Igår, 14:21
  #1
Medlem
Ett fall som diskuteras flitigt i tråden: (FB) Dömd till 3 år för våldtäkt pga skippad kondom. Borde inte p-piller räcka?


Att en person avsiktligt missat kondomen verkar vara ett relativt vanligt förekommande fenomen, enligt artikeln nedan:

SVT: Hon utsattes för ”stealthing”: ”Vände mig om och såg att kondomen var av”
Stealthing inte helt ovanligt
Det har inte gjorts många undersökningar i ämnet – men i en studie från Australien tillfrågades personer som besökt en mottagning för sexuell hälsa om de blivit utsatta för stealthing. Av de 346 deltagande kvinnor som har sex med män hade en tredjedel varit utsatta. Av de 168 deltagande männen som hade sex med män uppger en femtedel att de blivit utsatta.

Vill att kondomsvek kriminaliseras
I Storbritannien kan en person som tar av sig kondomen utan samtycke dömas för våldtäkt. Men den svenska lagen är lite mer otydlig.
Kommer kondomsvek kriminaliseras i framtiden? Kan detta fall isåfall bli prejudicerande för framtida fall?

Samtyckeslagen infördes år 2018, men ändå är detta fall av kondomsvek det första som lett till dom? Eller är det många som har anmält kondomsvek men där samtliga fall har lagts ner eller fått nedlagd förundersökning?

En av de viktigaste anledningarna att använda kondom måste vara för att minimera risken för överförbara könssjukdomar. Då blir det ju väldigt märkligt om inte straffet blir betydligt strängare för avsiktligt missad kondom samtidigt som personen har HIV, och som inte tar medicin regelbundet, och som smittar sin ovetande partner? Men i verkligheten kommer det bara bli några månaders fängelse som läggs på straffet?

Är det inte anmärkningsvärt att ifall en person som har HIV, och som inte tar medicin regelbundet, som smittar sitt offer (där den ovetande partnern inte krävde kondom) får lägre straff än om en frisk person begår kondomsvek?

• Om en person är frisk och missar avsiktligt kondom (där partnern krävde kondom) = 3 års fängelse + 220k fattigare (länk).

• Om en person har HIV, och som inte tar medicin regelbundet, smittar sitt offer (där den ovetande partnern inte krävde kondom) = 2 år och 2 månaders fängelse + 145k fattigare (länk). 🙃

• Om en person har HIV, och som inte tar medicin regelbundet, smittar sitt offer (där den ovetande partnern krävde kondom) = ?

Dagens Juridik: Hiv-smittad hemlighöll diagnos vid oskyddade samlag – döms
Någon annan påföljd än fängelse kan inte komma på fråga, men sen lagföring och i viss mån även långsam handläggning motiverar enligt hovrätten ett avdrag från straffet med cirka åtta månader. Fängelsestraffet bestäms med hänsyn till detta nu till två år och två månader.
35-åringen åläggs mot denna bakgrund att betala 130 000 kronor i kränkningsersättning med anledning av smittoöverföringen – och ytterligare närmare 15 000 kronor för sveda och värk.
Alla frågor som är juridiskt relaterade till detta ämne är välkomna att diskuteras i denna tråd.
__________________
Senast redigerad av Toalettborste-AI Igår kl. 15:12.
Citera
Igår, 15:50
  #2
Medlem
Klandalfs avatar
Känns som en undergrupp av "Rape by Deception", en lag vi mig veterligen inte har i Sverige men kanske borde ha.

Exempelvis om man går med på att ha sex med någon som har HIV om man använder kondom och personenen drar av kondomen i smyg eller om man har sex med en man som utger sig för att vara kvinna. Då är det att likställa med en form av våldtäkt/sexuellt övergrepp.
Citera
Igår, 16:06
  #3
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborste-AI
Ett fall som diskuteras flitigt i tråden: (FB) Dömd till 3 år för våldtäkt pga skippad kondom. Borde inte p-piller räcka?


