2026-06-24, 08:24
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Jag skulle också vilja lyssna på någon helt okänd människa i radio. Tror det finns hur många intressanta personer som helst. Arbetar i åldringsvården och jag lovar att jag fått SÅ många intressanta historier från de äldre-äldre då de var unga, att så gjorde de då och så var det då.

@ Sveriges Radio: Ger er en programidé här om det kan vara något.

Och det kan det.
En icke kändis får chansen varje år. En brandman i år.
Citera
2026-06-24, 08:41
  #14
Medlem
Det undrar jag också och undrar varje år. (Men kan svara att min mamma och flera andra, äldre akademikerkvinnor jag känner lyssnar på det).
Jag har aldrig hört ett enda program, blir uttråkad bara jag tänker på det. Hade det varit Elton John eller nån annan världskändis hade det varit en annan sak men vem orkar lyssna på Carola och Peter Jöback prata om nåt "trauma" för 20 år sen?

Jag fattar inte heller vilka det är som kollar på svenska lekprogram med svenska kändisar. Eller som har picknick i närmaste park när ett gäng schlagerartister kommer på sommaren.
Citera
2026-06-24, 08:52
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Många kändisar är totalt ointressanta. Vad de gör har inget värde. Men det kan ändå finnas intressanta livshistorier.
Visst jag hade ju hellre haft Socrates, Buddha eller Jesus som sommarpratare kanske t o m Trump eller Hitler (inte för att jag håller med dom alla utan för att de är intressanta karaktärer) än någon influenser.


Vad är det som gör att TS mfl redan på förhand bestämt att sommarpratarna aldrig skulle ha något intressant att dela även om man inte beundrar vad de gör.
just trumps sommarprat kan du ju förvisso få genom att sätta text-to-speech på hans truth-konto. Det är ingenting jag skulle rekommener aatt göra dock.
jag tycker själva konceptet är bra. det kan ju vara kul att höra folks stories, speciellt om det är folk med nischade yrken och intressen. då när det är professorer inom specifika fält eller nån som varit utrikeskorrespondent på spännande platser. jag klarar mig däremot utan exempelvis influerare som ändå fläker ut allt på sina egna plattformar och den sommarpratarnas nionde krets: dom jävla företagarna. allas historier är exakt densamma och den suger.
av politiska skäl bojkottar jag dock programmet efter hur sr-maffian ledd av bibbi försöker hota och stämma alla poddare som ens har ordet "sommar" med i sina program. skämmes!
Citera
2026-06-24, 09:13
  #16
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Medier och journalistik --> Radio och Podcast
/Moderator
Citera
2026-06-24, 09:24
  #17
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
En icke kändis får chansen varje år. En brandman i år.

Jo, men utöka detta och lägg serien på vintern och kalla programmet för VINTER. Här berättar äldre - äldre hur det var förr i tiden och att även vanligt folk som fortfarande är i yrkesverksam ålder få berätta om sina liv och yrken; en läkare, en sopåkare, en fabriksarbetare, en frisör etcetera.

Skulle nog bli väldigt intressant att få höra.

Och så givetvis deras respektive favoritmusik.

Sommarprogrammen skulle få vara kvar som det är nu med kändisar.
Citera
2026-06-24, 10:01
  #18
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Jag har kan jag erkänna ALDRIG lyssnat på vad någon avdankad kändis eller för den delen en ny kändis har haft att säga i dessa program..

Frågeställning..

Vad är intressant med detta?
Lär du dig något av detta?
Får du ut något av detta?

Alla dessa jävla "kändisar" kan dra långt åt helvete i min värld, vem fan vill sitta och lyssna på dessa jävla idioter prata om sitt liv i radio??

Förklara gärna, ni som uppskattar detta

Förstår dig i någon mån, men kolla först upp vilka som pratar innan du häver ur dig massa dumheter. Det är inte bara "kändisar", det finns många intressanta personer som tar upp spännande saker. En biografi av någon värdelös skitartist (antar att det är det du menar med "kändisar") orkar ju ingen normal människa lyssna på, men det finns mycket annat.

Jag brukar tanka hem de jag tycker verkar intressanta (utan musik), och lyssna i bilen när jag kör långt. Lite meditativt


Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Jag skulle också vilja lyssna på någon helt okänd människa i radio. Tror det finns hur många intressanta personer som helst. Arbetar i åldringsvården och jag lovar att jag fått SÅ många intressanta historier från de äldre-äldre då de var unga, att så gjorde de då och så var det då.


@ Sveriges Radio: Ger er en programidé här om det kan vara något.

Och det kan det.

