2026-06-24, 15:42
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Som sagt, han är autist, och ej en högfungerande sådan. Han klarade av skolan, så han fastnade aldrig i några kontroller, eller så vägrade din syster alla sådana typer av insatser.

Hon kommer dras med honom resten av livet. Gruppboende och daglig verksamhet är enda alternativet.

Hon har vid tidigare tillfälle uttryckt en oro för det som du just beskriver i den fetade texten.
Citera
2026-06-24, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Låt honom bli tjurig då? Han är 19, vem fan bryr sig. Går han hungrig och stirrar in i sin telefon så är det ett val. Blir han tjurig så är det upp till honom att hantera sina små känslor.

Du är väl betydligt äldre än denna kille, du måste verkligen börja bygga lite respekt för dig själv. Ignorera snubben, sitt inte på Flashback och gråt, försök inte att dalta med honom, bara gör det du vill dvs umgås med din syster när han sitter där och tjurar.

Ja ts borde bara försöka släppa det. Det finns ingen anledning att tjura över att någon inte är social och mest vill titta på sin telefon.
Grabben verkar inte ens bara superintresserad av att följa med så ts kan liksom inte börja ställa massa krav. Han har liksom inget med saken att göra. För när allt kommer omkring så är det mamman och sonen som är en familj och ts är en morbror vid sidan av, så att komma in och ställa krav på hur grabben ska uppföra sig är nog ingen bra ide.
Citera
2026-06-24, 15:44
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdkommissarie
Hon har vid tidigare tillfälle uttryckt en oro för det som du just beskriver i den fetade texten.

Dags att skeppa honom till vårdcentralen för utredning med andra ord, för hans egen skull. Din syster kommer inte kunna ta hand om honom hela livet, och när hon väl dör så kommer han stå där utan stöd.
Citera
2026-06-24, 15:46
Avslutad
Citat:
Bra tips. Men det handlar inte om det, det handlar om att jag inte orkar ha med ungen.
Men snälla rara. Bara låt ungen vara.
Citera
2026-06-24, 15:47
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Du behöver betrakta sonen som en del av din syster.

Genom att visa respekt och omtanke för sonen, så visar du det för din syster. Din syster blir glad och mår bra om du behandlar hennes son (oavsett hur han är) trevligt.

Du vill väl göra din syster glad? Få henne att må bra? Då visar du tålamod och respekt för sonen.

Jag har funderat på att agera så som du beskriver, det kanske är det bästa och mest hedervärda alternativet. Men tyvärr mår inte min syster alltid så bra bara för att sonen är med om vi ska på en utflykt, det händer att hon blir trött på att han är så passiv och börjar att skälla på honom och så vidare. Jag står inte ut med det liksom och det må vara en brist jag har men så är det bara.
Citera
2026-06-24, 15:47
Medlem
Citat:
Ja det sägs att det kan vara en generationsfråga till viss del. Det som jag funderar på är att min syster passar upp på honom och lagar mat till han hela tiden, han verkar omöjligtvis kunna hjälpa till med något i hemmet. Då jag är hemma hos henne så sitter han bara där, inne i sitt rum och spelar på datorn så då stör han inte alls. Han kan inte komma och hälsa eller prata överhuvudtaget. Det stora problemet är som sagt om han ska vara med då vi ska iväg någonstans, då är han bara som ett jobbigt påhäng som är till synes totalt ointresserad av allt och alla utom sin mobil.

Jag har frågat min syster varför hon gör allt åt honom, då blir svaret att det är ett så hårt samhälle nuförtiden så att man som förälder måste hjälpa sina barn och stötta dem med allt ända upp i trettioårsåldern, då svarar jag att det låter konstigt- eftersom det borde väl vara precis tvärtom, ju hårdare samhället ju tidigare måste ungen lära sig stå på egna ben...
Ja det är en märklig situation - förstår hur du tänker och känner!

