Citat:
Ursprungligen postat av
Elyon
Vad tycker ni? Har ni stött på någon etisk teori som verkligen känns helt rätt och rimlig? Är det någon som känns uppenbart förfelad?
Jag är försiktig med dagens teorier och väljer ofta min egen väg. Mycket av det som är norm idag tycker jag borde vara olagligt, därför går jag ofta efter mitt eget hjärta och bryr mig sällan om vad andra tycker och tänker om det. Jag försöker inte vara populär eller passa in, jag försöker leva ett sunt liv utan att skada andra och hjälpa dom svaga som behöver hjälp.
Så min teori om moral och etik,
lev ett liv där du inte skadar någon och hjälp dom som behöver hjälp.
Men, skulle någon försöka skada mig eller någon svag så finns det inget jag inte skulle kunna göra för att stoppa det.
Mitt mål och mitt ansvar är dock att hålla min omgivning välmående, lugn och sansad och att hjälpa dom som behöver hjälp.
Jag har stött på väldigt få konflikter dom senaste åren, jag brukar stoppa allt sådant väldigt tidigt i spåren samt undvika situationer där det lätt uppstår som tex där alkohol är inblandat. Jag undviker även narcissister och psykopater då deras agerande krockar med min empatibaserade hållning till världen.