2026-07-20, 00:01
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
Inget om att Aliexpress ska utöka sitt lager i EU så vi kan komma runt detta?

Beställde en telefonhållare och ett telefontillbehör för 112kr.
Slutade på 246kr med alla dessa avgifter. Galet.
Min kom inte fram nyligen utan skickades tillbaka. Orsak okänd men ska testa igen och se. Finns inte att köpa här så måste ha den och den är värd sin vikt i guld.
Citera
2026-07-20, 15:40
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one.and.only
Skriv att du vill prata med en agent. Kopiera sen den texten och upprepa tills de kopplar dig till en. Som max har jag fått skriva det 7 gånger innan de kopplar till en människa. Tyvärr tror jag inte du får något vettigare svar men om många ifrågasätter kanske de löser problemen med felaktiga varukoder.

Nu har jag chattat med Temu. Först svar om fraktavgift och 50 kronor vid försening. Men det var inte problemet. Till slut fick jag chatta med en levande assistent. De hänvisar till HS-koderna och nya tullreglerna.

Jag känner till detta svarade jag, men förstår inte varför samma produkttyp får 2 avgifter. Vi kom inte längre. De tackade för feedback som kan hjälpa dem förbättra servicen. Jag skrev att det skulle underlätta om de redovisade tullkoderna i samband med beställningar.

Nu såg jag att jag fick ett mejl med rabatt på 20 procent (högst 250 kr) vid kommande beställning. Vet inte om jag utnyttjar den. Gäller bara till den 27 juli och jag är så trött på numera krångliga köp från Kina.
Citera
2026-07-21, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Nu har jag chattat med Temu. Först svar om fraktavgift och 50 kronor vid försening. Men det var inte problemet. Till slut fick jag chatta med en levande assistent. De hänvisar till HS-koderna och nya tullreglerna.

Jag känner till detta svarade jag, men förstår inte varför samma produkttyp får 2 avgifter. Vi kom inte längre. De tackade för feedback som kan hjälpa dem förbättra servicen. Jag skrev att det skulle underlätta om de redovisade tullkoderna i samband med beställningar.

Nu såg jag att jag fick ett mejl med rabatt på 20 procent (högst 250 kr) vid kommande beställning. Vet inte om jag utnyttjar den. Gäller bara till den 27 juli och jag är så trött på numera krångliga köp från Kina.

Ja, man känner sig inte sugen att handla längre även med rabattkuponger. De där kupongern är lätta att starta om ifall datumet förfaller, bara att skriva i chatten om de kan starta om den. Likaså kan man be om att få en kupong, ibland kanske de säger att de inte kan ge någon just nu, men tjatar man lite till så brukar de ge med sig. 250 kr är ju i alla fall en liten tröst, men den försvinner ju med tanke på de nya avgifterna, men men. Alltid något.
Citera
2026-07-26, 14:31
Medlem
Ursäkta en något onykter och retarderad människa som inte orkar läsa igenom 25 sidor..
Jag har förstått att detta gäller allt inkommande, oavsett nytt eller begagnat.

Finns det något sätt att ta sig runt detta? Jag har en 17k begagnad gitarr som ska skickas från Australien och han undrar om han kan göra något för att minska avgiften.
Enligt tullens uträkningar så blir det en avgift på ytterligare ~6k som gör affären väldigt osäker..
Citera
2026-07-28, 17:50
Medlem
pungsorks avatar
Gällande din gitarr så är det ingen skillnad mot förut.
Oavsett om det är nytt eller begagnat så får du betala Svensk moms på salupriset+ frakten + ev tull. (Vet inte om/hur mycket tull det är på just gittarer (kontakta tullverket för besked om hur mycket tull det är, troligen i sammanhanget låg summa). Dessutom tar fraktbolaget en avgift för hanteringen på några hundralappar.
Något lagligt sätt att minska detta på finns inte. Skulle starkt avråda från att fiffla med deklarationen av försäljningssumman. Bevis i form av kvitton brukar begäras.