Det är så svårt att relatera till dessa ungdomar tycker jag. En annan ville inget annat än att flytta hemifrån fortast möjligt och leva sitt eget liv. Själv flyttade jag när jag var 19 och blickade aldrig tillbaka. Även om det var över 20 år sedan nu så är ju inte samhället himla annorlunda - hur kan man vilja bo hemma hos föräldrarna som 20+ och bli uppassad som om man vore ett litet barn? Förstår verkligen inte.

Faktiskt är det ju rätt synd om grabben. En vacker dag så kommer han ju tvingas stå på egna ben vare sig han vill eller ej, och då blir det att lära sig väldigt mycket på kort tid..
Citera
2026-06-24, 15:54
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Jag har funderat på att agera så som du beskriver, det kanske är det bästa och mest hedervärda alternativet. Men tyvärr mår inte min syster alltid så bra bara för att sonen är med om vi ska på en utflykt, det händer att hon blir trött på att han är så passiv och börjar att skälla på honom och så vidare. Jag står inte ut med det liksom och det må vara en brist jag har men så är det bara.

Då kan du bli en lugnande kraft i din systers liv. Uppmuntra henne att ta det lugnt. Att inte bli arg.

Som andra har skrivit så kommer grabben tvingas växa upp förr eller senare. Klarar han inte det, så kommer det bli särskilt boende där han blir omhändertagen av kommunen, såna boenden är helt okej. Att fixa en diagnos på sonen kan bli svårt när han blivit vuxen, om han vägrar att medverka. Kanske kommunen och socialen på något vis kan medverka. Samhället idag brukar inte vilja hjälpa så mycket innan det är akut, pga välfärden är så ansträngd idag.

Det är säkert stressande för din syster, att inse att ungen kanske aldrig kommer lämna boet. Jag tror det kan vara en konstruktiv väg framåt att diskutera med den unga mannen, förklara läget, och gemensamt göra en plan för framtiden. Utbildning? Jobb? Eget boende? Är han passiv, så drar man in på hans privilegier, som man gör med barn för att få dom att lyda. Inget internet. Ingen telefon. Inget tv-spel, osv. Det ska vara tråkigt att leva passivt, men lönsamt att börja samla vuxenpoäng. Då får man belöningar och uppmuntran.

Risken finns att grabben är deprimerad, och därför är passiv. Då behöver vården kopplas in.

Svårt. Men hon har tur som har en bra brorsa i dig.
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-06-24 kl. 15:56.
Citera
2026-06-24, 15:57
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Då kan du bli en lugnande kraft i din systers liv. Uppmuntra henne att ta det lugnt. Att inte bli arg.

Som andra har skrivit så kommer grabben tvingas växa upp förr eller senare. Klarar han inte det, så kommer det bli särskilt boende där han blir omhändertagen av kommunen, såna boenden är helt okej. Att fixa en diagnos på sonen kan bli svårt när han blivit vuxen, om han vägrar att medverka.

Det är säkert stressande för din syster, att inse att ungen kanske aldrig kommer lämna boet. Jag tror det kan vara en konstruktiv väg framåt att diskutera med den unga mannen, förklara läget, och gemensamt göra en plan för framtiden. Utbildning? Jobb? Eget boende? Är han passiv, så drar man in på hans privilegier, som man gör med barn för att få dom att lyda. Inget internet. Ingen telefon. Inget tv-spel, osv.

Risken finns att grabben är deprimerad, och därför är passiv. Då behöver vården kopplas in.

Svårt. Men hon har tur som har en bra brorsa i dig.

Jag har sagt till min syster att jag tror att pojken kan vara deprimerad. Han uppvisar inga leenden eller känslor överhuvudtaget utan har bara ett stelt och något surt ansikte. Min syster menar att han inte alls mår dåligt, men jag har ifrågasatt det påståendet flera gånger och undrat hur bra man kan må om man sitter vid en skärm oavbrutet under sin hela sin uppväxt. Det påminner om ett missbruk som i sin tur kan skapa en depression, ersätt skärmen med knark eller alkohol så skulle man direkt se sambandet.
Citera
2026-06-24, 16:02
Medlem
Kanske dum fråga men är din systersson förståndshandikappad?
Vilken 19 åring följer med sin mamma överallt?
I den åldern vill man välj umgås så lite som möjligt med föräldrar.

