2026-06-26, 20:35
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alltellerallteller
Vilka tre?

Från psykiatrin Xanor (daglig) och zopiklon (använder i de fall jag verkligen måste upp en viss tid på morgonen, brukar inte ta men har recept).
Citera
2026-06-26, 20:37
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
den som vill ha bot behöver själv ta ansvar och göra arbetet tillsammans med terapi, i bästa fall fungerar det helt eller delvis.

Stod själv ansvarsfullt i 3 år i kö till terapi anpassat till ett av mina problem. Jag kom aldrig fram. Sedan togs terapiformen bort.
Citera
2026-06-26, 20:40
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
En del blir fråntagna den fungerande vård dom hade pga falsk ryktesspridning. Eller nån som känner nån som känner någon högt uppsatt… sen rullar bollen. Antagligen någon som vill tvinga in någon i en beroende-position till en annan person eller bara ha ihjäl personen?

Blir du fråntagen den vårdplan som fungerat under flera år ramlar du tillbaka och blir sjuk.
Själv har jag förlorat snart 40 tusen kronor på bara tre veckor. Samt fått åka in med handräckning där ingen av läkarna kan förklara varför jag ska bli inlåst. Sen släpper dom mig och låter mig gå ”fri” utan min vanliga behandling. Så nu försätter dom mig i en skuld-spiral som komemr spåra ur tids nog, om inte min sjukdom hinner ta död på mig. Det är ju semestertider så jag är helt lämnad till intet utan min vanliga KBT + medicinering. Det leder till självskadande vilket ev kan ta kol på mig.
Jag vill inte dö.

Det är fruktansvärt hur de plötsligt kan ta bort fungerande vård.
Citera
2026-06-26, 20:43
Medlem
zombie-nations avatar
En sak som är så jäkla märklig är att för vissa psykiska problem funkar mediciner bäst. Men eftersom de inte har några bra mediciner för detta så får man inget alls. T ex så får man inte benso mot ångest även om ångesten gör att man kommer att ta livet av sig. Ångest är inte farlig heter det.

Men man ger glatt epileptiker medicin som Lyrica för annars kan de få ett anfall och dö. Och det är plötsligt jättehemskt om vården skulle ta bort medicinen. Fast det är precis samma sak. Och ja, epileptikers kost och livsstil påverkar deras anfallsfrekvens.
Citera
2026-06-26, 20:52
Medlem
Dom kan ju inte rå för att dom inte vet hur man vårdar någon..
Men jag antar att det handlar om att få sjukintyg och ersättning. ? Att dom inte kan hjälpa dig är att dom har en syn mot psykisk ihälsa, ge en tablett. Det är bara det dom kan , det är vanliga människor.
Bra att du inte väljer det iaf , man blir lobotomerad och trög.
Men det kan ju hjälpa tillfälligt tills man man blir ännu bängare.
Att dom inte kan vårda är en annan sak.

Att du mår dåligt att gå dit varför gör du det då?

Man måste byta miljö och flytta för att ha en liten chans att må bättre.
Knarkare kan dom ju inte hjälpa, för det är förbjudet , det dom kan ge är att du blir av med körkortet , sen fortsätter lavinen

Ja presis i moderat regering får alla ta sitt eget ansvar.. att vi har vårdanställda vet jag inte heller , lägg ner vården , då har man för det inga falska förhoppningar. Och gratis också

Vissa problem får man inte ha, så är det bara
Senast redigerad av troligengud 2026-06-26 kl. 21:11.
Citera
2026-06-26, 21:03
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeginningOfThyEnd
Vården tar kål på mig. Jag är så trött på dåligt bemötande, gaslightande, vinklande, undanhållande av information om den inte gynnar de själva, påstådda händelser som aldrig skett, etc. Målet verkar vara att du ska förlora all trovärdighet i andras ögon, och/eller att vårdenheter ska slippa att ta sig an dig.

Jag har kämpat som ett djur för att få hjälp, och trott att jag bara haft ”otur” med dålig vårdpersonal eller att jag bara behöver förklara mig tydligare, men jag har börjat förstå att det är likadant överallt, att det är såhär systemet är uppbyggt. Och det är läskigt.
Jag känner mig maktlös och rättslös. Och helt slutkörd. Jag orkar inte mer.
Jag inser mer och mer att jag kommer aldrig få någon hjälp här. Att måendet tvärtom blir sämre efter varje kontakt.
Samtidigt så är det så illa att jag inte klarar hantera det på egen hand.

Vad gör man?
Välmenande men värdelösa råd som träning, kost etc hjälper inte.
Självmedicinering finns i tankarna men 1. Jag har inte hört talas om nån ”lycklig” missbrukare 2. Riskfyllt för anställning etc 3. Skulle man försöka/behöva hjälp trots allt i vården och de får nys om det så är man körd.