Citat:
Ursprungligen postat av Squ33k
Ursäkta en något onykter och retarderad människa som inte orkar läsa igenom 25 sidor..
Jag har förstått att detta gäller allt inkommande, oavsett nytt eller begagnat.

Finns det något sätt att ta sig runt detta? Jag har en 17k begagnad gitarr som ska skickas från Australien och han undrar om han kan göra något för att minska avgiften.
Enligt tullens uträkningar så blir det en avgift på ytterligare ~6k som gör affären väldigt osäker..
Citera
2026-07-30, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klokhet
Det här skulle gjorts för 30 år sedan. Vi har byggt upp diktaturen Kina med vår handel. De har haft subventionerad skeppning till oss. Helt galet!

Nej, det är som galet är all outsourcing till låginkomstländer(inte bara kina). Men det gynnar ju storföretagen och missgynnar medborgarna, medens detta gynnar medborgarna och missgynnar storföretaget. Så självklart väljer de korrupta politikerna att åtgärda detta medens de gör inget åt outsourcingen.
Citera
2026-08-01, 00:50
Medlem
interbeings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Nu är ju inte ens straffavgiften procentuell utan en vara som tidigare kostade 15 kronor kan plötsligt kosta 50 kr. Det har jag redan sett. Och det blir inte billigare om man köper fler av samma.

Kanske borde vi i Europa (Sverige) börja producera saker istället för att belägga konsumenter med diverse tullar och skatter för deras behov. Kan inte vara så svårt att producera. Det som utgör en kostnad är arbetet. Men det har vår och tidigare regeringar så fint löst åt oss (?) med importerad arbetskraft från MENA. Men de människorna kom nog inte hit för att producera nischade elektroniska komponenter, skruvar eller diverse annat som du kanske inte hittar på Jysk eller IKEA..

Kina är faktiskt en god inspiration, producerar hela världens konsumtionsartiklar mer eller mindre. Hade gärna köpt en produkt tillverkad i EU eller Sverige. Vi har mycket att lära, strömlinjeformad produktion efter ett litet behov. Nu har vi importerat arbetskraften Wallenberg. Löser ni resten, eller har ni en annan agenda? Ni vet nog svaret.
Citera
2026-08-01, 00:57
Medlem
interbeings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interbeing
Kanske borde vi i Europa (Sverige) börja producera saker istället för att belägga konsumenter med diverse tullar och skatter för deras behov. Kan inte vara så svårt att producera. Det som utgör en kostnad är arbetet. Men det har vår och tidigare regeringar så fint löst åt oss (?) med importerad arbetskraft från MENA. Men de människorna kom nog inte hit för att producera nischade elektroniska komponenter, skruvar eller diverse annat som du kanske inte hittar på Jysk eller IKEA..

Kina är faktiskt en god inspiration, producerar hela världens konsumtionsartiklar mer eller mindre. Hade gärna köpt en produkt tillverkad i EU eller Sverige. Vi har mycket att lära, strömlinjeformad produktion efter ett litet behov. Nu har vi importerat arbetskraften Wallenberg. Löser ni resten, eller har ni en annan agenda? Ni vet nog svaret.

Varför sälja en badrums klenod för 849 kr när den kan säljas för 8549 kr, sans goyim betalar. Med lite lånade pengar. Det vi konsumerar ska inte vara så dyrt avräknat skatter och straffavgifter (kemikalieskatt etc.) Det handlar om att mjölka pengar från konsumenten. Att tillverka Espresso bryggaren du köpte för 8990 kr är mer eller mindre en 1000+ % upmark. Kostar kanske 200kr att producera. Hade hellre betalat 8990 kr och sett att resten (50 %) gick till oss. Hade kunnat skapa arbeten för en hel före detta industri kommun i Grängesberg. Saknas vilja. Bättre att öppna datorhallar för AWS eller dylikt. Blir en fin liten muta till de förärade som kör vårt land i bottnen.
Senast redigerad av interbeing 2026-08-01 kl. 01:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in