2009-09-27, 23:40
Medlem
Arkomanns avatar
Amfetamin går att bruka ansvarsfullt, lika väl som det går att missbruka oansvarigt; men var gränsen går, är en omstridd fråga. Under kontrollerade omständigheter kan man, om man bedöms vara i behov av det, få i sig mer amfetamin, än en genomsnittlig pundare antagligen får i sig i snitt... och det baserar jag på mina egna, subjektiva iakttagelser.

Bara för att man tar amfetamin en gång i månaden (eller något annat lika meningslöst), så är man inte en "brukare". Förmodligen är man desto mer av en missbrukare, ju mer sällan man pundar. Tar man tjack varje dag, så gör man det antagligen av en anledning; behöver man det inte, så kan man lika gärna låta bli.
Citera
2009-09-28, 00:01
Medlem
BigFatCones avatar
Moderator informerar: Jag accepterar inte personliga påhopp, pajkastning eller "name calling" i mitt forum. Sånt får ni ta via PM. Här diskuterar vi saker. En gång kan man ju kanske posta först och tänka sen men ser jag att det händer flera gånger så blir det åtgärder.

SKÄRPNING FÖR I HELVETE!

/Moderator
Citera
2009-09-28, 01:56
Medlem
bergelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockUlla
De flesta gifter/knark/mediciner har sin grund i växtriket. Det forskare har gjort är att dra ut och kopiera molekylerna i det som är mest verksamt.
En sak som är bra med läkemedel är att man alltid vet hur mycket gift man får i sig. Men i naturen så finns det oftast mer molekyler i växterna som fungerar tillsammans, även tar de bort biverkningar.
Även om det går att ta patent på snodda ideer från naturen så ligger människan långt efter i att producera sina egna läkemedel.
Jajamensan, finns många alkaloider och derivat på kemikalier som förekommer i naturen.
Amfetamin är väl ett efedrinderivat (växten ephedra).

Edit:
Citat:
Det finns en jävla massa som säger det IMO.
Se bara på det växande antalet idioter.
Det finns ju extremt många farliga ämnen i naturen. Samtidigt har människan också framställt en hel del farliga. Man kan ju knappast hävda att något automatiskt är farligare för att människan har framställt det. Vi har som sagt kommit långt i utvecklingen och blir bättre och bättre på att framställa säkra preparat och undersöka om så verkligen är fallet.

Jag förstår mig inte alls på folk som bara knarkar det som finns i naturen. Vad man borde bry sig om är studier på ämnen man tänkt inta, för att få reda på säkerhetsprofilen, istället för att i blind tro anta att det naturen producerat är ofarligt. För det finns det inget som säger att det är.

Förstod inte vad du menade med det växande antalet idioter. Kan du förklara?
Senast redigerad av bergelin 2009-09-28 kl. 02:01.
Citera
2009-09-28, 02:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bergelin
Jajamensan, finns många alkaloider och derivat på kemikalier som förekommer i naturen.
Amfetamin är väl ett efedrinderivat (växten ephedra).
Bör vara så, ska ju gå att göra amf. själv hemma från effedrin, så det skulle vara en rätt lustig slump ifall det inte var vad de gjorde från början.
Jag vet inte mycket mer om amfetaminets historia än att det första gången gjordes på 1800, eller början på 1900 talet. Alltså måste man nog säga att amfetamin är ganska välbeprövat. Tror att årtalen står på erowid.

Citat:
Ursprungligen postat av bergelin
Edit:

Det finns ju extremt många farliga ämnen i naturen. Samtidigt har människan också framställt en hel del farliga. Man kan ju knappast hävda att något automatiskt är farligare för att människan har framställt det. Vi har som sagt kommit långt i utvecklingen och blir bättre och bättre på att framställa säkra preparat och undersöka om så verkligen är fallet.

