2026-06-26, 21:21
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
1975 var en riktig kanonsommar, men är lite för ung för att minnas. Däremot minns jag sommaren 1994. Regnade knappt någonting på hela sommaren och vi hade temperaturer runt 30 grader hela sommaren i Stockholm.

Men visst är man född 2008 minns man förstås inte det nej. Man minns väl knappt 2018 heller då det också var varmare än normalt. Den här sommaren 2026 har jag inte upplevt någon värmebölja alls. Ska bli skapligt i helgen, men redan på tisdag betydligt kallare och ostadigare.

1975 var inte en bra sommar överlag, det var en mkt varm vecka i augusti som satte spår med några dagars toppvärden.
Det är medeltemperaturen som ökat och med den blir det fler varm dagar. Sommaren 2018, speciellt juli, även maj, var extrema, vi har inte tidigare uppnått värden i närheten, 1994 är inte i närheten.
En av mina kompisar bodde i Tyskland under 90-talet då somrarna började bli "subtropiska", efter ett antal värmeböljor är det inte spännande längre utan ett problem.
Berlin kan nå 40C i helgen, Hamburg hade det för några år sedan, alltså på andra sidan Östersjön, inte långt till oss.

När det är hett på kontinenten och Sverige samtidigt kan elpriserna sticka iväg samtidigt som kärnkraftsverken inte kan köra för fullt eller t.o.m. måste stänga av då kylningen är otillräcklig.
Lägg till ökade sjukvårdskostnader för värmegenererade besvär, minskad produktion i jordbruket och svårigheter att arbeta utomhus eller inomhus där luftkonditionering saknas.
Dessutom är mkt få bostadshus anpassade för värmeböljor över 30C i flera dagar, något som mkt sällan inträffade och därför inte beaktades vid uppförandet före 2015.
Jag hade 32C i min lägenhet sommaren 2018 under den varmaste veckan, även balkongen var varm med tegelvägg i västerläge, det blev några nätter i en bokskog.

Men visst, till skillnad från mellaneuropéerna har vi fortfarande relativt små problem, men det går snabbt och det är bara en tidsfråga innan vi också får en dag med 40C.
Citera
2026-06-26, 21:23
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Bor i Stockholm och här har det varit cirka 23-24 grader och lite växlnande molnighet idag den 26 juni.

Ändå fylls tidningar och SVT om artiklar om extremvärme i Sverige och det varnas för att det kan bli 30 grader varmt i helgen.

Vet inte om det bara är mig det är fel på, men jag ser verkligen inte att det är något onormalt. Någon/några veckor på sommaren med cirka 30 grader brukar vi ju alltid ha. Så har det varit så länge jag kan minnas.

Känns som MP och Daniel Hellden desperat försöker göra vanligt svensk sommarväder till politik. Hela MPs livsnerv består ju i att intala svenska folket att en varm sommardag innebär jordens undergång. Det är ju helt sjukt hur detta målas upp som någon slags katastrof.

En annan sak. Förr i tiden presenterades alltid en karta med medeltemperaturer där det gick att se om det var kallare, varmare eller normalt för den kommande 5-dygnsprognosen. Det har man helt slutat med. Tydligen visade inte statistiken "rätt" saker. Är det inte ruttet?

Tänk vad lite politiker- och MSM-hjärntvätt gör med folk. Det är en helt vanlig sommar.
Citera
2026-06-26, 21:27
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Tänk vad lite politiker- och MSM-hjärntvätt gör med folk. Det är en helt vanlig sommar.

Att folk fortfarande köper detta mumbo- jumbo. I tusentals år har människors skrämts med talet om olika gudars vrede som skulle drabba de som var svaga i tron. I förhistorisk tid offrade man även människor. Längre fram tog kyrkan över, Guds straffdom skulle slå mot de syndiga människorna.

