2026-06-29, 17:37
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interbeing
Detaljhandeln i Sverige är redan undermålig. Om jag behöver en specifik skruv eller en elektronisk komponent vart vänder jag mig (med tur kanske Elfa) annars är det Kina som gäller. Kul med en procentuell straffavgift för att jag inte följer ett stereotypt konsumtionsmönster och köper dekorativa ljus på Hemtex för 390 kr stycket och inte har några mer avancerade krav..

Nu är ju inte ens straffavgiften procentuell utan en vara som tidigare kostade 15 kronor kan plötsligt kosta 50 kr. Det har jag redan sett. Och det blir inte billigare om man köper fler av samma.
Senast redigerad av Zeta9 2026-06-29 kl. 17:47.
Citera
2026-06-29, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Jag kollade några priser efter att tullavgiften börjat implementeras. Vissa varor är plötsligt 3 gånger så dyra på Aliexpress och Temu. Köper man t ex 3 varor av samma sort betalar man 3ggr så mycket fast bara en avgift på ca 35 kronor borde påföras. Det kan bli dyrt att handla "billiga" varor som kostar under ca 100 kronor. Det riktiga priset ser man inte förrän det är dags att betala i kassan och det är svårt att se hur de har räknat. Man får nästan intrycket att vissa säljare kompenserar sig för eventuell försäljningsminskning genom att höja priset.

Dumt att man debiterar en tullavgift på 3 euro för varje produktkategori, inte per order. Det framgår inte någonstans hur olika produkter klassificeras. Köper jag 2 plagg av olika material blir det två avgifter. Men köper man kläder direkt från Ali eller Temu finns sällan en etikett på plagget där den exakta materialmixen framgår.

En order har jag struntat i att genomföra på Ali eftersom det totala priset blev ofördelaktigt. Fick bara köpa en styck av en vara som var "billig", men det tillkom en hög portokostnad. I vissa fall verkar man ha inkluderat tullavgiften i portot, men det framgår inte tydligt.

Man borde kunna räkna ut i förväg vad en vara kostar inklusive frakt, moms etc. Men det kan man inte nu och det är giriga EU som har krånglat till det och gjort allt dyrare för privatimport.
Kollade nya priset på flera varor jag nyligen köpt hos temu och kunde som du skrivit se att vissa höjts betydligt mer än ca 30 kr. La till flera stycken exakt likadana varor och priset ändrades naturligtvis inte trots att tull sammanlagt blir runt 33 kr för dem. I kassan såg jag inget om tull så det vill de inte redovisa.

Nu visar de tydligt att de utnyttjar tullen för att tjäna mer pengar på varorna. Detta i kombination med att de säkert behåller summan för minsta köpbelopp skulle kunna slå hårt mot dem och det hoppas jag att det gör när de utnyttjar situationen.
Man ska dessutom räkna med att det troligtvis tillkommer upp till 175 kr i hanteringsavgift hos ex. DHL. Eftersom man inte längre kan välja transportör så kan man inte välja bort de som tar den höga hanteringsavgiften. När jag beställer hos Temu väljer de i stort sett alltid DHL och bara det gör det otänkbart för mig att beställa.

Blir intressant att se hur tullreglerna kommer påverka Temu. Kommer de överleva...
Citera
2026-06-29, 18:55
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one.and.only
Kollade nya priset på flera varor jag nyligen köpt hos temu och kunde som du skrivit se att vissa höjts betydligt mer än ca 30 kr. La till flera stycken exakt likadana varor och priset ändrades naturligtvis inte trots att tull sammanlagt blir runt 33 kr för dem. I kassan såg jag inget om tull så det vill de inte redovisa.

Nu visar de tydligt att de utnyttjar tullen för att tjäna mer pengar på varorna. Detta i kombination med att de säkert behåller summan för minsta köpbelopp skulle kunna slå hårt mot dem och det hoppas jag att det gör när de utnyttjar situationen.
Man ska dessutom räkna med att det troligtvis tillkommer upp till 175 kr i hanteringsavgift hos ex. DHL. Eftersom man inte längre kan välja transportör så kan man inte välja bort de som tar den höga hanteringsavgiften. När jag beställer hos Temu väljer de i stort sett alltid DHL och bara det gör det otänkbart för mig att beställa.

Blir intressant att se hur tullreglerna kommer påverka Temu. Kommer de överleva...

