Citat:
Ursprungligen postat av
osigneradx
https://www.vn.se/gnosjo/polisen-granskas-kvinnor-strandsattes-mitt-i-natten/
Enligt polisen motiverades beslutet med att bilen bedömdes vara värdefull eftersom det var en 2015 års modell. I verkligheten hade den gått nästan 30 000 mil och hade flera fel. Kronofogden har sedan dess försökt sälja bilen på exekutiv auktion, men den blev inte ens såld.
JO har nu valt att granska händelsen och dessutom markerat ärendet som brådskande.
Vad tycker ni?
Hade ni förväntat er att polisen skulle ha hanterat situationen på något annat sätt?
Jag tänker att det ska mycket till för att man ska anse att en bil från 2015 ska ha något större värde. Sen vet jag inte hur polisens rutiner ser ut, om de står att de
ska,
bör eller
har möjlighet att beslagta saker när skulder uppdagas? Men oavsett så känns det nästan som att polisen varit uttråkade och typ letat efter något att göra när de väljer att fokusera på detta och initiera en bärgning kl.01..
Tycker att det kunde ha räckt med en varning, typ ” Vi ser att du har skulder hos KF, och dessa behöver betalas in snarast annars kommer polisen beslagta bilen nästa gång vi träffar på den”.. Om det nu stämde att det fanns annat av värde så hade det kanske kunnat få tanten att få tummen ur och sälja av/ordna det istället.
Nu har ju säkert KF en outsinlig hög av ärenden och då lär inte en skuld på 30000 kr prioriteras, så de är säkert jäkligt glada över att polisen gör jobbet åt dem. Med 30000 i skulder låter det inte direkt som att tanten är yrkeskriminell och lite medmänskilghet vore rimligt. Särskilt när det bara hade räckt att ta en titt på hur långt bilen gått för att avskriva den som av något större ekonomiskt värde, men sannolikt är oerhört viktig för ägaren som inte lär ha råd att ordna en ny bil.