2026-06-28, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Kazakstan blir svårt att ta sig till med tanke på hur gränsdragningen ser ut.
Tanken blir att cykla till Azerbaijans udde. Dvs Baku och därifrån ta Aktaufärjan in i Kazakstan och sedan cykla in i Uzbekistan.
Citera
2026-06-28, 14:06
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NAYBONESI
Tja. Jag har nu skaffat en gravelcykel och börjat rusta upp med ortlieb väskor inför en cykelodyssé. Jag vill cykla från Göteborg till Kina. Tanken är att cruisa ner genom Europa och in genom turkiet för att komma ut på sidenvägen som tar mig till Kina. Men innan resan väntar mycket logistiska problem och annat. Är det någon som har erfarenhet av något liknande eller bara har något interessant att inflika med? Allt från de stora delarna som vägval till de allra mest triviala sakerna som man inte nödvändigtvis tänker på vid skrivbordet?

Min tanke är att cykla i mitten på april nästa år då väderfönstret för en sådan expedition är öppet då.

Note: Ja, jag har läst Göran Kropps bok.

Detta har varit en dröm för mig i 15 år. Men det stoppar fortfarande vid en dröm, tyvärr.
Följ Lars Bengtsson. Han cyklar runt i världen.

https://www.lostcyclist.com/
Citera
2026-06-28, 14:23
Medlem
Jag skulle aldrig ge mig ut på en sådan resa, det är alltför mycket osäkerhet kring det hela som gör att jag säger nej. Man kan bli svårt sjuk eller trafikskadad och inte få den vård man behöver. Bli anfallen av rövarband som bara ser dig som ett lätt rånbyte. De kanske kidnappar dig för att sälja dig som organdonator. Det finns så mycket fattiga satar som rånar och dödar för egentligen ingenting.
Senast redigerad av brakfesten009 2026-06-28 kl. 14:33.
Citera
2026-06-28, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Detta har varit en dröm för mig i 15 år. Men det stoppar fortfarande vid en dröm, tyvärr.
Följ Lars Bengtsson. Han cyklar runt i världen.

https://www.lostcyclist.com/
Vad har hindrat dig i alla dessa år då? (Om du vill säga)
Citera
2026-06-28, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Jag skulle aldrig ge mig ut på en sådan resa, det är alltför mycket osäkerhet kring det hela som gör att jag säger nej. Man kan bli svårt sjuk eller trafikskadad och inte få den vård man behöver. Bli anfallen av rövarband som bara ser dig som ett lätt rånbyte. De kanske kidnappar dig för att sälja dig som organdonator. Det finns så mycket fattiga satar som rånar och dödar för egentligen ingenting.
Fair enough
Citera
2026-06-28, 15:17
Medlem
vill du verkligen cykla genom arabländerna och stan länderna?
Ryssland hade varit mitt alternativ iaf.
Citera
2026-06-28, 15:56
Medlem
Citat:
Tja. Jag har nu skaffat en gravelcykel och börjat rusta upp med ortlieb väskor inför en cykelodyssé. Jag vill cykla från Göteborg till Kina. Tanken är att cruisa ner genom Europa och in genom turkiet för att komma ut på sidenvägen som tar mig till Kina. Men innan resan väntar mycket logistiska problem och annat. Är det någon som har erfarenhet av något liknande eller bara har något interessant att inflika med? Allt från de stora delarna som vägval till de allra mest triviala sakerna som man inte nödvändigtvis tänker på vid skrivbordet?

Min tanke är att cykla i mitten på april nästa år då väderfönstret för en sådan expedition är öppet då.

