... Men jag tänker att om föräldrar läser på om downs och träffar några som har downs, så är nog inte abort av dessa härliga människor ett alternativ längre.

Abort behöver finnas, lagligt säkert och reglerat. Och det behöver ju vara paret/kvinnan själva/själv som avgör om det finns tillräckliga skäl för abort...

Oj! Låter tungt, både med er abort och ert missfall!
Är det ni två som är gifta nu och har fått två barn?
Vet du hur hon tänkte kring aborten efter aborten?

Låter väldigt dramatiskt! Fick ni välja planerat kejsarsnitt vid andra barnets födelse?

Den av mig och min partner som är kvinna (vill inte outa min könstillhörighet och andra saker här, för anonymitetens skull) blev allvarligt sjuk i slutet av graviditeterna... med båda våra barn blev det därav akut kejsarsnitt. Den av oss som är man fick inte vara med. Och den av oss som är kvinna fick inte träffa något av våra barn på en gång, pga. det allvarliga tillståndet.
Citera
Idag, 02:34
Medlem
Sterilisera befolkningen. Problemet löst.
Citera
Idag, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Kvinnan ska givetvis själv bestämma om hon vill föda barnet eller ej.
Jag anser att den människokropp som har ett hjärta som slår är ett liv.
När man gör så att det hjärtat slutar att slå så tar man ett liv.
Det är en biologisk realitet.
Vad tycker du om respirator och andra livsuppehållande maskiner? Ska de bara stå på i all evighet fast patienten aldrig kommer att vakna, men hjärtat slår ju (med hjälp av maskiner)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in