2026-06-26, 20:40
Medlem
Man börjar bli väldigt oroliga i Italien, Spanien och Frankrike. Juli är normalt sett mycket varmare. Jag ska på jobbresa till Sydeuropa i början i veckan. Jag ser inte fram emot 40 grader. Att behöva bo i det. Fy…

De där länderna kan nog vara körda om ett antal år om kurvan fortsätter.

Sverige ligger i ytterområdet för värmeböljan. Att titta på hur det är just i Stockholm (nej, Sverige är inte Stockholm) är inte relevant. Det är ju framförallt Småland och Skåne som haft ovanligt varmt.
Citera
2026-06-26, 20:41
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Hur vet du att det är enormt överdrivet?

2 grader varmare genomsnittlig global temperatur, på ett par decennier, hur menar du att det är eeeenormt överdrivet? Hur är konsekvenserna som avancerade datamodeller visar, eeeenormt överdrivna?

Eller går du mest på känsla? De befarade konsekvenserna är så skrämmande, att du väljer att förneka dom trots att du inte ens bryr dig om siffror eller den vetenskap som används?

Vi pratar om Sveriges sommar nu din tomte. Där snitt-temperaturen gått upp 0,5-0,8 grader senaste 30 åren. Att man ska behöva skriva artiklar om att ett scoutläger har panik på grund av det är HELT efterblivet. Och EEEEEEXTREMT överdrivet. Det fattar en åsna!
Citera
2026-06-26, 20:49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Under 90 talet var det flera riktigt varma somrar där det var över 30 grader i flera dagar i rad. Iaf i Stockholm.

Nån sommar var det så varmt i typ 2 veckor.
Så du minns fel

Att du inte KÖPER att det är så varmt är helt irrelevant. Du kan googla dig till den faktan väldigt fort. Så du är helt enkelt bara dum i huvudet. Eftersom du förnekar fakta baserat på dina påhittade känslor.

Med det sagt så är jag ingen klimatförnekare, utan det handlar om att det är EEEEEEEEENORMT överdrivet det som rapporteras.

Bad AI sammanfatta somrar i Stockholm. Det som den bygger på verkar stämma (mest SMHI):

1970–1980-tal
Mycket ovanligt med 30°C-dagar
Ofta: 0–1 dag per år, ibland flera år utan någon alls
30°C sågs som “extremt väder”
1990-tal
Fortfarande sällsynt
Men börjar dyka upp lite oftare
Ca 0–2 dagar/år i snitt
2000-tal
Tydlig ökning
Flera somrar med 2–5 dagar
Vissa toppår (t.ex. 2002, 2006, 2008) sticker ut
2010-tal
Klart fler varma toppar
Flera år med flera 30°C-dagar
2018 sticker ut extremt (rekordsommar i Sverige)
2020-tal (hitintills)
Fortsatt höga nivåer
Flera somrar med 30°C-perioder
Enstaka år med flera dagar i rad
Citera
2026-06-26, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
1975 var en riktig kanonsommar, men är lite för ung för att minnas. Däremot minns jag sommaren 1994. Regnade knappt någonting på hela sommaren och vi hade temperaturer runt 30 grader hela sommaren i Stockholm.

Men visst är man född 2008 minns man förstås inte det nej. Man minns väl knappt 2018 heller då det också var varmare än normalt. Den här sommaren 2026 har jag inte upplevt någon värmebölja alls. Ska bli skapligt i helgen, men redan på tisdag betydligt kallare och ostadigare.
Ja den var riktigt varm. Men kul sommar! Både
Historisk fotboll och hockey på samma år! 😃🙏❤️
Satt med en släkting i ett väntrum och kollade på hockeyfinalen mot Kanada i ett väntrum med massa män som såklart ville veta hur det gått för deras bebisar samtidigt som vi kollade på foppas legendariska mål i straffarna.😂
Citera
2026-06-26, 20:56
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Hur vet du att det är enormt överdrivet?

2 grader varmare genomsnittlig global temperatur, på ett par decennier, hur menar du att det är eeeenormt överdrivet? Hur är konsekvenserna som avancerade datamodeller visar, eeeenormt överdrivna?

Eller går du mest på känsla? De befarade konsekvenserna är så skrämmande, att du väljer att förneka dom trots att du inte ens bryr dig om siffror eller den vetenskap som används?

Du förstår väl att OM klimatet blir värre, så kommer det leda till en migration från områden på jorden som blir för heta eller hamnar under vatten, och alla kommer resa mot Europa. Hundratals miljoner kommer hit. Det kommer få allvarliga konsekvenser. Bättre minska utsläpp, så de kan bo kvar hemma, tycker jag.

