Citat:
Ursprungligen postat av bergelin
Jajamensan, finns många alkaloider och derivat på kemikalier som förekommer i naturen.
Amfetamin är väl ett efedrinderivat (växten ephedra).
Bör vara så, ska ju gå att göra amf. själv hemma från effedrin, så det skulle vara en rätt lustig slump ifall det inte var vad de gjorde från början.
Jag vet inte mycket mer om amfetaminets historia än att det första gången gjordes på 1800, eller början på 1900 talet. Alltså måste man nog säga att amfetamin är ganska välbeprövat. Tror att årtalen står på erowid.
Citat:
Ursprungligen postat av bergelin
Edit:
Det finns ju extremt många farliga ämnen i naturen. Samtidigt har människan också framställt en hel del farliga. Man kan ju knappast hävda att något automatiskt är farligare för att människan har framställt det. Vi har som sagt kommit långt i utvecklingen och blir bättre och bättre på att framställa säkra preparat och undersöka om så verkligen är fallet.
Jag förstår mig inte alls på folk som bara knarkar det som finns i naturen. Vad man borde bry sig om är studier på ämnen man tänkt inta, för att få reda på säkerhetsprofilen, istället för att i blind tro anta att det naturen producerat är ofarligt. För det finns det inget som säger att det är.
Förstod inte vad du menade med det växande antalet idioter. Kan du förklara?
Vad alla kemikalier har gjort för människor, kan jag knappast räkna som färdigutrett förrän många generationer har gått. Därför är jag mer försiktig när det gäller att lyfta läkemedelsbolagen till skyarna. Sedan är ju jorden överbefolkad oxå, så det kanske visar sig till slut att vi bara gjorde lidandet kortare. Istället för tvärtom..
Men det är klart, gift är gift. Även om det inte är hög md50.
Det är inte bra att missbruka sinnesförändade substanser, oavsett vart giftet kommer ifrån är det ofta personligheten som tar stryk till slut. Det finns tyvärr inte något undantag från lagarna som heter "att knarka med ansvar", så man får finna sig i att vara kriminell.
Finns många knarkare som är idioter, men det behöver inte vara därför de
blev idioter. Många människor är idioter IMO. Hur och varför jag tycker/tror de är/har blivit idioter, ska ses som mina personliga åsikter. Skulle kunna skriva en hel uppsats om ämnet, men tyvärr måste jag sova snart.