Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Känner (möjligen felaktigt) att det inte är så trovärdigt med nyskriven litteratur som utspelar sig förr i tiden (alltså verkligen förr i tiden, typ 100 år tillbaka).
Läser jag en bok som utspelar sig typ 1920 så känner jag mycket mer "kvalitet" om boken är skriven typ på 50-talet. Författaren upplevde då oftast själv tiden 30 år tidigare, det fanns gott om folk att fråga om man ville få en realistisk historiebeskrivning, och man var inte "färgad" av den bild som förmedlats av andra.
Om en författare idag sätter sig och skriver ihop en bok som utspelar sig 1920 så har ju författaren inte själv upplevt den tiden, det är antagligen rätt tunt på förstahandskällor som research och författaren har ju sin egna bild av hur det var (vilket inte nödvändigtvis stämmer med hur de som faktiskt var med på den tiden upplevde det). Läser jag en sådan nyare bok så har jag svårt att "njuta" av den då jag liksom inte ser det som trovärdigt. Lite på samma sätt som vilda västern-genren där cowboys slåss mot skurkar och upplever spännande äventyr inte direkt är så realistiskt sett till hur det var på den tiden.
Vad tycker ni?
Ja, du har rätt, men det har inte så mycket med eventuella faktafel att göra. Den nutida Författaren kan ha gjort gedigen research och nailat alla fakta ner på detaljnivå.
Det som den nutida författaren saknar är dock något mer subtilt..
Varje tidsepok/samtid har sitt egna unika "medvetande" som präglar människorna, och som avgör hur man ser på tillvaron/omvärlden - åskådningar, tankegods, livssyn(positiv/negativ), framtidstro, moral/etik och t.o.m humor (vad man uppfattar som komiska värden).
Man vill naturligtvis att författaren själv ska vara marinerad i det unika "medvetande" som präglar den tidsepok hen skildrar. M.a.o. måste författaren själv ha levt under denna tid för att det ska bli riktigt intressant.
Så om vill man läsa något som skildrar ett visst decennium, låt säga en roman som tar avstamp i det glada 20-talet och mynnar ut i Den stora depressionen, då vill man naturligtvis få denna litterära upplevelse ur en "1920tals-lins" och inte en "2020tals-lins". (Även om den senare skulle vara mer korrekt ur ett strikt fakta-perspektiv).