Citat:
Ursprungligen postat av
Lill-Ann
Jo, men utöka detta och lägg serien på vintern och kalla programmet för VINTER. Här berättar äldre - äldre hur det var förr i tiden och att även vanligt folk som fortfarande är i yrkesverksam ålder få berätta om sina liv och yrken; en läkare, en sopåkare, en fabriksarbetare, en frisör etcetera.
Skulle nog bli väldigt intressant att få höra.
Och så givetvis deras respektive favoritmusik.
Sommarprogrammen skulle få vara kvar som det är nu med kändisar.
Hur skulle man hitta dessa? Att ha levt spännande är inte detsamma som att man kan få andra att tycka att det var spännande, och tvärt om, man kan ha levt ett ganska torftigt liv men sett det roliga och spännande i situationer och man kan få andra att tycka det är kul, spännande och fantastiska.
Det är en konst att få det vardagliga till ett äventyr.
Men jag håller med, jag skulle gärna lyssna på duktiga berättare som pratar om sitt liv som golvläggare, kassörer på ICA, badvaktmästare, banktjänstemän, vårdbiträden och varför inte A-lagare?
Det borde finnas plats för inte bara "Sommar i P1" och "Vinter i P1", utan även för "Vår i P1" och kanske "Höst i P1".
Martin Kragh som har haft sitt sommarprat i år, en typiskt dålig berättare enligt mig. Som "Rysslandsexperten om utvecklingen i världspolitiken" nästan dreglade jag över vad han skulle prata om, och så handlade allt om cancer. Sorgligt, men näe.
Amanda Romare lockade mig inte alls. Visste knappt vem hon var. Och så berättade hon så vansinnigt sköna skrönor, som fick mig att, ja - borde nog läsa den där boken. En fantastisk berättare.
Men ingen av dem klassas väl som kändis.
Helena Bergström, kändis. Och mediumbra berättare. Vardagliga händelser som inte var så speciella blandat med en del kul anekdoter som när hon och vad-han-nu-heter var på psykakuten. Speciellt den händelsen hade kunnat bli så otroligt bättre med en riktigt duktig berättare.