Tveka inte att kontakta ett akutteam om det behövs. Fem dygn med minimalt med sömn måste vara ett helveta att komma ur.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
DissociativePanda

När du menar att vara vaken under en längre tid, större risk för psykos?

Ja, om du har tendens för psykos så ökar risken avsevärt om du inte sover. Jag har i stort sett alltid med mig anti-psykotisk medicin (Olanzapin). Även när jag inte tar amfetamin. En karta på jobbet, en i jackan, osv.
Det vanliga är att för lite eller för dåligt sömn under längre tid triggar mani (eller än värre depression). Jag vet inte hur det är för dig men om jag ska hamna i psykos måste jag först ta mig till en kraftig hypomani.
Om du ser demoner o skit kanske du ska låta bli helt eller enbart håll dig till små doser om du klarar det. Och benzo är bra att ha. Jag tycker du kan unna dig lite extra benzo de närmast två dagarna (men bara lite extra).
	Citat:

Ursprungligen postat av 
DissociativePanda

Btw så har jag hört att om man tar en dos så kan man bli manisk, men om man bingar så hamnar man in ett deppresiv episode. Om det stämmer, vet jag ej.

Även om alla bipolära delar många likheter finns det också olikheter. Jag kan lätt bli hypomanisk av alkohol. Nästa alla bipolära verkar helt sluta äta då de är deprimerade. Jag tröstäter när jag är deprimerad. Som sagt, samma sjukdom och samma helvete (och himmelrike) men man måste lära känna sin egna version av sjukdom i alla olika situationer. Jag antar att även hur man reagerar på amfetamin kan variera mellan olika bipolära personer.  Men vi som är bipolära är ju helt klart i riskzonen att ta större skada av att bruka amfetamin.
Låg dos amfetamin tycker jag bara känns som pigg- och alerthet. Mina tidiga tecken på hypomani - överdrivet självförtroende, ökad kreativitet, känsla av att alla andra är trögtänkta mm - infinner sig inte vid låga doser. Tar jag så pass att jag får ett rus då börjar det kännas som en mild hypomani för mig.
En genensam nämnare för bipolära är behovet av kvalitativ och regelbunden sömn och det fuckas ju onekligen upp om du tar amfetamin i fem dagar. 
Jag vill inte låta som någon i din närhet som är jobbig men ta en ordentlig funderare på om du som bipolär ska gå på amfetamin fem dagar i rad.
Du behöver nog sova extra de närmaste två dygnen men försök sedan att komma tillbaka till ”normal” dygnsrytm (vad fan det nu är). Ta två dagars semester från allt och alla som stressar dig. Ignorera allt som stör eller stressar dig. Ignorera, flickvänner, räkningar, hundar, arbetsuppgifter. ignorera allt som stressar dig i 48 timmar. Sov, ät bra, se till att få i dig magnesium, gör en lugn aktivitet varje dag (bara en per dag), gå och simma några längder och ta en stärkande skogspromenad var dag (jag vet, byt ut det sista mot något som passar dig).