Skärselden, helvetet och demoner väntade de icke gudfruktiga. Vissa människor tror fortfarande på dessa gamla sagor. I modern tid har klimatalarmismen tagit över. Död och undergång väntar dem som inte är tillräckligt klimatsmarta samt vägrar att späka sig. Många människor tycks inte må bra om de inte har ett domedagshot hängande över sig.
Citera
2026-06-26, 21:28
Medlem
Många miljöpartister bland journalister som vill skrämma upp folk.
Citera
2026-06-26, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Jag anser mig inte vara förnekare heller egentligen, utan efterlyser mest lite sunt förnuft i den allmäna alarmismen. Och om jag tolkar denna tråden rätt, är det det den vill belysa.

Det blir tjafs om minsta lilla idag, och som jag skrev tidigare finns det folk som gjort detta till sin livsuppgift. Fanatiskt!
Vad som är mycket svårt att förneka är att de mest ivriga påhejare av alarmet är de som presenterar det för oss. De har skaffat sig en stabil plattform.
Absolut. Man får ha i åtanke att ”alarmister” inte är en homogen grupp.

Camilla är oceanolog och ser omfattande korallblekning och vet vad si och så många ppm löst koldioxid i vattnet gör med snäckskal.

Anders jobbar som redaktör på en välkänd blaska. Han ska göra ägarna nöjda och ställa mat på bordet. Ingen vill läsa en tråkig artikel och deras demografi föredrar att få sin syn på verkligheten bekräftad. Då blir det också så.

Basil de Roxburgh ser framtiden i förnybar energi. Inte för att han vet något om eller ens bryr sig speciellt om klimatförändringar. Det han vet är att batteriteknik går som smör. Han har numera lobbygrupp in house för att underminera motståndet och hamna i topp.

Stephanie är miljökämpe och masochist som projicerar sin inre självhatande röst på andra. För att äntligen få må bra måste hon nu vinna över världen och för att vinna behöver man en arena och nått att slåss över.

Sverker är professor i kvantitativ paleontologi. Han misstänker att människan är alldeles för intelligent för att dö ut, men ser samtidigt stora likheter med perm-trias utdöendet som tog kål på 75% av planeten.

Tim-tim behöver en identitet och ett sammanhang. Han har märkt att andra gillar när han håller med. Han anammar snabbt gruppens åsikter och siktar på att bli ”bäst i klassen”. Hans människovärde är nu knutet till den nya ideologin och duktig som han är mäter han andra efter precis samma måttstock.

Caroline är EU-parlamentariker. Hon ser övergången till fossilfria bränslen som en taktisk manöver i ett komplicerat schackspel där alla aktörer är 100% själviska. Hennes PR-konsult väljer dock att omformulera denna världsbild till något mer aptitligt för väljarna.
Citera
2026-06-26, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
1975 var inte en bra sommar överlag, det var en mkt varm vecka i augusti som satte spår med några dagars toppvärden.
Det är medeltemperaturen som ökat och med den blir det fler varm dagar. Sommaren 2018, speciellt juli, även maj, var extrema, vi har inte tidigare uppnått värden i närheten, 1994 är inte i närheten.
En av mina kompisar bodde i Tyskland under 90-talet då somrarna började bli "subtropiska", efter ett antal värmeböljor är det inte spännande längre utan ett problem.
Berlin kan nå 40C i helgen, Hamburg hade det för några år sedan, alltså på andra sidan Östersjön, inte långt till oss.

När det är hett på kontinenten och Sverige samtidigt kan elpriserna sticka iväg samtidigt som kärnkraftsverken inte kan köra för fullt eller t.o.m. måste stänga av då kylningen är otillräcklig.
Lägg till ökade sjukvårdskostnader för värmegenererade besvär, minskad produktion i jordbruket och svårigheter att arbeta utomhus eller inomhus där luftkonditionering saknas.
Dessutom är mkt få bostadshus anpassade för värmeböljor över 30C i flera dagar, något som mkt sällan inträffade och därför inte beaktades vid uppförandet före 2015.
Jag hade 32C i min lägenhet sommaren 2018 under den varmaste veckan, även balkongen var varm med tegelvägg i västerläge, det blev några nätter i en bokskog.