Att en person avsiktligt missat kondomen verkar vara ett relativt vanligt förekommande fenomen, enligt artikeln nedan:

SVT: Hon utsattes för ”stealthing”: ”Vände mig om och såg att kondomen var av”
Stealthing inte helt ovanligt
Det har inte gjorts många undersökningar i ämnet – men i en studie från Australien tillfrågades personer som besökt en mottagning för sexuell hälsa om de blivit utsatta för stealthing. Av de 346 deltagande kvinnor som har sex med män hade en tredjedel varit utsatta. Av de 168 deltagande männen som hade sex med män uppger en femtedel att de blivit utsatta.

Vill att kondomsvek kriminaliseras
I Storbritannien kan en person som tar av sig kondomen utan samtycke dömas för våldtäkt. Men den svenska lagen är lite mer otydlig.
Kommer kondomsvek kriminaliseras i framtiden? Kan detta fall isåfall bli prejudicerande för framtida fall?

Samtyckeslagen infördes år 2018, men ändå är detta fall av kondomsvek det första som lett till dom? Eller är det många som har anmält kondomsvek men där samtliga fall har lagts ner eller fått nedlagd förundersökning?

En av de viktigaste anledningarna att använda kondom måste vara för att minimera risken för överförbara könssjukdomar. Då blir det ju väldigt märkligt om inte straffet blir betydligt strängare för avsiktligt missad kondom samtidigt som personen har HIV, och som inte tar medicin regelbundet, och som smittar sin ovetande partner? Men i verkligheten kommer det bara bli några månaders fängelse som läggs på straffet?

Är det inte anmärkningsvärt att ifall en person som har HIV, och som inte tar medicin regelbundet, som smittar sitt offer (där den ovetande partnern inte krävde kondom) får lägre straff än om en frisk person begår kondomsvek?

• Om en person är frisk och missar avsiktligt kondom (där partnern krävde kondom) = 3 års fängelse + 220k fattigare (länk).

• Om en person har HIV, och som inte tar medicin regelbundet, smittar sitt offer (där den ovetande partnern inte krävde kondom) = 2 år och 2 månaders fängelse + 145k fattigare (länk). 🙃

• Om en person har HIV, och som inte tar medicin regelbundet, smittar sitt offer (där den ovetande partnern krävde kondom) = ?

Dagens Juridik: Hiv-smittad hemlighöll diagnos vid oskyddade samlag – döms
Någon annan påföljd än fängelse kan inte komma på fråga, men sen lagföring och i viss mån även långsam handläggning motiverar enligt hovrätten ett avdrag från straffet med cirka åtta månader. Fängelsestraffet bestäms med hänsyn till detta nu till två år och två månader.
35-åringen åläggs mot denna bakgrund att betala 130 000 kronor i kränkningsersättning med anledning av smittoöverföringen – och ytterligare närmare 15 000 kronor för sveda och värk.
Alla frågor som är juridiskt relaterade till detta ämne är välkomna att diskuteras i denna tråd.

Jag noterar att svensk timid man utländsk kvinna. Anmäler honom för våldtäkt denna gången för ej använt kondom. De har haft sex massa gånger och har även haft sex utan kondom tidigare om jag förstått det rätt. När kvinnan blir sur på mannen efteråt så är det uppenbart att det skett ett missförstånd och att mannen ber om ursäkt. Svenske timide mannen belönas av domstolen med 3 års fängelse och 250.000 i böter.

Några år tidigare. En ung invandrarflicka på fest i förorten hånglar i ett rum och har sedan frivilligt sex med en invandrarman. Plötsligt kliver det in 4-5 andra dominanta invandrarmän som sedan i tur och ordning gruppvåldtar flickan medan de som inte för stunden är sysselsatta med att våldta flickan vaktar dörren. Domstolen friar alla invandrarmännen eftersom flickans mobiltelefon låg ute i köket och domstolen tyckte att hon kunde tagit sig ut dit och ringt efter hjälp om hon ansåg sig utsatt.

Svenskt rättsväsende 2026.



