Citat:
1975 var en riktig kanonsommar, men är lite för ung för att minnas. Däremot minns jag sommaren 1994. Regnade knappt någonting på hela sommaren och vi hade temperaturer runt 30 grader hela sommaren i Stockholm.
Men visst är man född 2008 minns man förstås inte det nej. Man minns väl knappt 2018 heller då det också var varmare än normalt. Den här sommaren 2026 har jag inte upplevt någon värmebölja alls. Ska bli skapligt i helgen, men redan på tisdag betydligt kallare och ostadigare.
Men visst är man född 2008 minns man förstås inte det nej. Man minns väl knappt 2018 heller då det också var varmare än normalt. Den här sommaren 2026 har jag inte upplevt någon värmebölja alls. Ska bli skapligt i helgen, men redan på tisdag betydligt kallare och ostadigare.
1975 var inte en bra sommar överlag, det var en mkt varm vecka i augusti som satte spår med några dagars toppvärden.
Det är medeltemperaturen som ökat och med den blir det fler varm dagar. Sommaren 2018, speciellt juli, även maj, var extrema, vi har inte tidigare uppnått värden i närheten, 1994 är inte i närheten.
En av mina kompisar bodde i Tyskland under 90-talet då somrarna började bli "subtropiska", efter ett antal värmeböljor är det inte spännande längre utan ett problem.
Berlin kan nå 40C i helgen, Hamburg hade det för några år sedan, alltså på andra sidan Östersjön, inte långt till oss.
När det är hett på kontinenten och Sverige samtidigt kan elpriserna sticka iväg samtidigt som kärnkraftsverken inte kan köra för fullt eller t.o.m. måste stänga av då kylningen är otillräcklig.
Lägg till ökade sjukvårdskostnader för värmegenererade besvär, minskad produktion i jordbruket och svårigheter att arbeta utomhus eller inomhus där luftkonditionering saknas.
Dessutom är mkt få bostadshus anpassade för värmeböljor över 30C i flera dagar, något som mkt sällan inträffade och därför inte beaktades vid uppförandet före 2015.
Jag hade 32C i min lägenhet sommaren 2018 under den varmaste veckan, även balkongen var varm med tegelvägg i västerläge, det blev några nätter i en bokskog.
Men visst, till skillnad från mellaneuropéerna har vi fortfarande relativt små problem, men det går snabbt och det är bara en tidsfråga innan vi också får en dag med 40C.