2026-06-25, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
1. Hon ville bara ha sex om de använde kondom.
2. Utan kondom så fanns inte samtycke till sex.
3. Utan samtycke till sex = våldtäkt.

Alltså har han utsatt henne för en våldtäkt.

Om jag pratar med en kvinna och säger att jag endast är intresserad av att ha sex med en oskuld, varpå hon säger att hon är oskuld, varpå vi har sex och det senare framkommer att hon inte var oskuld, är det också våldtäkt?

Jag ville ju bara ha sex med henne om hon var oskuld, ingen oskuld = Inget samtycke = Våldtäkt.

Eller hur?
Citera
2026-06-25, 21:34
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Jo, fast då är det ju i ansiktet, helt annat ställe och då har kådisen ju varit på vid själva penetreringen.

Jamen, ok, så kan det ju såklart ha varit, att dealen gällde kondom under penetrationsfasen. Då får jag ihop logistiken i processen.
Citera
2026-06-25, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
Detta.

Snubben får nu sitta på nån anstalt där folk verkligen våldtagit. Fan vad arg man skulle vara. Hela sitt liv förstört på samma sätt som någon som verkligen begått övergrepp, och lika långt straff. Det är väl lika mycket upp till tjejen att hålla koll på att skydd använts.

Han blir hatisk tills han dör.

3år innebär dessutom inte att han ens kan ansöka om att få avtjäna straffet med elektronisk övervakning hur skötsam människa än må vara i alla avseenden förutom den här "klant"-incidenten.. Sen blir det ju pga brottets art specialavdelning på en gång...

Man får det man röstar för som det brukar heta istället för att gå efter samvete och sunt förnuft. Vem har rätt att kasta första stenen innan vi ens vet historian bakom vad som skett.

Som sagt Sverige är extremt på alla sätt och vis. Socialdiktaturen Sverige.
Citera
2026-06-25, 21:37
Medlem
Blackmonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
Läste precis den här artikeln på Aftonbladet och det måste ju vara något lurt med hur lagen tolkas idag:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vrn83L/skippade-kondomkravet-doms-for-valdtakt

En kille har alltså blivit dömd till 3 års fängelse för våldtäkt (genom så kallad "stealthing"), enbart för att han struntade i att använda kondom trots att tjejen hade ställt det som krav.

Jag får inte riktigt ihop proportionerna här. Tre år?! Det är alltså minimistraffet för våldtäkt sedan 2022. Han får i princip samma straff som om han hade hoppat på någon i en mörk gränd med våld, enbart för att ett skydd saknades.

Visst, man ska inte bryta en överenskommelse, men går inte hela den här problematiken att lösa med ett vanligt p-piller? Om syftet är att undvika en oönskad graviditet så känns det helt orimligt att staten ska kliva in och dela ut tre års fängelse för ett samlag som båda från början var med på. Rätten pratar om "villkorat samtycke", men det känns som att lagen slår väldigt snett när ett saknat gummi jämställs med de grövsta övergreppen.

Diskussionsunderlag:

Tycker ni att 3 års fängelse är ett proportionerligt straff för att strunta i kondomen, speciellt om man jämför med "klassiska" överfallsvåldtäkter?

Om tjejen äter p-piller (och graviditetsrisken därmed är borta), borde det spela in i domstolens bedömning?

Har samtyckeslagen gått för långt, eller är det helt rätt att villkorat samtycke är svartvitt?

Såklart det är rätt att det är svartvitt. Är som att säga att det är ok att servera någon nötallergiker nötter i maten så länge de skulle kunna ha en epipen på sig...

Könssjukdomar.. inte direkt något nytt. Jag utgår ifrån att du vet det...
Citera
2026-06-25, 21:39
Medlem
Allvaret i den gärning som kategoriseras som våldtäkt har minskat avsevärt genom olika lagändringar. Numera ställs inte längre krav på att våld, tvång eller hot ska vara inblandat för att en handling ska klassificeras som våldtäkt. I vissa fall krävs inte ens fysisk beröring av en annan människa för att en handling ska klassificeras som våldtäkt. Det kan räcka med att sitta vid en skärm för att handlingen ska betraktas som våldtäkt i Sverige.

75 procent av våldtäkterna begås av någon som offret känner på något sätt – till exempel partner, före detta partner, vän, bekant eller en person som offret nyligen träffat.

Enligt en granskning av våldtäktsärenden som gjordes av Brottsförebyggande rådet var endast cirka 3–5 procent av de anmälda våldtäkterna överfallsvåldtäkter. Samma studie visade att parterna i ungefär 75 procent av fallen kände varandra på något sätt, och att gärningspersonen i drygt en tredjedel av fallen var en nära partner eller tidigare partner.

SAMMANFATTNING:

Överfallsvåldtäkter är mycket sällsynta och inte representativa för de svenska fallen av våldtäkt.

Ett mer representativt exempel på våldtäkt är ett fall där en man och en kvinna lever i en relation och har frivilligt samlag. Kvinnan anmäler senare mannen för våldtäkt. Ord står mot ord, teknisk bevisning saknas och mannen blir dömd för våldtäkt.

Svenska män behöver vakna upp och inse att de har blivit lurade av radikalfeministerna. En våldtäkt i Sverige är inte längre en riktig våldtäkt.

