Citat:
Ursprungligen postat av
Rymdkommissarie
Jag har funderat på att agera så som du beskriver, det kanske är det bästa och mest hedervärda alternativet. Men tyvärr mår inte min syster alltid så bra bara för att sonen är med om vi ska på en utflykt, det händer att hon blir trött på att han är så passiv och börjar att skälla på honom och så vidare. Jag står inte ut med det liksom och det må vara en brist jag har men så är det bara.
Då kan du bli en lugnande kraft i din systers liv. Uppmuntra henne att ta det lugnt. Att inte bli arg.
Som andra har skrivit så kommer grabben tvingas växa upp förr eller senare. Klarar han inte det, så kommer det bli särskilt boende där han blir omhändertagen av kommunen, såna boenden är helt okej. Att fixa en diagnos på sonen kan bli svårt när han blivit vuxen, om han vägrar att medverka. Kanske kommunen och socialen på något vis kan medverka. Samhället idag brukar inte vilja hjälpa så mycket innan det är akut, pga välfärden är så ansträngd idag.
Det är säkert stressande för din syster, att inse att ungen kanske aldrig kommer lämna boet. Jag tror det kan vara en konstruktiv väg framåt att diskutera med den unga mannen, förklara läget, och gemensamt göra en plan för framtiden. Utbildning? Jobb? Eget boende? Är han passiv, så drar man in på hans privilegier, som man gör med barn för att få dom att lyda. Inget internet. Ingen telefon. Inget tv-spel, osv. Det ska vara tråkigt att leva passivt, men lönsamt att börja samla vuxenpoäng. Då får man belöningar och uppmuntran.
Risken finns att grabben är deprimerad, och därför är passiv. Då behöver vården kopplas in.
Svårt. Men hon har tur som har en bra brorsa i dig.