Men visst, till skillnad från mellaneuropéerna har vi fortfarande relativt små problem, men det går snabbt och det är bara en tidsfråga innan vi också får en dag med 40C.

Det som kan hända i Sverige också i en framtid är att värmen gör att allt flera bostäder har AC, kanske även flerfamiljshus i framtiden och det drar ström. I USA på varmare platser får de strömavbrott på sommaren när det är för varmt för att alla, nästintill alla kör sina ACs på högsta effekt och det suger en massa ström.

Har själv en mobil AC och bara den har en effekt på uppåt 2000W. Det är väldigt hög förbrukning, så tänk om alla hus och bostäder hade en sådan förbrukning av en enda apparat, så skulle vi få problem även i Sverige på sommaren.
Senast redigerad av JohnBlund 2026-06-26 kl. 21:33.
Citera
2026-06-26, 21:43
Medlem
Citat:
Det är en helt vanlig sommar.

Det är för tidigt att säga, vi är inte ens framme i juli ännu. En vanlig sommar nuförtiden är ivf i regel varmare än nittonhundratals somrar.
Citera
2026-06-26, 21:43
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Det är för tidigt att säga, vi är inte ens framme i juli ännu. En vanlig sommar nuförtiden är ivf i regel varmare än nittonhundratals somrar.

Nej, din klimatrunkare. Det är en helt vanlig sommar, det går upp, det går ner. Som vanligt.
Citera
2026-06-26, 21:47
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det som kan hända i Sverige också i en framtid är att värmen gör att allt flera bostäder har AC, kanske även flerfamiljshus i framtiden och det drar ström. I USA på varmare platser får de strömavbrott på sommaren när det är för varmt för att alla, nästintill alla kör sina ACs på högsta effekt och det suger en massa ström.

Har själv en mobil AC och bara den har en effekt på uppåt 2000W. Det är väldigt hög förbrukning, så tänk om alla hus och bostäder hade en sådan förbrukning av en enda apparat, så skulle vi få problem även i Sverige på sommaren.

Jag skaffade mig en portabel ac på 2500W 2019, den gick dygnet runt i några dagar under värmeböljorna, stora fönster i västerläge(massiv solinstrålning). Några hundra kWh/år, från april till och med september.
Här i Norrland har jag klarat mig utan ac, nätterna är svala, förra årets värmebölja hanterades med lätthet.
Numera installeras ac i nybyggen för äldre, ibland även skolor, men de flesta befintliga hus har det inte. Ungefär 700 personer dog p.g.a. värmeböljan 2018, Ringhals stängde pga höga temperaturer i havsvattnet.

https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/2018/ringhals-2-stanger-i-vantan-pa-lagre-havsvattentemperatur

Mindre energiförbrukning på vintern ersätts av högre dito på sommaren, men köldknäpparna försvinner inte, de blir färre. Det blir att dimensionera för riktiga kalla dagar och för nedklyning som tidsigare inte behövdes. Våra hus är välisolerade för vårt vinterklimat, ingen hit på sommaren då de blir som termosar.
Mupphögern förstår inte hur teknik och samhälle fungerar, de har fastnat i tomtesagorna.
Fast det är klart högern stödjer alla rufflande fastighetsägare som inte vill göra ett skit med sina kåkar.
Det finns ett lagkrav max +28°C inomhus idag, många bostäder behöver byggas om, där klämmer skon, högern offrar folkets hälsa för profitörernas skull.
Citera
2026-06-26, 21:50
Medlem
Citat:
Nej, din klimatrunkare. Det är en helt vanlig sommar, det går upp, det går ner. Som vanligt.
Om din definition på en vanlig sommar är att vissa dagar är varmare och kallare än andra dagar, så är alla somrar vanliga somrar.

