Citat:
Ursprungligen postat av
Elyon
Tanken med den normativa etiken, som jag förstår det, är ju faktiskt att man försöker hitta en fungerade teori som beskriver vilken den moraliskt riktiga handlingen är, och varför.
Men du menar alltså att det är omöjligt, och att vi istället skall förlita oss på något slags intuition om vad som är rätt eller fel, i varje enskild situation.
Har jag förstått dig rätt då?
Ja, jag menar det är omöjligt att säga vad en moraliskt riktig handling är, för moralen beror på i vilket kulturellt sammanhang du lever i. Är det rätt med hedersmord eller inte? För oss inte, för dem ja, utifrån deras moral. Man kan teoretisera om det, men i slutändan handlar det om vilken kultur du lever i, om den anses moraliskt riktig eller ej.
Lite intressant är att lagar ofta blir moralen. D.v.s. man inför en lag om något som inte har förankring i befolkningen, men som sedan blir en allmän moralisk åsikt.
Helt på intuition går det inte då det beror på vilken kultur du lever i, när det gäller vissa frågor. Men de flesta skapar ändå även någon typ av moral själva också, som inte nödvändigtvis följer något speciellt etiskt system. Men mycket hur vi reagerar, är faktiskt ren intuition, även rena känsloskäl. Jag menar även att vilken personlighet du är påverkar.
Kan ta ett exempel: Du ser att någon är på väg att bli påkörd. Du kan välja att rusa dit och knuffa bort personen och riskera ditt eget liv eller bådas, eller att göra ingenting. Men oavsett vad du väljer, så står du inte och fabulerar om vad som är moraliskt rätt eller inte. Utan antingen agerar du eller inte. Det du väljer sker rent instinktivt utan egentlig kontroll.