2026-06-28, 13:31
Moderator
Allaballawallas avatar
Självklart ska polisen inte ägna sig åt sånt här.

Nu vet vi med största säkerhet inte exakt hela historien kring detta, men det är ändå inte så särskilt seriöst att dumpa gamla tanter ute vid vägkanten mitt i natten.

Om inte för något annat så är det extremt dålig PR för Polismyndigheten och deras arbete. Sånt här leder per automatik till betydligt mer negativa effekter än positiva.
Citera
2026-06-28, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osigneradx
https://www.vn.se/gnosjo/polisen-granskas-kvinnor-strandsattes-mitt-i-natten/

Det här väckte en del funderingar hos mig.

En kvinna blev stoppad av polisen omkring kl. 01 på natten under en rutinkontroll när hon var på väg hem tillsammans med sin mamma och sin moster, båda över 80 år och med hälsoproblem.

Vid kontrollen såg polisen att kvinnan/föraren hade skulder hos Kronofogden. De beslutade då att ta bilen direkt på plats och kallade dit en bärgare. Därefter lämnades de tre kvinnorna kvar vid vägkanten mitt i natten, ungefär 40 minuter från hemmet, utan någon möjlighet att ta sig hem. De fick till slut ringa en anhörig mitt i natten som fick komma och hämta dem.

Bilen hade varit registrerad på kvinnan i många år. Kronofogden hade länge känt till skulderna. Om bilen nu skulle utmätas hade den kunnat hämtas hemma på hennes folkbokföringsadress under dagtid. I stället valde man att ta den mitt i natten under en rutinkontroll och lämna tre kvinnor - varav två var över 80 år, vid vägkanten.

Enligt polisen motiverades beslutet med att bilen bedömdes vara värdefull eftersom det var en 2015 års modell. I verkligheten hade den gått nästan 30 000 mil och hade flera fel. Kronofogden har sedan dess försökt sälja bilen på exekutiv auktion, men den blev inte ens såld.

JO har nu valt att granska händelsen och dessutom markerat ärendet som brådskande.

Vad tycker ni?

Jag diskuterar inte om Kronofogden har rätt att utmäta egendom vid skulder, det är en annan fråga. Det jag undrar är om ni tycker att polisen agerade rimligt när de lämnade tre kvinnor, där två var över 80 år, ensamma vid vägkanten kl. 01 på natten, cirka 40 minuter hemifrån, efter att ha tagit deras bil.

Hade ni förväntat er att polisen skulle ha hanterat situationen på något annat sätt?
Risken är stor att kostnaden för bärgning - med nattaxa kommer överstiga värdet på bilen vid en försäljning
Citera
2026-06-28, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotGuilty
Njaaa, i Sverige finns det bara ca 1,1 miljon människor som är 60-69 år, så att ”miljoner 60 åringar” har skulder är inte riktigt sant 😊

Nej det stämmer inte men det är
En skrämmande hög siffra för personer 25-40 år som är i fogdens register
Citera
2026-06-28, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Regler är regler.
Har vi verkligen hela historien här? Varför hade hon inte betalat sina skulder? Var det ett stort trauma att ringa efter någon som kom och hämtade dem?

Regler är regler ja, så som att polisen ska värna om vår hälsa. Plocka bilen, hjälp de skröpliga tanterna hem. Så, fixat.
Citera
2026-06-28, 13:43
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:

En kvinna blev stoppad av polisen omkring kl. 01 på natten under en rutinkontroll när hon var på väg hem tillsammans med sin mamma och sin moster, båda över 80 år och med hälsoproblem.

Vid kontrollen såg polisen att kvinnan/föraren hade skulder hos Kronofogden. De beslutade då att ta bilen direkt på plats och kallade dit en bärgare. Därefter lämnades de tre kvinnorna kvar vid vägkanten mitt i natten, ungefär 40 minuter från hemmet, utan någon möjlighet att ta sig hem. De fick till slut ringa en anhörig mitt i natten som fick komma och hämta dem.

Bilen hade varit registrerad på kvinnan i många år. Kronofogden hade länge känt till skulderna. Om bilen nu skulle utmätas hade den kunnat hämtas hemma på hennes folkbokföringsadress under dagtid. I stället valde man att ta den mitt i natten under en rutinkontroll och lämna tre kvinnor - varav två var över 80 år, vid vägkanten.

Enligt polisen motiverades beslutet med att bilen bedömdes vara värdefull eftersom det var en 2015 års modell. I verkligheten hade den gått nästan 30 000 mil och hade flera fel. Kronofogden har sedan dess försökt sälja bilen på exekutiv auktion, men den blev inte ens såld.

JO har nu valt att granska händelsen och dessutom markerat ärendet som brådskande.

Vad tycker ni?