Edit: ser nu att TS har svarat att pojken är förståndshandikappad.
Visst förstår att det är jobbigt men kanske får du ha överseende med det med tanke på pojkens handikapp.
Läste nog för snabbt. Pojken hade visst ingen belagd diagnos än.
Är nog bara en tidsfråga innan TS syster behöver vila och gissa vem som då får pojken på sin hals.
TS
Senast redigerad av dazzy 2026-06-24 kl. 16:13.
Citera
2026-06-24, 16:06
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Ja ts borde bara försöka släppa det. Det finns ingen anledning att tjura över att någon inte är social och mest vill titta på sin telefon.
Grabben verkar inte ens bara superintresserad av att följa med så ts kan liksom inte börja ställa massa krav. Han har liksom inget med saken att göra. För när allt kommer omkring så är det mamman och sonen som är en familj och ts är en morbror vid sidan av, så att komma in och ställa krav på hur grabben ska uppföra sig är nog ingen bra ide.

Du har helt rätt, jag har ingen rätt att ställa en massa krav. Om min syster vill curla en jättebäbis resten av sitt liv så är det hennes val.

Men beträffande hur jag vill ha det på min semester och när folk ska åka i min bil och jag ska skjutsa dem så kanske jag kan ha en del krav möjligtvis, om min syster kan tänka sig att åka i min bil utan sin vuxne son som ändå bara vill sitta framför datorn så kanske hon förhoppningsvis vill göra det valet. Eftersom ungen ändå inte är intresserad av att följa med så borde han väl vara förtjänt av att stanna hemma? Det är dom som åker iväg med mig och inte jag som åker iväg med dom.
Citera
2026-06-24, 16:11
Medlem
Citat:
Du har helt rätt, jag har ingen rätt att ställa en massa krav. Om min syster vill curla en jättebäbis resten av sitt liv så är det hennes val.

Men beträffande hur jag vill ha det på min semester och när folk ska åka i min bil och jag ska skjutsa dem så kanske jag kan ha en del krav möjligtvis, om min syster kan tänka sig att åka i min bil utan sin vuxne son som ändå bara vill sitta framför datorn så kanske hon förhoppningsvis vill göra det valet. Eftersom ungen ändå inte är intresserad av att följa med så borde han väl vara förtjänt av att stanna hemma? Det är dom som åker iväg med mig och inte jag som åker iväg med dom.

Ja det kan du såklart kräva, men var då beredd på att risken finns att hon väljer att endast umgås med sin son.
Är det inte enklare att bara låta honom glida med? För han verkar inte vara jobbig på något sätt utan bara inte så social med dig? Har ni så mycket att prata om oavsett?
Citera
2026-06-24, 16:13
Medlem
zombie-nations avatar
Du har ju redan bestämt dig för att ungen har gjort sig själv handikappad av ett fritt val. Sedan drar du upp detta när du och de andra ses och tjatar. Du ska nog vara väldigt glad att du får träffa din syster. Du är ju lika envis som systern och systerns unge. Vad har du själv för diagnos? Kanske autism? De brukar ju inte vilja ta in info när de bildat sig en uppfattning. Och de vet alltid bäst själva.

Man KAN inte få någon att bli autistisk genom uppfostran. Och du jämför honom när han var 9 och då var han normal. Haha jojo. Skulle han klara en 9-årings krav idag? Troligen.

Synd att mamman inte velat söka för detta när han var tonåring. Nu behöver ju ungen inte utredas om han inte vill. Men om mamman också har autism kanske hon har svårt att se vad som är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in