2026-07-18, 17:18
Medlem
jessewn372s avatar
Det verkar än värre, EUs regelverk säger väl 3 € per ”item category”, dvs köper jag tre olika t-shirts i 100% bomull skulle avgiften bli €3, men Temu lägger på 30 kr på varje vara som inte är identisk. Alltså sex påsar med ballonger, en med röda, en med gula etc, blir 6x30kr i avgift. Vet inte om Temu missförstått eller om det är Tullverket, eller tom jag som gjort det.

Citat:
Ursprungligen postat av one.and.only
Momsen har det varit väldigt tyst om så den är vi nog många som blivit förvånade över, speciellt när det inte finns någon logik att man ska betala moms på en tullavgift. Man betalar ju en avgift för avgiften. Jag blev förvånad av att jag i slutet av maj fick veta att 3 euro per paket ändrats till 3 euro per varuslag. Det hade de flesta medier missat också.
Citera
2026-07-18, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Det verkar än värre, EUs regelverk säger väl 3 € per ”item category”, dvs köper jag tre olika t-shirts i 100% bomull skulle avgiften bli €3, men Temu lägger på 30 kr på varje vara som inte är identisk. Alltså sex påsar med ballonger, en med röda, en med gula etc, blir 6x30kr i avgift. Vet inte om Temu missförstått eller om det är Tullverket, eller tom jag som gjort det.
De verkar inte fixat så att varukoderna är korrekta på alla produkter. Vissa går under samma tullsumma men inte alla. Har vid två tillfällen haft exakt samma produkt men från 3-4 olika säljare. En av de fick separat tullkostnad medan de andra hade en gemensam. Kolla om du hittar identiska produkter och se om de går under samma varukod.
Citera
2026-07-19, 16:51
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
De verkar inte fixat så att varukoderna är korrekta på alla produkter. Vissa går under samma tullsumma men inte alla. Har vid två tillfällen haft exakt samma produkt men från 3-4 olika säljare. En av de fick separat tullkostnad medan de andra hade en gemensam. Kolla om du hittar identiska produkter och se om de går under samma varukod.

Var hittar man varukoderna?
Citera
2026-07-19, 18:32
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:

Jag lyckas inte få till det med samma tull för alla produkter ur samma kategori om jag inte beställer två av exakt samma sak från samma annons. Jag skulle beställa nya öronpuffar och huvudband till ett par hörlurar och hade fått betala separat tull för dem, så jag struntade i huvudbandet och tog bara öronpuffarna där jag passade på att beställa ett extra par för framtiden eftersom tullen ändå blev detsamma.
Citera
2026-07-19, 18:36
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372

Ja, det är värre. Nu gjorde jag en beställning hos Temu. Exakt samma typ av klädförvaringspåsar hos 2 olika säljare, bara skillnad i färg och storlek. Fick betala 2 avgifter. Ska fråga senare i chatten om det är korrekt så. Om man nu får rätt svar av en chatbot. Tänker inte annullera ordern, men nu blir det inga fler köp från Kina på ett tag. Vet inget mer heller som jag behöver.
Citera
2026-07-19, 18:53
Medlem
Klokhets avatar
Det här skulle gjorts för 30 år sedan. Vi har byggt upp diktaturen Kina med vår handel. De har haft subventionerad skeppning till oss. Helt galet!

Sveriges och EU:s politiker har åstadkommit en katastrof av spektakulära mått på talrika områden: Energipolitiken, kvotering i förening med feminism, invandringspolitiken samt den systematiska nedmonteringen av vårt försvar – för att blott nämna några. I stället har de slösat bort pengarna på lyxiga förstaklassresor till internationella konferenser om miljö och feminism. Vi står nu inför hot såväl inifrån som utifrån, och det är våra ledares högsta och mest oavvisliga plikt att värna vår säkerhet – en plikt de fullständigt har brustit i att uppfylla.

.
Citera
2026-07-19, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Ja, det är värre. Nu gjorde jag en beställning hos Temu. Exakt samma typ av klädförvaringspåsar hos 2 olika säljare, bara skillnad i färg och storlek. Fick betala 2 avgifter. Ska fråga senare i chatten om det är korrekt så. Om man nu får rätt svar av en chatbot. Tänker inte annullera ordern, men nu blir det inga fler köp från Kina på ett tag. Vet inget mer heller som jag behöver.
Skriv att du vill prata med en agent. Kopiera sen den texten och upprepa tills de kopplar dig till en. Som max har jag fått skriva det 7 gånger innan de kopplar till en människa. Tyvärr tror jag inte du får något vettigare svar men om många ifrågasätter kanske de löser problemen med felaktiga varukoder.
Citera
2026-07-19, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Var hittar man varukoderna?
Tror inte vi kan se dem. Det är väl något butikerna bara har för när de fyller i uppgifter för tulldeklarationen.
Citera
2026-07-19, 20:59
Medlem
KuReLuBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klokhet
Det här skulle gjorts för 30 år sedan. Vi har byggt upp diktaturen Kina med vår handel. De har haft subventionerad skeppning till oss. Helt galet!

Sveriges och EU:s politiker har åstadkommit en katastrof av spektakulära mått på talrika områden: Energipolitiken, kvotering i förening med feminism, invandringspolitiken samt den systematiska nedmonteringen av vårt försvar – för att blott nämna några. I stället har de slösat bort pengarna på lyxiga förstaklassresor till internationella konferenser om miljö och feminism. Vi står nu inför hot såväl inifrån som utifrån, och det är våra ledares högsta och mest oavvisliga plikt att värna vår säkerhet – en plikt de fullständigt har brustit i att uppfylla.

.
Klokt sagt 👍
Citera
2026-07-19, 21:00
Medlem
Om jag beställer från Ali och skickas från EU då är det väl inga extra avgifter? I detta fall ett batteri.
Amazon har inte detta på det jag fick förra veckan i alla fall!
Citera
2026-07-19, 21:49
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
Om jag beställer från Ali och skickas från EU då är det väl inga extra avgifter? I detta fall ett batteri.
Amazon har inte detta på det jag fick förra veckan i alla fall!
Går det inom EU så ska ingen tullavgift tillkomma. Då är ju produkten redan införd eller tillverkad i unionen.
Citera
2026-07-19, 21:54
Medlem
Inget om att Aliexpress ska utöka sitt lager i EU så vi kan komma runt detta?

Beställde en telefonhållare och ett telefontillbehör för 112kr.
Slutade på 246kr med alla dessa avgifter. Galet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in