Jag skulle kunna uppmana dig att kolla i någon gammal mattebok om fenomenet medelvärde, men jag misstänker att det är slöseri med tid.
Citera
2026-06-26, 21:54
Medlem
Citat:
Bor i Stockholm och här har det varit cirka 23-24 grader och lite växlnande molnighet idag den 26 juni.

Ändå fylls tidningar och SVT om artiklar om extremvärme i Sverige och det varnas för att det kan bli 30 grader varmt i helgen.

Vet inte om det bara är mig det är fel på, men jag ser verkligen inte att det är något onormalt. Någon/några veckor på sommaren med cirka 30 grader brukar vi ju alltid ha. Så har det varit så länge jag kan minnas.

Känns som MP och Daniel Hellden desperat försöker göra vanligt svensk sommarväder till politik. Hela MPs livsnerv består ju i att intala svenska folket att en varm sommardag innebär jordens undergång. Det är ju helt sjukt hur detta målas upp som någon slags katastrof.

En annan sak. Förr i tiden presenterades alltid en karta med medeltemperaturer där det gick att se om det var kallare, varmare eller normalt för den kommande 5-dygnsprognosen. Det har man helt slutat med. Tydligen visade inte statistiken "rätt" saker. Är det inte ruttet?
Ja, det har varit extremvärme i Europa med temperaturer på 40 grader i länder som Frankrike och Tyskland. Nu är samma värme på väg upp mot Sverige. Känns det jobbigt? Är nog säkert värre för de som dött i hettan.
Citera
2026-06-26, 22:00
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Säg vad du egentligen menar: att du inte litar på forskning eller vetenskap, utan hellre litar på din känsla över hur världen fungerar. För klimatkrisen är knappast något som politiker eller MSM har hittat på eller dragit upp från ingenstans, den är något som forskare har varnat för sedan många år tillbaka.

(Fast jag vet inte hur man rent känslomässigt kan undgå att märka den här värmen, och registrera att den känns rätt så jäklig.)

Det är alltså inte politikernas påhitt, det är den övervägande majoriteten av världens samlade forskare inom klimatrelaterade discipliner som tillsammans har "hittat på" detta, och över många decennier tillbaka.

Idén att klimatkrisen är ett påhitt verkar kanske rimlig så länge man inte tänker så noga. Men om man tänker efter, vad som faktiskt krävs för att den skulle vara det, så förstår man att det måste betyda att tusentals forskare, över många generationer, länder och vetenskapliga discipliner lyckats lura världen, för något skumt syfte, och det i 50+ år (eventuellt längre beroende på när man räknar att klimathotet först uppmärksammades). Tillsammans ska alla dessa inte bara ha svikit sina ideal och karriärers mål att bedriva faktisk forskning för att föra den mänskliga kunskapen framåt, utan dessutom ingå i en stor konspiration att ljuga, begå brott och producera fejkforskning. En gigantisk konspiration med stora personliga och professionella kostnader för de inblandade.

En amerikansk forskare funderade lite på frågan om konspirationers robusthet, och hur sannolikheten att de kollapsar påverkas av antalet medkonspiratörer. (Detta gjordes i samband med Covid har jag för mig, då gissningsvis för att användas som argument mot antivaxers idé att covid var en stor konspiration.)

Det är ju känt, som en sorts common wisdom, att när antalet inblandade i en sammansvärjning ökar så ökar också risken för att någon av dem sviker eller tjallar.

Men han beslutade sig för att faktiskt räkna på det. Han kom fram till att en konspiration med över tusen inblandade kommer kollapsa mer eller mindre omedelbart, och att de är matematiskt ohållbara över någon tid alls.

https://www.thescienceexplorer.com/mathematically-speaking-conspiracies-couldnt-be-kept-quiet-878
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0147905

Att klimathotet skulle vara ett påhitt verkar alltså inte särskilt troligt alls, om man tänker efter lite.
Senast redigerad av anomalign 2026-06-26 kl. 22:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in