Citat:
Ursprungligen postat av
helosanbanan
3 år?! Det finns hur mycket som helst som är absurt i den här nyheten och blir rasande på att systemet ser ut såhär. Det är något som är så in i helvete fel med hela. Det problematiska är att jag fortfarande inbillar mig att det anses ofint att ta upp det problem n som nu är permanenterats i lagstiftning. Jag diskuterar det inte ens med mina vänner. Jag självcensuerar mig själv i sådana sammanhang. Och jag är kvinna.
Så. Om du ska ligga med en man. Men du är rädd att få könssjukdomar eller bli oönskat gravid. Så du säger
uttryckligen att du vill ha sex,
endast om han använder kondom. Utan kondom vill du
inte ha sex.
Ni har sex och du är hela tiden i tron att han har kondom på. Precis när det har gått för honom, så säger han "du förresten, jag hade ingen kondom!". '
Detta innebär:
1. Det fanns inget samtycke från din sida att ha sex utan kondom. Inget samtycke till sexet som ni har haft = våldtäkt.
2. Du riskerar oönskad graviditet.
3. Du riskerar att få könssjukdom, tex. herpes eller HIV som är livslånga sjukdomar. Och har du inte bromsmedicin vid HIV, så utvecklas den till AIDS och är då dödlig till slut. Och herpes har sina utbrott som kan vara besvärande för den som är drabbad. Sedan finns det klamydia, som kan ge sterilitet... Gonoreé, syfilis, kondylom.......
Allt detta har han utsatt dig för. Sex utan samtycke/våldtäkt har han utsatt dig för. Risk att bli oönskat gravid har han utsatt dig för. Risk att få könssjukdom har han utsatt dig för. Men du är ok med det? Du tycker det vore "absurt" att han döms till 3 års fängelse för det han utsatt dig för? Du hade blivit "rasande" om han dömts för detta?
Ok. Då vet vi. Det är för din del inte så noga om folk utsätter dig för sådant du inte vill i sex-väg. Och det är inte så noga om de mot din vilja utsätter dig för risk att bli oönskat gravid och/eller få en könssjukdom. Du är ok med sådant.