Jag förstår mig inte alls på folk som bara knarkar det som finns i naturen. Vad man borde bry sig om är studier på ämnen man tänkt inta, för att få reda på säkerhetsprofilen, istället för att i blind tro anta att det naturen producerat är ofarligt. För det finns det inget som säger att det är.

Förstod inte vad du menade med det växande antalet idioter. Kan du förklara?
Vad alla kemikalier har gjort för människor, kan jag knappast räkna som färdigutrett förrän många generationer har gått. Därför är jag mer försiktig när det gäller att lyfta läkemedelsbolagen till skyarna. Sedan är ju jorden överbefolkad oxå, så det kanske visar sig till slut att vi bara gjorde lidandet kortare. Istället för tvärtom..
Men det är klart, gift är gift. Även om det inte är hög md50.

Det är inte bra att missbruka sinnesförändade substanser, oavsett vart giftet kommer ifrån är det ofta personligheten som tar stryk till slut. Det finns tyvärr inte något undantag från lagarna som heter "att knarka med ansvar", så man får finna sig i att vara kriminell.

Finns många knarkare som är idioter, men det behöver inte vara därför de blev idioter. Många människor är idioter IMO. Hur och varför jag tycker/tror de är/har blivit idioter, ska ses som mina personliga åsikter. Skulle kunna skriva en hel uppsats om ämnet, men tyvärr måste jag sova snart.
Senast redigerad av RockUlla 2009-09-28 kl. 02:21.
Citera
2009-09-28, 02:20
Medlem
bergelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockUlla
Bör vara så, ska ju gå att göra amf. själv hemma från effedrin, så det skulle vara en rätt lustig slump ifall det inte var vad de gjorde från början.
Jag vet inte mycket mer om amfetaminets historia mer än att det första gången gjordes på 1800, eller början på 1900 talet. Alltså måste man nog säga att amfetamin är ganska välbeprövat. Tror att årtalen står på erowid.

Vad alla kemikalier har gjort för människor, kan jag knappast räkna som färdigutrett förrän många generationer har gått. Därför är jag mer försiktig när det gäller att lyfta läkemedelsbolagen till skyarna.
Men det är klart, gift är gift. Även om det inte är hög md50.
Det är inte bra att missbruka sinnesförändade substanser, oavsett vart giftet kommer ifrån är det ofta personligheten som tar stryk till slut.
Det finns tyvärr inte något undantag från lagarna som heter "att knarka med ansvar", så man får finna sig i att vara kriminell.

Många människor är idioter IMO. Hur och varför jag tycker/tror de är/har blivit idioter, ska ses som mina personliga åsikter. Finns många knarkare som är idioter, men det behöver inte vara därför de blev idioter.

Jo, precis. Slutsatsen är att de båda kan vara giftiga helt enkelt.

Exakt, correlation does not imply causation. Idioter kan säkert dras till knark, men missbruk av knark kan få folk att i desperation göra saker de annars inte hade gjort.

Finna sig i att vara kriminell får man. Brotten man begår är dock malum prohibitum, men kriminell är man lika mycket för det.
Citera
2009-09-28, 02:51
Medlem
Galadrins avatar
vet inte om jag ska ta detta i cannabis tråden eller här:
Men til frågan jag tog ca 0,5 Brunt Tjack jag kjände inte att jag var rusad på tjack men var mycket pratglad. sen nästa dag så funkar inte cannabis på mig. rökte 8-10 ggr igår men kjände bara nikotin kicket. varför?
Citera
2009-09-28, 02:57
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galadrin
vet inte om jag ska ta detta i cannabis tråden eller här:
Men til frågan jag tog ca 0,5 Brunt Tjack jag kjände inte att jag var rusad på tjack men var mycket pratglad. sen nästa dag så funkar inte cannabis på mig. rökte 8-10 ggr igår men kjände bara nikotin kicket. varför?

