Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Ser inte riktigt problemet... varför kan du och din syster som är i en helt annan generation, inte umgås själva? Varför måste hennes son vara med? 19 år gammal, han klarar sig själv eller är han extrem curlad så han måste vara med?
Jag håller med dig i just den saken. Men grabben har inga egna vänner, då han är hemma sitter han bara vid datorn., Om jag och min syster kunde umgås och han spelar data eller har kul med sina polare så skulle det ju kännas bra. Men hon vill ha med honom då, eftersom han gör ingenting annars. Då känns det för mig som att jag ska vara inne i ett sammanhang där jag tvingas in och ska försöka vara med och aktivera en nittonårig köttbit utan egen vilja och det vill jag inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Huruvida du ska säga något eller inte om sonens beteende beror på relationen med din syster. Är den så stark att den klarar av alla ämnen, då tycker jag att du ska ta upp det men du tar en chansning. Människor tenderar att vara mycket defensiva när det gäller sina barn. Att han vuxit upp till en bäbis tyder på att din syster har misslyckats och kritik mot sonen är kritik mot henne.
// CC
Jag har varit inne på att hon misslyckats i sin föräldraroll. Själv är jag barnlös och det känns lite sunkigt att ifrågasätta en förälder då, men det är kanske ändå rimligt att göra det ändå. Hon har beklagat sig till mig i många år att hon har svårt att aktivera ungen, då har jag ibland sagt att det är nog hon som gör fel då. I det fall jag sagt till henne har hon blivit lite sur och hon har svarat att det är oerhört svårt att vara förälder i dagens samhälle och nästan omöjligt att hantera deras internet och spelbeteende. Enligt min åsikt så är pojken gravt skärmberoende och detta har hämmat hans utveckling, det började redan då han var i tioårsåldern, men innan dess var han inte lika inaktiv.