2026-06-27, 09:11
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Bra svar. Då återstår frågan om när det borde bli våldtäkt enligt dig. Du ska få några exempel:
Kvinnan säger ja till sex men nej till oralsex. Mannen kör in kuken i munnen på henne ändå (modigt får man säga). Är det våldtäkt?
Kvinnan säger ja till sex men nej till analsex. Mannen kör in kuken i röven på henne ändå. Är det våldtäkt?
Kvinnan säger ja till sex men nej till strypsex. Mannen stryper ut henne ändå. Är det våldtäkt?
Nu diskuterar vi äntligen samma sak. Låt mig svara rakt på dina tre exempel:

Analsex och oralsex: Ja, i de fallen är det våldtäkt. Varför? För att det är en helt annan handling än den kvinnan samtyckte till. Det är som att någon beställer en pizza och du trycker upp en hamburgare i ansiktet på dem och säger 'men du ville ju ha mat'. Det är en kvalitativt annorlunda handling – en annan kroppsdel, en annan typ av penetration, en annan riskbild.

Strypsex: Ja, uppenbarligen våldtäkt, för strypsex är per definition en våldshandling som kan leda till döden. Det är inte sex – det är misshandel med sexuella förtecken. Att strypa någon är att riskera deras liv. Att inte använda kondom är... att inte använda kondom.

Och här har vi kärnan: Du blandar ihop olika grad av allvar för att få min position att framstå som orimlig. En kuk i röven när hon bara godkänt vagina är en helt annan sak än en kuk i vaginan utan gummi. Det första är en annan handling. Det andra är samma handling, fast med mindre plast.

Så låt mig ställa en motfråga: Om en kvinna säger 'ja till sex, men bara om du använder ett särskilt märke av kondom, typ RFSL-märkta' och mannen använder ett annat märke – är det också våldtäkt? För enligt din logik är ju varje brutet villkor lika allvarligt. Och om du säger 'nej, det är inte samma sak' – grattis, du har precis börjat nyansera precis som jag.

Gränsdragningen är enkel:

Har du utfört en annan sexuell handling än den samtyckta? → Våldtäkt.

Har du utfört samma handling men brutit ett sidoordnat villkor? → Civilrättsligt problem, avtalsbrott, men inte våldtäkt.

Skillnaden är att i det första fallet har du faktiskt gjort något mot hennes kropp som hon inte alls gått med på. I det andra har du gjort precis det hon gick med på – du var bara en slarvig idiot i detaljerna.

Och om du fortfarande inte ser skillnaden, fråga dig själv: Om din mamma, syster eller dotter blev utsatt för en överfallsvåldtäkt i en park – skulle du känna att 'samma sak hände' som om hon haft sex med en kille som smet från kondomen? Om svaret är nej – då har du precis motbevisat din egen position.
Citera
2026-06-27, 09:14
Medlem
Citat:
Vad ska kvinnan göra? Hålla en hand runt kuken under hela ligger för att försäkra sig om att mannen respekterar hennes krav på kondom?

Kvinnor betalar nog oftast för alla typer av preventivmedel utom kondom. Eller jag har iallafall aldrig träffat en man som erbjudit sig att betala för mina p-piller eller hormonspiraler.

Det räcker gott att verifiera precis innan man börjar. Idiot.

Du har konstigt umgänge. Kvinnor betalar sin halva för kondomer och män betalar halva kostnaden för p-piller etc (kvinnliga preventivmedel är dessutom i allmänhet mycket billigare än kondomer) av den enkla anledningen att båda parter är användare av resp metod metod. Sedan kan det förstås bli lite symboliskt när p-piller kostar 25:-/mån men då kan man väl bjuda på en glass eller något sådant istället för att hålla på med mynt.
Citera
2026-06-27, 09:17
Medlem
Citat:
Nä en utstrypning innebär bara att du stänger av blodflödet till hjärnan en liten stund. Lämnar inga märken och går på några sekunder. Men kan upplevas som väldigt obehagligt om man inte vill bli utstrypt.

Enligt en rapport från rättsmedicinalverket så lämnar det märken i två tredjedelar av de icke dödliga fallen. Anledningen till varför den genomsnittliga medborgaren inte ser det är för att de inte vet vad de ska leta efter.

Jag har bokstavligen hållt på med det här samtyckt. Och har därför haft diskussion med en läkare som är insatt. Kan dock säga att det är något en behöver vara väl påläst på för att hålla på med . Och det finns uppenbara risker både juridiskt och hälsomässigt om en inte går igenom en väldigt väldigt lång checklista.
Citera
2026-06-27, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1wkotkzp
Läste du ens mitt inlägg om hur världen fungerade fram till 90-, 00-talet någon gång? Då kunde man inte ha några hemligheter för människorna man delade boende med. Inga hemligheter är det naturliga. Det är ytterst märkligt att hävda integritet mot någon man delar liv med.

Tillit är något man gör sig förtjänt av, tex genom att tydligt signalera att man inte har några hemligheter. Du förstår inte spelteori.

Är du dum eller låsas du? Och ja, jag vet hur det såg ut på 90 och 00 talet.

Att inte säga "älskling, kom ingen snälla gå igenom min telefon" är ett udda betende. Och jo det är ett sjukligt synsätt att känna att man ständigt måste övervaka varandra för att känna tillit.

På 90 och 00 talet kunde man inte heller kontakta varandra när som helst, så det fanns ett stort mått av tillit där med.
Citera
2026-06-27, 09:27
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Kan någon förklara en enkel sak.

