2026-06-26, 19:20
Medlem
Den högsta temperatur som uppmätts i Sverige är 38,0 grader. Den uppmättes 1933 på lantbruksuniversitetet i Uppsala ("Ultuna"), alltså inte i södra Sverige.
Samma temperatur uppmättes i Målilla (Småland) år 1947. Det var alltså strax efter andra världskriget.

Sedan dess har det inte varit så varmt.

Nu är ju den globala uppvärmingen en realitet, men det är inget som svensken behöver oroa sig för, i alla fall inte enligt prognoserna. I Skåne blir det visserligen lite vaŕmare om vi når en global temperaturhöjning på 2,5 grader (dvs katastrof-scenario), men i övrigt blir det väldigt liten påverkan på temperaturen.
Det som däremot kan hända är att det börjar regna mer. Låt oss hoppas att det regnar extra mycket på Gotland, för dom har ont om vatten. Eftersom vi byggt ut alla älvarna så innebär mer regn också mer el från vattenkraften. Det tycker nog miljöpartiet är bra.
Bönderna i skåne får väl överge Montesanos och Beyers så kallade F1-hybrider och gå över till icke-genmodifierade härdigare grödor, sånt som vi odlade förr. Dessa klarar vätan bättre.
Och sluta med konstgödsel (för sådant behöver bara de genmodifierade arterna; de gamla arterna klarar sig med kogödsel).
Citera
2026-06-26, 19:21
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Sedan när är det helt normalt att det är över 30 grader flera dagar i rad? Ni får tro vad ni vill om klimatförändring, men jag minns att det var så en enda sommar på 70-talet, efter det så har det inte varit så förrän efter kanske 2010.

Svenskar klagar ju inte på värmen, att de vågar klaga är ett tecken på att det faktiskt är varmare.

Och att det är helt normalt att det är 40 grader i Frankrike, det köper jag faktiskt inte.

Det är klart att är man född 2008 så minns man inte så mycket annat. Då känns detta helt vanligt.

Har varit många somrar där det varit över 30 grader flera dagar i rad. 2003 t.ex. Sedan är vissa somrar sämre som 1987, 1998, 2004 och 2015.
Citera
2026-06-26, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, exakt! Helt otroligt att denna rapportering bara tillåts pågå trots att den är så uppenbart falsk. De som rapporterar om vädret måste vara medlemmar i någon slags undergångssekt.

Vad har varit falskt? Har du nåt exempel?
Citera
2026-06-26, 19:27
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Rövsmöret kletar gott i röven. Precis som det ska
Citera
2026-06-26, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Alla vi som tyckt att det överdrivits en längre tid har fått svaret nertryckt i halsen att man inte skall förväxla klimat med väder.
Men se idag har det suttit expert på expert på radiolan och sagt att det är ett väder som är en följd av klimatet.

Självklart gäller det där bara åt ena hållet.

Om man håller med våra kära makthavare och anser att det är "klimatnödläge" osv. så är det inte så noga det där med att hålla i sär väder och klimat. Nej, då finns rent av en starkt koppling mellan dem.

Men om man är en sådan där hemsk "klimatförnekare" som inte håller med om allt som makten säger, ja då skall man så klart hånas om man "inte förstår skillnaden på väder och klimat". Ja, då har man nog nått i Livets hårda skola, höhö.

Det är olika regler för folk och folk.
Citera
2026-06-26, 19:33
Medlem
Har det jävligt varmt inne
Citera
2026-06-26, 19:44
Medlem
Citat:
Ja, exakt! Helt otroligt att denna rapportering bara tillåts pågå trots att den är så uppenbart falsk. De som rapporterar om vädret måste vara medlemmar i någon slags undergångssekt.
Det är som det är! Jag tyckte jag hade en del bra argument för länge sen när jag fortfarande var nåt som kan kallas för ettrig, och gillade att diskutera sån här skit. Men tiden springer ifrån lusten.

Det är en agenda, och det är en folkrörelse (som du redan räknat ut). Fanatiker helt enkelt. Jag är inte kunnig nog att svara på vartenda argument, och jag tycker inte allt är fel som trädkramarna säger. Men det blir så sjuka grejer med plastpåseskatt och skit, så jag väljer att luta mig tillbaks.

Småroligt dock att en avvaktande vår med ganska kyliga dygn inte nämns så ofta. Kom sommartempen som en febertopp på en 3åring? Är 25-30 (inte 35-40) onormalt d 26/6? Kanske...
Citera
2026-06-26, 19:45
Medlem
Nyhetstorka, typiskt för sommaren. Man vill ha något att skriva om som inte är för kontroversiellt men ändå ger "klick". Ser ut som juli kommer att bli ovanligt kall istället. Då lär det väl bli tyst på domedagsprofeterna ett tag i alla fall.
Citera
2026-06-26, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Självklart gäller det där bara åt ena hållet.

Om man håller med våra kära makthavare och anser att det är "klimatnödläge" osv. så är det inte så noga det där med att hålla i sär väder och klimat. Nej, då finns rent av en starkt koppling mellan dem.

Men om man är en sådan där hemsk "klimatförnekare" som inte håller med om allt som makten säger, ja då skall man så klart hånas om man "inte förstår skillnaden på väder och klimat". Ja, då har man nog nått i Livets hårda skola, höhö.

Det är olika regler för folk och folk.
Så är det! Sitt ner och var tyst!
Citera
2026-06-26, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjurgardenLions
Här är extrem varmt där jag är. Försök släpp mobilen och sätt din fot utomhus.

Jo men du tycker det för att du är född igår. En sommar utan 30 grader någon dag är en dålig sommar.
Citera
2026-06-26, 19:54
Medlem
Valties avatar
Citat:
Bor i Stockholm och här har det varit cirka 23-24 grader och lite växlnande molnighet idag den 26 juni.

Ändå fylls tidningar och SVT om artiklar om extremvärme i Sverige och det varnas för att det kan bli 30 grader varmt i helgen.

Vet inte om det bara är mig det är fel på, men jag ser verkligen inte att det är något onormalt. Någon/några veckor på sommaren med cirka 30 grader brukar vi ju alltid ha. Så har det varit så länge jag kan minnas.

Känns som MP och Daniel Hellden desperat försöker göra vanligt svensk sommarväder till politik. Hela MPs livsnerv består ju i att intala svenska folket att en varm sommardag innebär jordens undergång. Det är ju helt sjukt hur detta målas upp som någon slags katastrof.

En annan sak. Förr i tiden presenterades alltid en karta med medeltemperaturer där det gick att se om det var kallare, varmare eller normalt för den kommande 5-dygnsprognosen. Det har man helt slutat med. Tydligen visade inte statistiken "rätt" saker. Är det inte ruttet?

Håller med. Bara å hänga ut kuken så blir det svalare.
Citera
2026-06-26, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aspiring
Ingen "extremvärme" här i mellersta Sverige i alla fall. Extrem värme är när det är över 35 grader enligt mig. 30-35 grader är normal sommarvärme för Sverige.

Det var 30 grader varmt på stenåldern också. Det har inget med Co2 utsläpp att göra.
Nej, 30-35 grader på samma ställe i Sverige är mycket ovanligt. Enligt statistiken händer det 1-3 dagar per år och aldrig vid kust eller i norra Sverige.

Kan du förklara var du bor, och 30-35 grader är normal sommarvärme? Skicka gärna ortnamn, så kan jag leta fram historiska data, för det orkar du inte göra själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in