Citat:
Ursprungligen postat av
NAYBONESI
Jag ser inte hur det skulle vara problematiskt geopolitiskt som det ser ut nu. Man cyklar ju genom alla Europeiska länder. Sedan genom Turkiet, Georgien, Azerbaijan och sedan Kazakstan. Inget av dessa länder är krigzon eller har sina gränser stängda. Såklart kan man behöva ansöka om visum i Kazakstan och Kirgizistan men mig veterligen är din ingen överdrivet omständig process. Dessutom tror jag de har så att man har 30 dagar visumfritt just nu.
Jag har varit i alla de länder du nämner inkl Kina. Nu har jag rest inom jobbet, jobbar inom röntgenteknik kan man förenklat säga. I vilket fall så har ju mina resor huvudsakligen varit för universitetet och annan arbetsgivare kombinerat. Jag har även rest lite på egen hand medan jag ändå varit där, i flera fall har även frugan kommit dit och hängt på.
Georgien och öster ut så rekommenderas att du har kunskaper i ryska för annars kommer det bli väldigt väldigt svårt för dig. Jag talar lite ryska med betoning på lite och det behövs för att ta sig fram i dessa länder. Kan du inte deras lokala språk eller ryska så kommer du få bekymmer. Jag har inte haft några bekymmer i dessa länder, men du bör inte röra dig hur som helst där utan att ha kunskap om hur deras samhälle fungerar. Dessutom måste du kunna kommunicera med dem och det kommer inte funka med engelska.
Sen så brukar väl de som ger sig in på denna typen av äventyr ha ett team runt sig.