I Sverige våldtogs färre än 100 kvinnor per år ca 1975 och redan då var invandrare överrepresenterade. 2020-talet sker det ca 10.000 våldtäkter och mörkertalet anses vara 90%, alltså närmare 100.ö00 våldtäkter per år. Kurvan på den radikala ökningen av våldtäkter följer i princip exakt samma kurva som invandringen. Folk har i åratal identifierat detta och nu ska landsförrädarna vid makten offra unga svenska män en masse i ett försök att "snygga till" invandrarnas enorma överrepresentation.
Citera
Igår, 16:37
  #4
Medlem
Det finns ju fortfarande en rättsapparat som ska utreda om något eventuellt brottsligt har begåtts.

Men oavsett det så är det rimligt att det är brottsligt att begå sexuella handlingar som saknar samtycke från den ena parten. Jag har själv aldrig känt mig osäker i sådana frågor, men tänker mig att i synnerhet yngre människor (främst kvinnor) kan ha svårt att sätta gränser och säga ifrån. Om man som vuxen man känner att den här sortens lagstiftning är ett hot mot ens sexliv är det kanske dags att se sig själv i spegeln.
Citera
Igår, 17:03
  #5
Medlem
Att avsiktligt missa att använda kondom är ett övergrepp när man tydligt fått instruktioner om att det är ett krav.

Minimistraffet är satt och denne man begick ett övergrepp.

Hårdare straff leder till just sånt här.
Citera
Igår, 20:33
  #6
Medlem
Onanikrems avatar
Kan ju varit en svensk kvinna som inte ville smittas med HIV och en nordafrikansk man (där smittspridningen är relativt moderat)

Hade han svårt att förstå eller? Ge mig en hallonbåt och så hivar han fram en död halvrutten råtta.
Citera
Igår, 21:09
  #7
Medlem
semen.12s avatar
Detta måste så klart hänt 1000 gånger förut i Sverige?
En man som ljuger om att bära kondom. Nu är jag gammal 62 år men inte ens de som spred AIDS och smittade andra fick fängelse förut? In abusrdum en idé eller en handling så långt att den till slut blir helt absurd, orimlig!

Jag tror att domen inte håller i HD
Inte ens under AIDS tiden 84 -87 använde vi kondom detta var en sjukdom för HOMO

Jag har legat med mer än 50 kvinnor (tänk er själva i början bjöd man upp kvinnor till dans på disco dansgolvet dom väntade på en dans, och inte för en 2006 kom det invandrare)
Nu finns det ingen möjlighet att ses live längre på disco? Sedan 2010 är det bara två ligg eftersom gifte mig nyss.
Citera
Igår, 21:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinyssnutt
Minimistraffet är satt och denne man begick ett övergrepp.

Ja, för våldtäkt är minimistraffet 3 års fängelse. Dock är det ingen naturlag att det ska klassas som våldtäkt att avsiktligt missa kondomen. Det skulle lika gärna kunna klassas som misshandel, alternativt grov misshandel eller oaktsam våldtäkt.

Om du läste artikeln som jag länkade till i trådstarten står det så här:
Svea hovrätt gör nu en annan bedömning och fäller 35-åringen även för fullbordad grov misshandel mot den kvinna som testats positivt för hiv.
Någon annan påföljd än fängelse kan inte komma på fråga, men sen lagföring och i viss mån även långsam handläggning motiverar enligt hovrätten ett avdrag från straffet med cirka åtta månader. Fängelsestraffet bestäms med hänsyn till detta nu till två år och två månader.