Jag väntar på ett paket från Temu. Hoppas jag inte åker på en hanteringsavgift. Det framgick inte om Temu sköter debiteringen av tullavgiften. Å andra sidan stod det inte heller tidigare att moms (VAT) ingick i priset, vilket det gör nu. Vad jag har förstått så är alla plattformar som är anslutna till IOSS (Import One-Stop Shop), alltså alla som nu inkluderar moms i priset, skyldiga att hantera även tullavgiften. Men kanske är det problem nu under en övergångstid, när det är svårt att bedöma om paketen kommer fram till tullen före eller efter den 1 juli.
Citera
2026-06-29, 19:48
Medlem
pungsorks avatar
Om plattformen har hanterat förtullningen, så bör ju inte logistikföretaget (Postnord, DHL etc,) ta ut någon administrationsavgift!
Det är ju märkligt att plattformen anser att det ska läggas 40kr/produkt om man köper flera likadana - det får dom nog backa på om dom ska ha några kunder kvar inom EU...
Citera
2026-06-29, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Jag väntar på ett paket från Temu. Hoppas jag inte åker på en hanteringsavgift. Det framgick inte om Temu sköter debiteringen av tullavgiften. Å andra sidan stod det inte heller tidigare att moms (VAT) ingick i priset, vilket det gör nu. Vad jag har förstått så är alla plattformar som är anslutna till IOSS (Import One-Stop Shop), alltså alla som nu inkluderar moms i priset, skyldiga att hantera även tullavgiften. Men kanske är det problem nu under en övergångstid, när det är svårt att bedöma om paketen kommer fram till tullen före eller efter den 1 juli.
Om det tullklareras i juli så får du nog betala tull via transportföretaget och då tillkommer nog hanteringsavgift för då har tull inte betalats via Temu. Det har stått att VAT ingår i priset i några år. Ja, är de anslutna till IOSS så ska tull och moms betalas via sidan men enligt Tullverket är det upp till transportföretaget om de vill ta ut en hanteringsavgift eller inte. Har för mig att jag läst att Postnord inte kommer ta hanteringsavgift.
Citera
2026-06-29, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungsork
Om plattformen har hanterat förtullningen, så bör ju inte logistikföretaget (Postnord, DHL etc,) ta ut någon administrationsavgift!
Det är ju märkligt att plattformen anser att det ska läggas 40kr/produkt om man köper flera likadana - det får dom nog backa på om dom ska ha några kunder kvar inom EU...
Enligt tullverket är det upp till transportföretaget att bedtämma om de vill ta ut en avgift eller inte. DHL verkar vara värst när det kommer till hanteringsavgifter enligt en del forum så de lär väl säkert ta avgiften. Men det verkar som att Temu sållat bort en del transportföretag som anvöndes i början. Då användes Citymail och andra som levererar hem men det upphörde de med i alla fall hos mig i Göteborg efter några månader så de kanske rensar bort de med dyr hanteringsavgift också. Eftersom jag vet att de använder DHL när de skickar till mig så skulle jag inte överväga att beställa något ens innan jag såg deras hutlösa prishöjningar.

Ja, det känns som att det blir svårt för Temu att överleva utan kunderna i EU och dem får de svårt att behålla med nuvarande prishöjningar. Deras lager i EU kommer nog inte rädda Temu heller då de inte verkar ha så mycket varor i EU. Inga av varorna jag beställt har funnits där.
Citera
2026-06-30, 10:53
Medlem
felstavadds avatar
En fråga om tullprocessen, om en beställning är tullklarerad men inte än släppt av tullen, är man safe från tullavgiften då?
Citera
2026-06-30, 19:38
Medlem
pungsorks avatar
Låter som en gränsfall, men borde ju vara grönt iom klareringen.
Citera
2026-07-01, 01:22
Medlem
JustTrollings avatar
Det viktiga är inte när försändelsen landar i Sverige.

Det viktiga är när plattformen skickar datan om försändelsen in i datasystemet. Något som görs innan försändelsen anländer, såklart.
Citera
2026-07-01, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
En fråga om tullprocessen, om en beställning är tullklarerad men inte än släppt av tullen, är man safe från tullavgiften då?
Citat:
Ursprungligen postat av pungsork
Låter som en gränsfall, men borde ju vara grönt iom klareringen.
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Det viktiga är inte när försändelsen landar i Sverige.
Det viktiga är när plattformen skickar datan om försändelsen in i datasystemet. Något som görs innan försändelsen anländer, såklart.

Tycker det skulle vara 100 gånger bättre om EU införde 300% i tull på alla främmande datatjänster!

Detta skulle knäcka verksamheten USA-bolag har i EU direkt.
Menar t.ex. Apple, Google, Microsoft, Visa, Mastercard och en massa andra.

Både Kina och Ryssland har synnerligen effektiva lagar och regler, vilka begränsar utländska tjänsteföretags verksamhet till ett minimum.
Citera
2026-07-01, 15:14
Medlem
Paddan1000s avatar
Nu har jag beställt ett mobilskal på Aliexpress så får vi se hur det går.

Det kostade 193 kr och då ska den nya avgiften vara inbakad i priset. Jag har märkt att om man väljer att köpa 2 av någon vara på Aliexpress så får man en kraftig rabatt som överstiger de 30 kronorna man borde spara in om man bara betalar en tullavgift.
Citera
2026-07-01, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Nu har jag beställt ett mobilskal på Aliexpress så får vi se hur det går.

Det kostade 193 kr och då ska den nya avgiften vara inbakad i priset. Jag har märkt att om man väljer att köpa 2 av någon vara på Aliexpress så får man en kraftig rabatt som överstiger de 30 kronorna man borde spara in om man bara betalar en tullavgift.
PostNord tar en hanteringsavgift på 175 kronor .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in