Jag diskuterar inte om Kronofogden har rätt att utmäta egendom vid skulder, det är en annan fråga. Det jag undrar är om ni tycker att polisen agerade rimligt när de lämnade tre kvinnor, där två var över 80 år, ensamma vid vägkanten kl. 01 på natten, cirka 40 minuter hemifrån, efter att ha tagit deras bil.

Hade ni förväntat er att polisen skulle ha hanterat situationen på något annat sätt?

Kan det vara polisens nya aisystem som pingar vissa bilar automatiskt?
Citera
2026-06-28, 13:53
Medlem
HomoDeuss avatar
Det omänskliga Sverige gör sig påmint igen. Det enda som är härligt att se är hur svenskar drabbas. Inte bara de två äldre kvinnorna, som drabbades utan att vara inblandade i skulderna, utan framför allt alla "duktiga" svennar - som drabbas av sämre sjukvård, sämre ekonomi och allt mer kriminalitet och våld - utan att fatta varför. 😋😂
Citera
2026-06-28, 13:55
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Finns miljoner 60 åringar med skulder, de flesta betalar dock räntor och amorteringar enligt avtal

Citat:
Ursprungligen postat av ImNotGuilty
Njaaa, i Sverige finns det bara ca 1,1 miljon människor som är 60-69 år, så att ”miljoner 60 åringar” har skulder är inte riktigt sant 😊

Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Nej det stämmer inte men det är
En skrämmande hög siffra för personer 25-40 år som är i fogdens register

Så här stor var Sveriges befolkning i åldersgrupperna nedan år 2024 enligt SCB:s statistik:

50-54 år 668 163
55-59 år 672 297
60-64 år 608 482
65-69 år 548 406

https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101A/BefolkningR1860N/table/tableViewLayout1/

Om årskullarna inte är alldeles väldigt ojämna och det inte har uppstått eller invandrat en faslig massa människor
sedan år 2024 så räcker Sveriges befolkning helt enkelt inte till miljoner 60-åringar, oavsett skulder eller inte.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2026-06-28 kl. 13:59.
Citera
2026-06-28, 13:56
Medlem
Benny98s avatar
Citat:

Vad tycker ni?

Ja, polisen hade mycket väl kunnat skada kvinnorna. En bra polis hade aldrig tagit upp saken.
Citera
2026-06-28, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Ja, polisen hade mycket väl kunnat skada kvinnorna. En bra polis hade aldrig tagit upp saken.

Polis med autistiska drag? Bokstavstolkare men ingen samlad bedömning i det enskilda fallet?
Citera
2026-06-28, 14:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Polisen hade kunnat beledsagat bilen hem till ägaren och tagit den där, om det bedömdes lämpligt med en sådan konfiskation. Att göra på det sätt som berättelsen anger är ju inget annat än att skjuta myggor med kanon, där kanonkulorna förstör mer än de ger. Att bilen sedan inte verkat kunnat säljas till begärt pris visar ju att det gjorts en felaktig bedömning även där.

Det är ju inte utan att jag funderar över hur stora skulder kvinnan har? Om det rör sig om några tiotusentals krononor känns det ju verkligen som att lägga stora och dramatiska resurser på småsaker. Det borde ju gått att föra samtal om det hela och försökt få till stånd en uppgörelse i någon form.
Citera
2026-06-28, 14:18
Medlem
Dessa jagar polisen istället för kriminella unga killar som springer runt med knark och märkeskespsar på stan
Citera
2026-06-28, 14:19
Medlem
Citat:

Vad tycker ni?

Jag tänker att det ska mycket till för att man ska anse att en bil från 2015 ska ha något större värde. Sen vet jag inte hur polisens rutiner ser ut, om de står att de ska, bör eller har möjlighet att beslagta saker när skulder uppdagas? Men oavsett så känns det nästan som att polisen varit uttråkade och typ letat efter något att göra när de väljer att fokusera på detta och initiera en bärgning kl.01..

Tycker att det kunde ha räckt med en varning, typ ” Vi ser att du har skulder hos KF, och dessa behöver betalas in snarast annars kommer polisen beslagta bilen nästa gång vi träffar på den”.. Om det nu stämde att det fanns annat av värde så hade det kanske kunnat få tanten att få tummen ur och sälja av/ordna det istället.

Nu har ju säkert KF en outsinlig hög av ärenden och då lär inte en skuld på 30000 kr prioriteras, så de är säkert jäkligt glada över att polisen gör jobbet åt dem. Med 30000 i skulder låter det inte direkt som att tanten är yrkeskriminell och lite medmänskilghet vore rimligt. Särskilt när det bara hade räckt att ta en titt på hur långt bilen gått för att avskriva den som av något större ekonomiskt värde, men sannolikt är oerhört viktig för ägaren som inte lär ha råd att ordna en ny bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in