Vi har inte en epidemi av våldtäkter i Sverige – Vi har en epidemi av svenska män som blir stämplade som våldtäktsmän och får sina liv förstörda på grund av rent jävla trams.
Citera
2026-06-25, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Men som sagt var: nu hade hon uttryckligen sagt att hon ville att de använde kondom. och han använde inte detta. Och det fanns inget samtycke till sex utan kondom = våldtäkt.
Skulle inte säga att det är så självklart. Jag blir då inte förvånad om hovrätten river upp domen.
Citera
2026-06-25, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
Läste precis den här artikeln på Aftonbladet och det måste ju vara något lurt med hur lagen tolkas idag:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vrn83L/skippade-kondomkravet-doms-for-valdtakt

En kille har alltså blivit dömd till 3 års fängelse för våldtäkt (genom så kallad "stealthing"), enbart för att han struntade i att använda kondom trots att tjejen hade ställt det som krav.

Jag får inte riktigt ihop proportionerna här. Tre år?! Det är alltså minimistraffet för våldtäkt sedan 2022. Han får i princip samma straff som om han hade hoppat på någon i en mörk gränd med våld, enbart för att ett skydd saknades.

Visst, man ska inte bryta en överenskommelse, men går inte hela den här problematiken att lösa med ett vanligt p-piller? Om syftet är att undvika en oönskad graviditet så känns det helt orimligt att staten ska kliva in och dela ut tre års fängelse för ett samlag som båda från början var med på. Rätten pratar om "villkorat samtycke", men det känns som att lagen slår väldigt snett när ett saknat gummi jämställs med de grövsta övergreppen.

Diskussionsunderlag:

Tycker ni att 3 års fängelse är ett proportionerligt straff för att strunta i kondomen, speciellt om man jämför med "klassiska" överfallsvåldtäkter?

Om tjejen äter p-piller (och graviditetsrisken därmed är borta), borde det spela in i domstolens bedömning?

Har samtyckeslagen gått för långt, eller är det helt rätt att villkorat samtycke är svartvitt?
Kvinnan har blivit lurad inte våldtagen. På sin höjd dagsböter.

Hon får själv ta lite ansvar för att hon särar på sina jävla ben.
Senast redigerad av nightsky26 2026-06-25 kl. 21:44.
Citera
2026-06-25, 21:42
Medlem
Enligt vad jag tidigare läste så hade kvinnan yrkat på kondom då hon nyligen haft samlag med en annan man än den 'kondomlöse' här.

Har hon flera samtida sexuella relationer är väl chansen att bli gravid, smittad av sjukdom eller själv korssmitta större.

Detta får mig att undra litet vilket 'yrke' kvinnan har.
Klart att mannen skulle haft kondom då kvinnan yrkat på det och för att själv undkomma sjukdomar
och smitta.

Frågan är om kvinnan blivit straffad (böter?) om hon inte hade yrkat på kondom och smittat någon av sina älskare.

240 000 kronor senare är hon plötsligt litet rik. Och varken ofrivilligt gravid, överfallen eller våldtagen -- vilket är en fruktansvärd upplevelse -- både för kropp och själ.

Anser inte att detta är en våldtäkt i den rätta meningen.
Citera
2026-06-25, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glonky
Nu hade du kanske lite otur när du tänkte Det är lätt hänt att en kvinna inte får se mannens organ innan penetration. Detta har jag varit med om ett par gånger och jag är inte särskilt erfaren. Att kvinnan kunde känna att han inte hade kondom var tydligen inget bra försvar, och då gäller ju samma när det kommer till storleken på organet.

Dessutom har könssjukdomar inget med saken att göra, problematiken rör återkallat eller villkorat samtycke. Vad villkoret är har ingen betydelse i detta fallet. Och att säga att en man inte skulle ta skada av en oönskad graviditet är ju löjligt, det skulle leda till extrem ekonomisk och mental skada för mannen under många år framöver.

Om det är viktigt för henne att organet är 25cm, lär hon vilja se att så är fallet. Så det där är bara trams från en skribent som brukar tramsa.

Kondom och femidom skyddar både mot oönskad graviditet och mot könssjukdomar. P-piller skyddar bara mot oönskad graviditet. Så ska man ge en liknelse av detta fallet så är det femidom man får ta till i sin metafor. Blev det tydligare så?
Citera
2026-06-25, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightsky26
Kvinnan har blivit lurad inte våldtagen.
Känns rätt skabbigt att göra något sådant, alltså "stealthing"...om samtycket gällde skyddat samlag så bör man hålla sig till det. Vill man köra utan kondom(som majoriteten förmodligen föredrar, i synnerhet när man litar på sin partner och vet att det inte finns några STIs som riskerar att spridas) så får man liksom se till att ens partner är med på det. Sex må vara viktigt men utan samtycke blir det rätt så ondskefullt.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-06-25 kl. 21:47.
Citera
2026-06-25, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Skulle inte säga att det är så självklart. Jag blir då inte förvånad om hovrätten river upp domen.

Utifrån Tingsrättens formulering, så tror jag inte det. Hovrätten river nog bara upp domen om de inte tycker att det finns tillräckligt med bevis.
Citera
2026-06-25, 21:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Känns rätt skabbigt att göra något sådant, alltså "stealthing"...om samtycket gällde skyddat samlag så bör man hålla sig till det. Vill man köra utan kondom(som majoriteten förmodligen föredrar) så får man liksom se till att ens partner är med på det. Sex må vara viktigt men utan samtycke blir det rätt så ondskefullt.
Men tycker du att det är en våldtäkt och ska mynna ut i 3 års fängelse och hyfsat stort skadestånd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in