Enligt min erfarenhet så brukar man bli stenad av om man är påtänd som en majbrasa så att du tog tjack dagen innan har nog inget med saken att göra.
Citera
2009-10-05, 05:41
Medlem
Buffelns avatar
Jag har sökt i tråden, men vill (med reservation för risken att verka extremt korkad) bara få absolut klarhet i en sak.
Anledningen till att man inte ska blanda SSRI och tjack är att man kan tappa en del (eller hela) ruset? Vi snackar alltså inte om något i stil med att man får en hjärnblödning och dör på fläcken liksom? Blev aningen nojig när jag började läsa den här tråden EFTER att ha varit speedad ett dygn.

Citalopram heter de piller jag blivit mer eller mindre påtvingad. Nästan klar med dom dock. Första gången på tjack för mig och jag känner onekligen fullgod effekt. Tråden gjorde mig bara nojig för att det kanske finns andra (läs farliga) bieffekter som gör att jag borde avstå det ena eller andra. Är riktigt nöjd med tjacket så det här var ju något av en festdödare.

edit: uppskattar svar även om ni cs-ulvar säkert tycker det är självklarheter
Citera
2009-10-05, 06:07
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Jag har sökt i tråden, men vill (med reservation för risken att verka extremt korkad) bara få absolut klarhet i en sak.
Anledningen till att man inte ska blanda SSRI och tjack är att man kan tappa en del (eller hela) ruset? Vi snackar alltså inte om något i stil med att man får en hjärnblödning och dör på fläcken liksom? Blev aningen nojig när jag började läsa den här tråden EFTER att ha varit speedad ett dygn.

Citalopram heter de piller jag blivit mer eller mindre påtvingad. Nästan klar med dom dock. Första gången på tjack för mig och jag känner onekligen fullgod effekt. Tråden gjorde mig bara nojig för att det kanske finns andra (läs farliga) bieffekter som gör att jag borde avstå det ena eller andra. Är riktigt nöjd med tjacket så det här var ju något av en festdödare.

edit: uppskattar svar även om ni cs-ulvar säkert tycker det är självklarheter
Jag skulle absolut inte oroa mig. Du kommer med största sannolikhet antingen må sjukt dåligt alternativt däcka långt innan det blir farligt.

SSRI (selektiv setotoninåterupptagnignshämmare) kan påverka ruset negativt och kombon är som du säkert inser inte direkt någon hälsokur, men nu är ju tjack inte någon monsterfrisättare när det kommer till serotonin, så du bör absolut inte behöva oroa dig om du inte tar sjukt stora doser.

Det tillstånd som kan uppstå då för mycket serotonin är frisläppt samtidigt kallas för serotonergt syndrom och risken finns att det (detta måste trots allt påpekas, men börja inte noja nu) leder till döden om det inte behandlas.

Serotonergt syndrom kan du läsa mer om här: http://en.wikipedia.org/wiki/Serotonin_syndrome
Citera
2009-10-05, 07:20
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Jag skulle absolut inte oroa mig. Du kommer med största sannolikhet antingen må sjukt dåligt alternativt däcka långt innan det blir farligt.

SSRI (selektiv setotoninåterupptagnignshämmare) kan påverka ruset negativt och kombon är som du säkert inser inte direkt någon hälsokur, men nu är ju tjack inte någon monsterfrisättare när det kommer till serotonin, så du bör absolut inte behöva oroa dig om du inte tar sjukt stora doser.

Det tillstånd som kan uppstå då för mycket serotonin är frisläppt samtidigt kallas för serotonergt syndrom och risken finns att det (detta måste trots allt påpekas, men börja inte noja nu) leder till döden om det inte behandlas.

