2026-06-24, 12:14
Medlem
Det var proppen ur år 2012 då Daniel Sjölin sommarpratade, då fick man definitivt nog.

Det var ett så servilt inställsamt sommarpratande till woke-andan som rådde under 2010 decenniet.
Alla journalister och kulturpersonligheter måste tycka precis lika under woke-andan och just i Daniel Sjölins sommarprat var allt hämtat ur den då rådande pk handboken för journalister och kulturpersonligheter.
Citera
2026-06-24, 12:34
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Jag har kan jag erkänna ALDRIG lyssnat på vad någon avdankad kändis eller för den delen en ny kändis har haft att säga i dessa program..

Frågeställning..

Vad är intressant med detta?
Lär du dig något av detta?
Får du ut något av detta?

Alla dessa jävla "kändisar" kan dra långt åt helvete i min värld, vem fan vill sitta och lyssna på dessa jävla idioter prata om sitt liv i radio??

Förklara gärna, ni som uppskattar detta

Detta är människor som sårbart delar med sig av sin livshistoria, kända eller ej, så är det oftast oerhört intressant och mänskligt. Det väcker mycket känslor.

Det är min lilla sommartradition att lyssna på ett prat om dagen på balkongen, till frukost eller middag. Började dock när jag blev lite äldre, runt 33.
Citera
2026-06-24, 13:19
Medlem
Sockerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Jag har kan jag erkänna ALDRIG lyssnat på vad någon avdankad kändis eller för den delen en ny kändis har haft att säga i dessa program..

Frågeställning..

Alla dessa jävla "kändisar" kan dra långt åt helvete i min värld, vem fan vill sitta och lyssna på dessa jävla idioter prata om sitt liv i radio??

Förklara gärna, ni som uppskattar detta

Lite hårdare ord än jag själv skulle valt, men du sätter ord på mina känslor här, högt och rent. Finns ingen anledning att sitta och uggla vid radioapparaten för nåt dammigt "sommarprat" när man kan dra igång en Rogan-intervju på 3 timmar med nån som faktiskt är intressant och har saker att berätta.
Citera
2026-06-24, 13:27
Medlem
Mikaelias avatar
Testade att lyssna på ett avsnitt förra året men det var ingenting för mig. För dessa narcissister som kallas kändisar verkar det vara som att bli adlad när de får chansen att sommarprata, men för oss vanliga människor är det ganska få som bryr sig.
Citera
2026-06-24, 14:41
Medlem
Vänsterliberaler och kvinnor i övre medelåldern. Där tror jag vi har den främsta lyssnarskaran.
Citera
2026-06-24, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Hur skulle man hitta dessa? Att ha levt spännande är inte detsamma som att man kan få andra att tycka att det var spännande, och tvärt om, man kan ha levt ett ganska torftigt liv men sett det roliga och spännande i situationer och man kan få andra att tycka det är kul, spännande och fantastiska.

Det är en konst att få det vardagliga till ett äventyr.

Men jag håller med, jag skulle gärna lyssna på duktiga berättare som pratar om sitt liv som golvläggare, kassörer på ICA, badvaktmästare, banktjänstemän, vårdbiträden och varför inte A-lagare?

Det borde finnas plats för inte bara "Sommar i P1" och "Vinter i P1", utan även för "Vår i P1" och kanske "Höst i P1".

Martin Kragh som har haft sitt sommarprat i år, en typiskt dålig berättare enligt mig. Som "Rysslandsexperten om utvecklingen i världspolitiken" nästan dreglade jag över vad han skulle prata om, och så handlade allt om cancer. Sorgligt, men näe.

Amanda Romare lockade mig inte alls. Visste knappt vem hon var. Och så berättade hon så vansinnigt sköna skrönor, som fick mig att, ja - borde nog läsa den där boken. En fantastisk berättare.

Men ingen av dem klassas väl som kändis.

Helena Bergström, kändis. Och mediumbra berättare. Vardagliga händelser som inte var så speciella blandat med en del kul anekdoter som när hon och vad-han-nu-heter var på psykakuten. Speciellt den händelsen hade kunnat bli så otroligt bättre med en riktigt duktig berättare.

Amanda Romare inte kändis? Efter att hennes bok om hur hon dejtat halva Malmö kom ut har hon varit med i SVT:s Babel. Hon var reporter under senaste Nobelfesten. Väldigt ofta råkar jag ut för henne.
Citera
2026-06-24, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är trötta radhusmuppar som lyssnar på sommarprat. Uteslutande gamlingar. Publiken är klart över 55. Sannolikt övervägande människor som jobbat i något manschettyrke. Svårt att se en golvläggare åka hem och lyssna på Amanda Romares svammel.

Hantverkare lyssnar väl på radio hela dagarna medan de jobbar? De brukar alltid ha hört i princip alla sommarprat.
Citera
2026-06-24, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Amanda Romare inte kändis? Efter att hennes bok om hur hon dejtat halva Malmö kom ut har hon varit med i SVT:s Babel. Hon var reporter under senaste Nobelfesten. Väldigt ofta råkar jag ut för henne.
Vet inte varför, men när jag skrev fick jag för mig att det ts mest var emot var sådana som är kända för att de är kända.
Citera
2026-06-24, 15:37
Medlem
Beror ju helt på vilka de är. Frågan blir lite som "varför lyssnar/läser du biografier" Vissa är mer intressanta än andra och beroende på vad de varit med om. Det sista jag lyssnade på var Klas Eriksson om hans sorg att förlora ett barn. Men det var förra årets så är ingen flitig lyssnare precis...

-Människors livsöden

-Ibland, men det är inte det viktigaste

-Det är intressant/givande att ta del av
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2026-06-24 kl. 15:41.
Citera
2026-06-24, 16:39
Medlem
Proras avatar
De bästa sommarpratarna är vanligen de som är professionella berättare i grunden, mest författare och journalister, även om undantag har funnits åt båda hållen.

Bäst i år hittills har varit Amanda Romare och Jonas Bonnier, men då har bara fem program sänts och jag har bara hört dessa två och Martin Kragh. Ointressanta Helena Bergström undvek jag nogsamt, precis som de gånger då folk ska berätta framgångssagor från näringslivet, eller om osannolika vändningar (alltid till det bättre) i livet.

När en sommarpratare inleder med en tänkt cliffhanger och sedan säger "jag heter XX och detta är mitt sommar" och sedan första låten går på, då vet man att det kommer att bli kasst. Det är producenten som styrt upp den inledningen i en from förhoppning om att detta dramaturgiska knep ska locka folk kvar att lyssna till ett i grund och botten trist och intetsägande program.
Citera
2026-06-24, 17:13
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Tror inte att någon lyssnar aktivt på glappandet och skvalandet, snarare folk som gör annat samtidigt som tex när de slappar i båten eller i sommarstugan på semestern.
Finns ju intressanta program också såsom tex när trummisen i Metallica och Thomas Di Leva körde sina Sommar.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-06-24 kl. 17:18.
Citera
2026-06-24, 17:19
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Bröd och skådespel. Vi är alla uppväxta med att titta på och se upp till kändisar och vissa växer aldrig ifrån det men många av oss gör det. Vi inser att kändisar oftast bara är självupptagna vanliga människor medan andra är besatta av dem.
Detta är en del av hjärntvätten, att se upp till kändisar. De används till propaganda av den sk eliten. Befolkningen är förgiftad av kändiskulten. Tvi vale så vidrigt det är att långt över majoriteten är NPC, levande döda. I praktiken alla som inbillar sig att systemet inte är riggat. Dvs alla som röstar och tror att det har någon som helst betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in