Det kommer till en punkt i varje mans liv där man måste inse att man har fullt ansvar för sitt egna liv och sina problem och att man inte kan hitta hjälpen någon annanstans än hos sig själv. Det är en del av att växa upp. Lycka till
Citera
2026-06-26, 21:05
Medlem
Puffgeckos avatar
Dom är sjukskrivningspoliser, som soc fast med sjukskivningar. Ytterst få kan något om psykiska sjukdomar så dom letar bak 30 år i tiden och hittar ett missbruksproblem. DÄR, har han någonting att jobba på. Nu får man helt plötsligt inte dricka alkohol och det behövs blodprov. Sedan går 3 månader till. Sedan påstår dom helt plötsligt att du är frisk och trappar ner din medicin. 1 år senare är man tillbaka på ruta 1.
Senast redigerad av Puffgecko 2026-06-26 kl. 21:09.
Citera
2026-06-26, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är fruktansvärt hur de plötsligt kan ta bort fungerande vård.
Ja jag har frågat flertalet gånger ifall dom kommer att ersätta mig dom förlorade pengarna, hur dom ska ta bort all nedsmutsning i min journal, och vad dom gör ifall jag dör pga borttagen fungerande vård. Dom förstör mitt arbete, rutiner och dom isolerar mig totalt.
Dom undviker att svara. Ju mer jag ifrågasätter desto mer blir ”någon” orolig för mig.
Jag får aldrig reda på vem som är ”orolig” för mig. Och nu har alla gått på semester.
Citera
2026-06-26, 21:06
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Vården tar kål på mig. Jag är så trött på dåligt bemötande, gaslightande, vinklande, undanhållande av information om den inte gynnar de själva, påstådda händelser som aldrig skett, etc. Målet verkar vara att du ska förlora all trovärdighet i andras ögon, och/eller att vårdenheter ska slippa att ta sig an dig.

Jag har kämpat som ett djur för att få hjälp, och trott att jag bara haft ”otur” med dålig vårdpersonal eller att jag bara behöver förklara mig tydligare, men jag har börjat förstå att det är likadant överallt, att det är såhär systemet är uppbyggt. Och det är läskigt.
Jag känner mig maktlös och rättslös. Och helt slutkörd. Jag orkar inte mer.
Jag inser mer och mer att jag kommer aldrig få någon hjälp här. Att måendet tvärtom blir sämre efter varje kontakt.
Samtidigt så är det så illa att jag inte klarar hantera det på egen hand.

Vad gör man?
Välmenande men värdelösa råd som träning, kost etc hjälper inte.
Självmedicinering finns i tankarna men 1. Jag har inte hört talas om nån ”lycklig” missbrukare 2. Riskfyllt för anställning etc 3. Skulle man försöka/behöva hjälp trots allt i vården och de får nys om det så är man körd.

Vad är dina problem?

Vad är det vården påstår om dig som ger dig men på andra ställen?
Citera
2026-06-26, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
En del blir fråntagna den fungerande vård dom hade pga falsk ryktesspridning. Eller nån som känner nån som känner någon högt uppsatt… sen rullar bollen. Antagligen någon som vill tvinga in någon i en beroende-position till en annan person eller bara ha ihjäl personen?

Blir du fråntagen den vårdplan som fungerat under flera år ramlar du tillbaka och blir sjuk.
Själv har jag förlorat snart 40 tusen kronor på bara tre veckor. Samt fått åka in med handräckning där ingen av läkarna kan förklara varför jag ska bli inlåst. Sen släpper dom mig och låter mig gå ”fri” utan min vanliga behandling. Så nu försätter dom mig i en skuld-spiral som komemr spåra ur tids nog, om inte min sjukdom hinner ta död på mig. Det är ju semestertider så jag är helt lämnad till intet utan min vanliga KBT + medicinering. Det leder till självskadande vilket ev kan ta kol på mig.
Jag vill inte dö.

Men vad är det du behöver för att må bra?
Kan du själv formulera vad?

Om du fick fria händer att tala om för folk exakt hur de ska hjälpa dig, vad ska de då göra exakt?
Citera
2026-06-26, 21:09
Medlem
Vad är ditt problem?
Diagnos?
Citera
2026-06-26, 21:11
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Vården tar kål på mig. Jag är så trött på dåligt bemötande, gaslightande, vinklande, undanhållande av information om den inte gynnar de själva, påstådda händelser som aldrig skett, etc.
Det kan ju vara så att du har fått ett dåligt bemötande från vården och dessutom inte den vården du behöver för att må bättre. Sånt händer.

Men det kan också vara så att du är en jobbig psykpatient utan själv- och sjukdomsinsikt, med en svårbehandlad diagnos, orimliga förväntningar på vad vården kan göra och vad du behöver göra själv.

Svårt att säga då vad som kan och bör göras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in