Serotonergt syndrom kan du läsa mer om här: http://en.wikipedia.org/wiki/Serotonin_syndrome

Många tack för ditt svar. Var sorgligt nog en korrekt pedagogisk approach att du la in en börja inte noja-varning, jag hade gått i taket om du bara droppat den där länken. Jag vågar erkänna att jag är både en fegis och hypokondriker, och det är ingen rolig mix när man försöker vara cool.
Jag ska hursomhelst ha det du och andra skrivit om serotoninnivåerna i åtanke. Antar att man lever längre om man har för mycket respekt för substanserna man trycker i sig än tvärtom. Måste säga att efter lite experimenterande så trivdes jag bättre med en mindre dos än den jag har i mig nu (bombat småbitar successivt), så jag kommer nog hålla mig där fortsättningsvis. Det blir nog ingen IV-karriär för mig iaf.*

Det är ganska skrämmande att fbs dödsknarkare och wikipedia gett mig mer info om de preparat sjukvården tjatade om att jag skulle börja ta än vad min läkare gjorde. "serotonin" nämndes öht ej, däremot mässades det om att man kunde få problem med sexlivet, vilket är ganska underhållande med tanke på hur man föreställer sig att den genomsnittlige depressionspatientens sexliv ser ut. Kalla mig fördomsfull...

*Såg i tråden att det var mycket snack om sjukdomar av nålar osv. I skåne delas det ut gratis till missbrukare, är det inte så överallt? Onödigt slöseri med människoliv. Lysande samhällsekonomisk planering att låta folk kuta omkring med hep c, hiv osv.
Citera
2009-10-05, 07:51
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Många tack för ditt svar. Var sorgligt nog en korrekt pedagogisk approach att du la in en börja inte noja-varning, jag hade gått i taket om du bara droppat den där länken. Jag vågar erkänna att jag är både en fegis och hypokondriker, och det är ingen rolig mix när man försöker vara cool.
Jag ska hursomhelst ha det du och andra skrivit om serotoninnivåerna i åtanke. Antar att man lever längre om man har för mycket respekt för substanserna man trycker i sig än tvärtom. Måste säga att efter lite experimenterande så trivdes jag bättre med en mindre dos än den jag har i mig nu (bombat småbitar successivt), så jag kommer nog hålla mig där fortsättningsvis. Det blir nog ingen IV-karriär för mig iaf.*

Det är ganska skrämmande att fbs dödsknarkare och wikipedia gett mig mer info om de preparat sjukvården tjatade om att jag skulle börja ta än vad min läkare gjorde. "serotonin" nämndes öht ej, däremot mässades det om att man kunde få problem med sexlivet, vilket är ganska underhållande med tanke på hur man föreställer sig att den genomsnittlige depressionspatientens sexliv ser ut. Kalla mig fördomsfull...

*Såg i tråden att det var mycket snack om sjukdomar av nålar osv. I skåne delas det ut gratis till missbrukare, är det inte så överallt? Onödigt slöseri med människoliv. Lysande samhällsekonomisk planering att låta folk kuta omkring med hep c, hiv osv.
Nej, så är det tyvärr inte. Det är mig veterligen väldigt få ställen det delas ut sprutor eller finns sprututbytesprogram. Här i Norpan får man allt ta och fixa sina verktyg själv. Nu är ju det visserligen inga problem och jag lägger gärna några ören extra per dos för att slippa alla trevligheter man kan få i sig, men visst fasen vore det smidigare om man bara kunde gå och byta någonstans.
Citera
2009-10-05, 14:02
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Nej, så är det tyvärr inte. Det är mig veterligen väldigt få ställen det delas ut sprutor eller finns sprututbytesprogram. Här i Norpan får man allt ta och fixa sina verktyg själv. Nu är ju det visserligen inga problem och jag lägger gärna några ören extra per dos för att slippa alla trevligheter man kan få i sig, men visst fasen vore det smidigare om man bara kunde gå och byta någonstans.

Det hade framförallt varit billigare att ge folk sprutor än klinisk behandling för all skit de drar på sig med sina utslitna verktyg.

Ja, och så var det väl den naiva illusionen om att knarkares liv är värda åtminstone lite grann också... men det är nog inte en utbredd uppfattning i rosenbad och sagerska palatset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in