Den kränkning som kvinnan som smittats utsatts för är betydande och kommer att resultera i kännbara effekter under mycket lång tid. 35-åringen åläggs mot denna bakgrund att betala 130 000 kronor i kränkningsersättning med anledning av smittoöverföringen – och ytterligare närmare 15 000 kronor för sveda och värk.
Varför ska en person som har HIV, och som inte tar medicin regelbundet, som smittar sitt offer, få lägre straff, klassat som "grov misshandel", medan en frisk person som missar avsiktligt kondom får strängare straff, klassat som "våldtäkt"? Straffen mellan dessa två situationer är ju helt på tok. Att bli smittad av HIV skulle nog de flesta tycka är 1000 gånger värre än att två personer som gått med på samlag, men där den ena medvetet struntar i kondomen.
__________________
Senast redigerad av Toalettborste-AI Igår kl. 22:07.
Citera
Igår, 21:13
  #9
Medlem
semen.12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Detta måste så klart hänt 1000 gånger förut i Sverige?
En man som ljuger om att bära kondom. Nu är jag gammal 62 år men inte ens de som spred AIDS och smittade andra fick fängelse förut? In abusrdum en idé eller en handling så långt att den till slut blir helt absurd, orimlig!

Jag tror att domen inte håller i HD
Inte ens under AIDS tiden 84 -87 använde vi kondom detta var en sjukdom för HOMO

Jag har legat med mer än 50 kvinnor (tänk er själva i början bjöd man upp kvinnor till dans på disco dansgolvet dom väntade på en dans, och inte för en 2006 kom det invandrare)
Nu finns det ingen möjlighet att ses live längre på disco? Sedan 2010 är det bara två ligg eftersom gifte mig nyss.
Släpp ut killen. Med dagens regler hade jag haft ett begränsat liv. Jag hade varit rädd för att ligga med kvällens ragg hela tiden och jag är Svensk.
Citera
Igår, 21:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Detta måste så klart hänt 1000 gånger förut i Sverige?

Ja, det är ju det som jag tycker är märkligt. Vi har ju haft denna strikta samtyckeslag sedan år 2018, ändå är det nu som först det blir en rättsak av det hela, att någon avsiktligt missade kondomen. Med tanke på alla tokfeminister i landet, så borde det hänt tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
En man som ljuger om att bära kondom. Nu är jag gammal 62 år men inte ens de som spred AIDS och smittade andra fick fängelse förut? In abusrdum en idé eller en handling så långt att den till slut blir helt absurd, orimlig!

Jag tror att domen inte håller i HD
Inte ens under AIDS tiden 84 -87 använde vi kondom detta var en sjukdom för HOMO

Jag har legat med mer än 50 kvinnor (tänk er själva i början bjöd man upp kvinnor till dans på disco dansgolvet dom väntade på en dans, och inte för en 2006 kom det invandrare)
Nu finns det ingen möjlighet att ses live längre på disco? Sedan 2010 är det bara två ligg eftersom gifte mig nyss.

Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Släpp ut killen. Med dagens regler hade jag haft ett begränsat liv. Jag hade varit rädd för att ligga med kvällens ragg hela tiden och jag är Svensk.

Mycket av det du beskriver förändrades på grund av samtyckeslagen år 2018. Att det klassas som "våldtäkt" att avsiktligt missa kondomen tycker jag är fel. Oaktsam våldtäkt skulle isåfall vara en bättre benämning, då straffskalan för oaktsam våldtäkt är betydligt flexiblare: från 14 dagar till högst fyra års fängelse. Dock om det är helt bevisat att personen innan sa tydligt "jag vill att du använder kondom" och personen ändå inte använder kondom, då blir det ju omöjligt att klassa det som oaktsam våldtäkt.
__________________
Senast redigerad av Toalettborste-AI Igår kl. 21:53.
Citera
Igår, 22:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborste-AI
Varför ska en person som har HIV, och som inte tar medicin regelbundet, som smittar sitt offer, få lägre straff, klassat som "grov misshandel", medan en frisk person som missar avsiktligt kondom får strängare straff, klassat som "våldtäkt"? Straffen mellan dessa två situationer är ju helt på tok. Att bli smittad av HIV skulle nog de flesta tycka är 1000 gånger värre än att två personer som gått med på samlag, men där den ena medvetet struntar i kondomen.

Kan förtydliga det lite:

• 1: Två friska personer som gått med på samlag, men där den ena medvetet struntar i kondomen.
• 2: Två personer som gått med på samlag, men där den ena medvetet struntar i kondomen, som även har HIV, och som inte tar medicin regelbundet.