Och det är Sverige alla vill flytta till 😀
Citera
2026-06-26, 20:59
Medlem
Det är bara miljöpartiets propaganda kanal svt som har startat slutspurten inför valet.
Snart börjar dom väl anlägga skogsbränder också allt för några extra röster.

https://www.svt.se/vader/varmebolja-i-europa-folj-senaste-nytt?inlagg=7243107fb2d824c60d4450969c60ea56

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trafikverket-varnar-sa-kan-hettan-paverka-vag-och-tagtrafik

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/varmebolja-har-da-gommer-kunderna-flaktar-i-butiken

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/rekordhettan-hade-varit-omojlig-for-bara-50-ar-sen
Citera
2026-06-26, 21:08
Medlem
Den här är ju ändå bäst-Gamla hus klarar inte värmen. Alla gamla hus jag bott i var svala på sommaren och för kalla på vintern. Nybyggda lägenheter däremot är jävligt varma på sommaren och men inte fan installerar dom ac i dom nybyggda heller. Nej den strömmen ska väl gå till att ladda elbilen och serverhallar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sverige-kan-fa-35-grader-men-varmen-pressar-bostaderna
Senast redigerad av Southstone 2026-06-26 kl. 21:12.
Citera
2026-06-26, 21:13
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Bad AI sammanfatta somrar i Stockholm. Det som den bygger på verkar stämma (mest SMHI):

1970–1980-tal
Mycket ovanligt med 30°C-dagar
Ofta: 0–1 dag per år, ibland flera år utan någon alls
30°C sågs som “extremt väder”
1990-tal
Fortfarande sällsynt
Men börjar dyka upp lite oftare
Ca 0–2 dagar/år i snitt
2000-tal
Tydlig ökning
Flera somrar med 2–5 dagar
Vissa toppår (t.ex. 2002, 2006, 2008) sticker ut
2010-tal
Klart fler varma toppar
Flera år med flera 30°C-dagar
2018 sticker ut extremt (rekordsommar i Sverige)
2020-tal (hitintills)
Fortsatt höga nivåer
Flera somrar med 30°C-perioder
Enstaka år med flera dagar i rad

Både 1992 och 1994 var det över 30 grader flera dagar i rad i Stockholm.

Edit: sorry måste dubbelkolla vilka somrar de faktiskt var. Återkommer

Edit2: 94 och 97 var det över 30 flera dagar i Stockholm. Frågade AI och fick detta svaret: ” Ja – 1994 hade flera dagar över 30 °C i Stockholm (Stockholm),” ”Dagstemperaturen låg flera gånger på över 33 grader”
Senast redigerad av Mailmans 2026-06-26 kl. 21:24.
Citera
2026-06-26, 21:14
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bor i Stockholm och här har det varit cirka 23-24 grader och lite växlnande molnighet idag den 26 juni.

Ändå fylls tidningar och SVT om artiklar om extremvärme i Sverige och det varnas för att det kan bli 30 grader varmt i helgen.

Vet inte om det bara är mig det är fel på, men jag ser verkligen inte att det är något onormalt. Någon/några veckor på sommaren med cirka 30 grader brukar vi ju alltid ha. Så har det varit så länge jag kan minnas.

Känns som MP och Daniel Hellden desperat försöker göra vanligt svensk sommarväder till politik. Hela MPs livsnerv består ju i att intala svenska folket att en varm sommardag innebär jordens undergång. Det är ju helt sjukt hur detta målas upp som någon slags katastrof.

En annan sak. Förr i tiden presenterades alltid en karta med medeltemperaturer där det gick att se om det var kallare, varmare eller normalt för den kommande 5-dygnsprognosen. Det har man helt slutat med. Tydligen visade inte statistiken "rätt" saker. Är det inte ruttet?

Bor på bästkusten (gbg) och idag toppade temperaturen på 27-28 grader och alarmen kring 35 grader kändes avlägset, var är det nånstans?
Visst, nånstans i ”byhåla” kommer det att bli 35 grader….i tre dagar, sen pissväder med 17 grader igen!
Citera
2026-06-26, 21:16
Medlem
När jag var barn på åttiotalet så var 25° några dagar i rad en värmebölja. Nu ska kvicksilvret upp till 30° innan värmeböljan är här.
Citera
2026-06-26, 21:17
Medlem
När det är över 30 grader varmt som det varit senaste dagarna i södra Sverige och ska bli uppåt 35 imorn så orkar man ingenting.

Klippte gräset idag och var helt slut efter det. Bara att gå fram och tillbaka i hettan gjorde ju att det sprutade svett och all energi försvann.

Om morgondagen blir ännu varmare som det sägs så blir det ett helvete. Har redan varit ett helvete, men blir troligen värre.

Det hjälper ju inte att de som inte bor i villa i regel inte har AC inne heller utan kan helt enkelt inte fly hettan. Det är stekhett ute som inne.

Nu har jag visserligen en gammal portabel AC som kan göra det svalt i ett rum i alla fall så jag kan fly till det för att svalka mig, men alla har inte det.
Citera
2026-06-26, 21:19
Medlem
HipToBeSquares avatar
Lösningen på denna värmebölja är så klart att ni ger politikerna mer pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in