Trodde kvinnan att han hade en kondom på?

Och isf, hur fan kunde hon tro det?

Vi kan ju inte veta men det högst troliga är väl ändå att de haft sex utan kondom flera gånger tidigare och kvinnan vetat om detta och så även den här gången. Skillnaden den här gången att han sköt skottet inne i henne.

Efter händelsen skrev kvinnan ett meddelande till mannen på Whatsapp: ”Hur många gånger har jag sagt åt dig att använda den jävla kondomen?”
Citera
2026-06-27, 09:32
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Tycker du kvinnan gjorde fel som polisanmälde mannen för osamtyckt sex?

Vad tycker du i det här osamtyckta fallet? Kvinnan har som krav att mannen ska ha sex med henne utan kondom. När samlaget är över visar det sig at mannen har använt kondom.

Är detta våldtäkt och 3 års fängelse med 230.000 kr i skadestånd enligt dig?
Citera
2026-06-27, 09:40
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrDagSedel
Bisarr dom av flera skäl. Inte säker på att den kommer hålla i hovrätten dock. Jag hoppas i varje fall inte det.

Mannens invändning att missförstod kvinnan är knappast så orimlig att den kan avfärdas, vilket gör att uppsåt saknas.

Det där med uppsåt är väl något som egentligen inte gäller i våldtäktsmål.
Citera
2026-06-27, 09:41
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hon samtyckte till sex med skydd I form av kondom. Kondom skyddar både mot oönskad graviditet och mot könssjukdomar.

Han sket i kondom, han sket alltså i det skydd som var hennes villkor att han skulle ha för att hon skulle gå med på sex. Och han berättar om att han sket i skyddet Precis när han hade sprutat i henne.

Han hade alltså inget samtycke att ligga med henne utan skydd. Men gjorde det ändå och berättar att han skitit i det Precis när hon har vaginan full av hans säd. Så att hon får total panik.

Jodå. Solklart att detta är våldtäkt. Det saknades ju samtycke till sex utan skydd.

Nej det är det inte, eftersom hon har samtyckt till själva sexet. Ditt resonemang är lika enfaldigt och ologiskt som tingsrättens.
Sex blir inte våldtäkt bara för att kondom saknas. Den här domen lär inte hålla i högre instans.
Citera
2026-06-27, 09:44
Medlem
luomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1wkotkzp
Nej, det är BÅDAS ansvar att skydda sig. Duh! Vem tycker du ska betala för preventivmedel?

Och hon bad som sagt mannen att använda kondom. Hon har då tagit det ansvaret som rimligtvis är hennes. Mannens val att då inte använda kondom faller helt och hållet på honom.
Citera
2026-06-27, 09:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Det är en skickligt ställd fråga, för den förutsätter att vi bara har två alternativ: antingen hylla kvinnan eller fördöma henne. Men låt oss nyansera.

Gjorde hon fel som polisanmälde? Nej. Hon hade känslan av att hennes gräns överskridits och hon utnyttjade det rättssystem som finns. Det är hennes fulla rätt.

Men frågan är inte om hon gjorde fel – frågan är om lagstiftningen är rimlig. För här har vi en man som kvinnan hade en sexuell relation med. Hon sa ja till sex. Han trodde, kanske naivt, att hennes ja till honom vägde tyngre än hennes nej till ett preventivmedel. Var han dum? Ja. Var han korkad? Ja. Men var han en våldtäktsman i samma kategori som en som överfaller och våldtar en främling i en park?

Det är frågan.

Och du undviker den elegant när du reducerar det till 'tycker du hon gjorde fel som anmälde?'. Det är som att fråga: 'Tycker du det var fel av åklagaren att åtala en man för stöld av en smörgås?' – när hela debatten handlar om huruvida stöld av en smörgås ska ge livstid.

Så låt mig vara tydlig: Hon gjorde inte fel som anmälde. Men lagen gjorde fel som dömde en man till tre års fängelse för att han var en idiot med kondomen snarare än en våldtäktsman. Det är lagstiftaren, inte kvinnan, som bär ansvaret för den absurditeten."

Hon gjorde inte fel som anmälde. Men lagen gjorde fel när den sa att det här var en våldtäkt. Skillnaden är att en anmälan är en persons känsla – en dom är statens dom. Och om staten dömer en man till tre års fängelse för att han inte tog på sig gummi, då har staten tappat omdömet, inte kvinnan.

Mycket väl skrivet. Det är ju det här som är problemet.
Citera
2026-06-27, 09:48
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Lebowski
eftersom det uppenbarligen var så viktigt för henne, varför dubbelkollade hon inte själv?

Och vad hade hon gjort om kondomen hade spruckit? Anmält ändå med motiveringen att han tog sönder den själv precis som i fallet med Julian Assange?
Citera
2026-06-27, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nej det är det inte, eftersom hon har samtyckt till själva sexet. Ditt resonemang är lika enfaldigt och ologiskt som tingsrättens.
Sex blir inte våldtäkt bara för att kondom saknas. Den här domen lär inte hålla i högre instans.
Nu har jag inte läst domen men antar att tro fokuserar på detta i lagtexten "Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett vaginalt, analt eller oralt samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst tre och högst sex år. " kan tänka mig att domstolen resonerar att hon inte deltog frivilligt med sex utan kondom och att det då kan definieras som våldtäkt enligt brottsbalken 6:1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in