Note: Ja, jag har läst Göran Kropps bok.
Bra plan, go for it.
Lycka till. 👍
Citera
2026-06-28, 16:12
Medlem
Det är så himla trevligt med bikepacking 🙂 Vad är budgeten för detta äventyr och hur lång tid är det tänkt att det skall ta för att nå Kina? Det är ju bara är köra, det mesta brukar lösa sig längs vägen
Citera
2026-06-28, 16:28
Medlem
godboys avatar
Citat:
Jag ser inte hur det skulle vara problematiskt geopolitiskt som det ser ut nu. Man cyklar ju genom alla Europeiska länder. Sedan genom Turkiet, Georgien, Azerbaijan och sedan Kazakstan. Inget av dessa länder är krigzon eller har sina gränser stängda. Såklart kan man behöva ansöka om visum i Kazakstan och Kirgizistan men mig veterligen är din ingen överdrivet omständig process. Dessutom tror jag de har så att man har 30 dagar visumfritt just nu.
Jag har varit i alla de länder du nämner inkl Kina. Nu har jag rest inom jobbet, jobbar inom röntgenteknik kan man förenklat säga. I vilket fall så har ju mina resor huvudsakligen varit för universitetet och annan arbetsgivare kombinerat. Jag har även rest lite på egen hand medan jag ändå varit där, i flera fall har även frugan kommit dit och hängt på.

Georgien och öster ut så rekommenderas att du har kunskaper i ryska för annars kommer det bli väldigt väldigt svårt för dig. Jag talar lite ryska med betoning på lite och det behövs för att ta sig fram i dessa länder. Kan du inte deras lokala språk eller ryska så kommer du få bekymmer. Jag har inte haft några bekymmer i dessa länder, men du bör inte röra dig hur som helst där utan att ha kunskap om hur deras samhälle fungerar. Dessutom måste du kunna kommunicera med dem och det kommer inte funka med engelska.

Sen så brukar väl de som ger sig in på denna typen av äventyr ha ett team runt sig.
Citera
2026-06-28, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chadanen
Det är så himla trevligt med bikepacking 🙂 Vad är budgeten för detta äventyr och hur lång tid är det tänkt att det skall ta för att nå Kina? Det är ju bara är köra, det mesta brukar lösa sig längs vägen
Nu har jag redan skaffat cykel och de flesta väskorna till. Men jag tänker att jag ska försöka skrapa ihop en budget på 80-90 tusen ungefär. Tror du det räcker? Jag planerar att cykla i mitten på April och räknar med att det kan ta ca 6-8 månader ungefär.
Citera
2026-06-28, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag har varit i alla de länder du nämner inkl Kina. Nu har jag rest inom jobbet, jobbar inom röntgenteknik kan man förenklat säga. I vilket fall så har ju mina resor huvudsakligen varit för universitetet och annan arbetsgivare kombinerat. Jag har även rest lite på egen hand medan jag ändå varit där, i flera fall har även frugan kommit dit och hängt på.

Georgien och öster ut så rekommenderas att du har kunskaper i ryska för annars kommer det bli väldigt väldigt svårt för dig. Jag talar lite ryska med betoning på lite och det behövs för att ta sig fram i dessa länder. Kan du inte deras lokala språk eller ryska så kommer du få bekymmer. Jag har inte haft några bekymmer i dessa länder, men du bör inte röra dig hur som helst där utan att ha kunskap om hur deras samhälle fungerar. Dessutom måste du kunna kommunicera med dem och det kommer inte funka med engelska.

Sen så brukar väl de som ger sig in på denna typen av äventyr ha ett team runt sig.
Får se över om man kan lära sig lite nödvändiga fraser då kanske.
Citera
2026-06-28, 16:43
Medlem
godboys avatar
Citat:
Får se över om man kan lära sig lite nödvändiga fraser då kanske.
Nja, du behöver lite mer än fraser, du behöver ändå förstå vad de säger och kunna svara relevant. Jag har inget ont att säga om länderna i fråga, men det gäller ändå att vara påläst innan man ger sig in på något sådant som du gör. Jag var där i huvudsak i arbetssamanhang och då har man ju redan en kil in i landet genom att man etablerar kontakter där man ändå jobbar/undervisar. Det är inte lika lätt att komma ensam på en tvåhjulig trampcykel. Dessutom är vägar ofta i grus/jord osv, så det är inte enkelt att ta sig fram för egen kraft, utöver det så är det många långa sträckor som i princip är fullständigt obefolkade så det kan vara svårt att "bära" tillräcklig proviant och reservdelar du kommer behöva.

Befolkningarna är generellt trevliga, men å andra sidan så har jag sällan bekymmer med andra kulturer när jag är ute och reser då jag gjort min hemläxa ordentligt innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in