Citat:
Nu diskuterar vi äntligen samma sak. Låt mig svara rakt på dina tre exempel:
Bra svar. Då återstår frågan om när det borde bli våldtäkt enligt dig. Du ska få några exempel:
Kvinnan säger ja till sex men nej till oralsex. Mannen kör in kuken i munnen på henne ändå (modigt får man säga). Är det våldtäkt?
Kvinnan säger ja till sex men nej till analsex. Mannen kör in kuken i röven på henne ändå. Är det våldtäkt?
Kvinnan säger ja till sex men nej till strypsex. Mannen stryper ut henne ändå. Är det våldtäkt?
Kvinnan säger ja till sex men nej till oralsex. Mannen kör in kuken i munnen på henne ändå (modigt får man säga). Är det våldtäkt?
Kvinnan säger ja till sex men nej till analsex. Mannen kör in kuken i röven på henne ändå. Är det våldtäkt?
Kvinnan säger ja till sex men nej till strypsex. Mannen stryper ut henne ändå. Är det våldtäkt?
Analsex och oralsex: Ja, i de fallen är det våldtäkt. Varför? För att det är en helt annan handling än den kvinnan samtyckte till. Det är som att någon beställer en pizza och du trycker upp en hamburgare i ansiktet på dem och säger 'men du ville ju ha mat'. Det är en kvalitativt annorlunda handling – en annan kroppsdel, en annan typ av penetration, en annan riskbild.
Strypsex: Ja, uppenbarligen våldtäkt, för strypsex är per definition en våldshandling som kan leda till döden. Det är inte sex – det är misshandel med sexuella förtecken. Att strypa någon är att riskera deras liv. Att inte använda kondom är... att inte använda kondom.
Och här har vi kärnan: Du blandar ihop olika grad av allvar för att få min position att framstå som orimlig. En kuk i röven när hon bara godkänt vagina är en helt annan sak än en kuk i vaginan utan gummi. Det första är en annan handling. Det andra är samma handling, fast med mindre plast.
Så låt mig ställa en motfråga: Om en kvinna säger 'ja till sex, men bara om du använder ett särskilt märke av kondom, typ RFSL-märkta' och mannen använder ett annat märke – är det också våldtäkt? För enligt din logik är ju varje brutet villkor lika allvarligt. Och om du säger 'nej, det är inte samma sak' – grattis, du har precis börjat nyansera precis som jag.
Gränsdragningen är enkel:
Har du utfört en annan sexuell handling än den samtyckta? → Våldtäkt.
Har du utfört samma handling men brutit ett sidoordnat villkor? → Civilrättsligt problem, avtalsbrott, men inte våldtäkt.
Skillnaden är att i det första fallet har du faktiskt gjort något mot hennes kropp som hon inte alls gått med på. I det andra har du gjort precis det hon gick med på – du var bara en slarvig idiot i detaljerna.
Och om du fortfarande inte ser skillnaden, fråga dig själv: Om din mamma, syster eller dotter blev utsatt för en överfallsvåldtäkt i en park – skulle du känna att 'samma sak hände' som om hon haft sex med en kille som smet från kondomen? Om svaret är nej – då har du precis motbevisat din egen position.