Lyssna på programmet då, varje år har de med någon random person som får göra sitt eget sommar-/vinterprat. Så de har redan tänkt på "din" idé.
Citera
2026-06-24, 10:04
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Jo, men utöka detta och lägg serien på vintern och kalla programmet för VINTER. Här berättar äldre - äldre hur det var förr i tiden och att även vanligt folk som fortfarande är i yrkesverksam ålder få berätta om sina liv och yrken; en läkare, en sopåkare, en fabriksarbetare, en frisör etcetera.

Skulle nog bli väldigt intressant att få höra.

Och så givetvis deras respektive favoritmusik.

Sommarprogrammen skulle få vara kvar som det är nu med kändisar.
Hur skulle man hitta dessa? Att ha levt spännande är inte detsamma som att man kan få andra att tycka att det var spännande, och tvärt om, man kan ha levt ett ganska torftigt liv men sett det roliga och spännande i situationer och man kan få andra att tycka det är kul, spännande och fantastiska.

Det är en konst att få det vardagliga till ett äventyr.

Men jag håller med, jag skulle gärna lyssna på duktiga berättare som pratar om sitt liv som golvläggare, kassörer på ICA, badvaktmästare, banktjänstemän, vårdbiträden och varför inte A-lagare?

Det borde finnas plats för inte bara "Sommar i P1" och "Vinter i P1", utan även för "Vår i P1" och kanske "Höst i P1".

Martin Kragh som har haft sitt sommarprat i år, en typiskt dålig berättare enligt mig. Som "Rysslandsexperten om utvecklingen i världspolitiken" nästan dreglade jag över vad han skulle prata om, och så handlade allt om cancer. Sorgligt, men näe.

Amanda Romare lockade mig inte alls. Visste knappt vem hon var. Och så berättade hon så vansinnigt sköna skrönor, som fick mig att, ja - borde nog läsa den där boken. En fantastisk berättare.

Men ingen av dem klassas väl som kändis.

Helena Bergström, kändis. Och mediumbra berättare. Vardagliga händelser som inte var så speciella blandat med en del kul anekdoter som när hon och vad-han-nu-heter var på psykakuten. Speciellt den händelsen hade kunnat bli så otroligt bättre med en riktigt duktig berättare.
__________________
Senast redigerad av Krascha 2026-06-24 kl. 10:27.
Citera
2026-06-24, 10:09
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Jag skulle också vilja lyssna på någon helt okänd människa i radio. Tror det finns hur många intressanta personer som helst. Arbetar i åldringsvården och jag lovar att jag fått SÅ många intressanta historier från de äldre-äldre då de var unga, att så gjorde de då och så var det då.

@ Sveriges Radio: Ger er en programidé här om det kan vara något.

Och det kan det.

Du tycks ha missat att en ”vanlig” människa får göra ett sommarprogram varje år.
Citera
2026-06-24, 11:09
  #21
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Du tycks ha missat att en ”vanlig” människa får göra ett sommarprogram varje år.

Ja, det missade jag.
Citera
2026-06-24, 11:41
  #22
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Jag har kan jag erkänna ALDRIG lyssnat på vad någon avdankad kändis eller för den delen en ny kändis har haft att säga i dessa program..

Frågeställning..

Vad är intressant med detta?
Lär du dig något av detta?
Får du ut något av detta?

Alla dessa jävla "kändisar" kan dra långt åt helvete i min värld, vem fan vill sitta och lyssna på dessa jävla idioter prata om sitt liv i radio??

Förklara gärna, ni som uppskattar detta
Man kan väl likna serien som ett slags smörgåsbord. För egen del hittar jag kanske en eller två intressanta röster som jag troligtvis lyssnar på, men då med musiken borttagen. Så har det varit för mig i alla år. Det är hål i huvudet att tänka sig att man måste lyssna på allihop.
Citera
2026-06-24, 11:42
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Jo, men utöka detta och lägg serien på vintern och kalla programmet för VINTER. Här berättar äldre - äldre hur det var förr i tiden och att även vanligt folk som fortfarande är i yrkesverksam ålder få berätta om sina liv och yrken; en läkare, en sopåkare, en fabriksarbetare, en frisör etcetera.

Skulle nog bli väldigt intressant att få höra.

Och så givetvis deras respektive favoritmusik.

Sommarprogrammen skulle få vara kvar som det är nu med kändisar.
Jo,det är en bra ide` jag skulle lyssna. Just vinter heter väl redan ett program som är som sommar.
Citera
2026-06-24, 12:04
  #24
Medlem
slagskotts avatar
Numera är dwt bara 15 procent man ens känner till men jag lyssnar av och till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in