Kondom används ju för att minimera risken för överförbara könssjukdomar. Om inte så har skett, då borde ju straffet bli milt, annars borde straffet bli väldigt strängt.

Som det är nu, att en frisk person som medvetet struntar i kondom = våldtäkt. Och jag antar att om en person har HIV, och som inte tar medicin regelbundet, smittar sitt offer (där den ovetande partnern krävde kondom) = våldtäkt + grov misshandel.

Då anser jag att en bättre lösning är isåfall att avsiktligt missa kondomen borde klassas som ett nytt särskilt brott, där straffet i stor mån avgörs om någon överförbar könssjukdom har inträffat eller inte.
Citera
Igår, 23:26
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborste-AI
Ett fall som diskuteras flitigt i tråden: (FB) Dömd till 3 år för våldtäkt pga skippad kondom. Borde inte p-piller räcka?


Att en person avsiktligt missat kondomen verkar vara ett relativt vanligt förekommande fenomen, enligt artikeln nedan:

SVT: Hon utsattes för ”stealthing”: ”Vände mig om och såg att kondomen var av”
Stealthing inte helt ovanligt
Det har inte gjorts många undersökningar i ämnet – men i en studie från Australien tillfrågades personer som besökt en mottagning för sexuell hälsa om de blivit utsatta för stealthing. Av de 346 deltagande kvinnor som har sex med män hade en tredjedel varit utsatta. Av de 168 deltagande männen som hade sex med män uppger en femtedel att de blivit utsatta.

Vill att kondomsvek kriminaliseras
I Storbritannien kan en person som tar av sig kondomen utan samtycke dömas för våldtäkt. Men den svenska lagen är lite mer otydlig.
Kommer kondomsvek kriminaliseras i framtiden? Kan detta fall isåfall bli prejudicerande för framtida fall?

Samtyckeslagen infördes år 2018, men ändå är detta fall av kondomsvek det första som lett till dom? Eller är det många som har anmält kondomsvek men där samtliga fall har lagts ner eller fått nedlagd förundersökning?

En av de viktigaste anledningarna att använda kondom måste vara för att minimera risken för överförbara könssjukdomar. Då blir det ju väldigt märkligt om inte straffet blir betydligt strängare för avsiktligt missad kondom samtidigt som personen har HIV, och som inte tar medicin regelbundet, och som smittar sin ovetande partner? Men i verkligheten kommer det bara bli några månaders fängelse som läggs på straffet?

Är det inte anmärkningsvärt att ifall en person som har HIV, och som inte tar medicin regelbundet, som smittar sitt offer (där den ovetande partnern inte krävde kondom) får lägre straff än om en frisk person begår kondomsvek?

• Om en person är frisk och missar avsiktligt kondom (där partnern krävde kondom) = 3 års fängelse + 220k fattigare (länk).

• Om en person har HIV, och som inte tar medicin regelbundet, smittar sitt offer (där den ovetande partnern inte krävde kondom) = 2 år och 2 månaders fängelse + 145k fattigare (länk). 🙃

• Om en person har HIV, och som inte tar medicin regelbundet, smittar sitt offer (där den ovetande partnern krävde kondom) = ?

Dagens Juridik: Hiv-smittad hemlighöll diagnos vid oskyddade samlag – döms
Någon annan påföljd än fängelse kan inte komma på fråga, men sen lagföring och i viss mån även långsam handläggning motiverar enligt hovrätten ett avdrag från straffet med cirka åtta månader. Fängelsestraffet bestäms med hänsyn till detta nu till två år och två månader.
35-åringen åläggs mot denna bakgrund att betala 130 000 kronor i kränkningsersättning med anledning av smittoöverföringen – och ytterligare närmare 15 000 kronor för sveda och värk.
Alla frågor som är juridiskt relaterade till detta ämne är välkomna att diskuteras i denna tråd.
Det är en skillnad för han började troligen inte med en kondom på sin penis för att sedan ta bort den
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in