Igår, 11:00
Medlem
Nej nu får det nog bli en negerboll efter lunchen
Citera
Igår, 11:06
Medlem
dude2ks avatar
Då måste folk sluta kalla vita för vita människor? Varför ser man ingen förbättring på denna punkt?
Citera
Igår, 11:09
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Nej det är betydligt mer och betydligt värre än bara en beskrivning. Det finns en omfattande negativ kontext och bara dom som är svarta själva kan relatera till det och förstå det.

Det går alltså inte att avfärda och likställa med t ex kalla nån "danskjävel".

Och det är inte upp till oss, icke drabbade, att avgöra hur svarta ska känna, något vi inte vet något om.
Alla danskar är "danskjävlar" Men jag gillar dem ändå. Heter du Mikael och är neger kallas du neger-Mikael eftersom det finns 7 andra Mikael i umgängeskretsen. Dig skulle jag efter ditt nick kalla Qua. Finns inga fler med namnet i kretsen. Hade en thai tidigare i bekantskapskretsen. Ingen kunde vaken uttala eller skriva hennes namn så hon döptes till Malin.
Citera
Igår, 11:14
Medlem
Kan land mm som Nigeria Nigerianer Niger vara lagliga
eller ska de kallas för Igeria Igerianer Iger monteNegro
Egerboll Egerjobb Egerslav Egrois

Är det N-i ordet som är förbjudet eller är det Negerformationer/syften-
då löses ju inte detta med N-borttagning eftersom hela syftningen finns
kvar - så det handlar om total omdöpning

Är Bajsfärdade bättre än Neger - vad tycker ni mörkyade själva.
Bajsfärgade förklarar bra samtidigt som ordet är välbeskrivande
o eliminerar N-ordet som blivit icke-godkänd benämning

Väldigt många negroida är ju uppblandade så Black/Svarta blir ju
också liiiitee fel men har en poäng då ordet skiljer negrer från indier
Citera
Igår, 11:42
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Skall vi spinna vidare på jämförelsen med spanskans "negro" så är det också helt ok att säga mediahora på spanska, det betyder halvtimma.

Men det är lustigt hur ordet har ändrat betydelse, när jag växte upp var neger ett värdeneutralt och beskrivande ord och inte nedsättande. Det är något jag tror att vi får acceptera, länge har den feminina varianten negress fortsatt vara värdeneutral, undrar om den numera också klassas som nedsättande. Någon som vet? Oavsett så är inte ordet i sig hets mot folkgrupp, det beror på sammanhang och syfte.
Mitt tidigare resonemang om ords omvandlingar och begreppsförändringar handlade om semantik och vad vi menar med ett särskilt ord. Tidigare generationer levde i en tid där den kristna lutherska läran till stor del präglade vårt samhälle och den sociala ordningen. Det ansågs som något omoraliskt och syndfullt att leva samman utan att vara förbunden genom äktenskap- det blev då frågan om horlevnad och därmed också något mycket skamligt. Horan var illa sedd och ordet blev följaktligen ordentligt nedsättande. Idag är ordet förbrukat och används i dagligt tal lite hur som helst. På samma sätt var det med homosexualiteten, det var orenligt och skändligt att vara homosexuell- att vara bög var alltså något helt oacceptabelt och ordet blev menat som något mycket vanhedrande och användes som den grövsta skymf. Idag ingår begreppet i ungdomars terminologi som vilket annat ord som helst.

Men det här med ordet neger... är det verkligen skändligt att vara neger på samma sätt som en gång horan och bögen... är ordet så pass styggt och fyllt med ruelse att det inte kan användas på flashbacks forum? Jag anser att om våra mörkaste afrikaner känner det beklämmande att vara sådana som de nu är och känner sig vanärade då ordet används då kan man väl absolut nyttja de eufemismer och omskrivningar som nu kan finnas. Horan blev till slut det fina eskort och bögen blev gay. Tänka sig...
Senast redigerad av annica, sthlm Igår kl. 11:49.
Citera
Igår, 13:27
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Kan land mm som Nigeria Nigerianer Niger vara lagliga
eller ska de kallas för Igeria Igerianer Iger monteNegro
Egerboll Egerjobb Egerslav Egrois

Är det N-i ordet som är förbjudet eller är det Negerformationer/syften-
då löses ju inte detta med N-borttagning eftersom hela syftningen finns
kvar - så det handlar om total omdöpning

Är Bajsfärdade bättre än Neger - vad tycker ni mörkyade själva.
Bajsfärgade förklarar bra samtidigt som ordet är välbeskrivande
o eliminerar N-ordet som blivit icke-godkänd benämning

Väldigt många negroida är ju uppblandade så Black/Svarta blir ju
också liiiitee fel men har en poäng då ordet skiljer negrer från indier

Jag antar att de föredrar Negrer framför Bajskillar och Analflickor.

Men inget av detta kan ju vara HMF, då skulle ju alla uttryck som anspelar på hudfärg vara olagliga, inklusive de två nämnda ovan. Sotarskalle, Solskinnis och EvigaSkuggan hade också åkt i domstol.
Citera
Igår, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme

Nej det är betydligt mer och betydligt värre än bara en beskrivning. Det finns en omfattande negativ kontext och bara dom som är svarta själva kan relatera till det och förstå det.

Är det enbart i Sverige det finns en omfattande negativ kontext ? Kanske dags för dom att omvärdera
ordet och ta tillbaka innebörden.

För svarta i Sydamerika har ju inga problem med ordet negro.

Svarta i i USA har ju inga problem med negro, som tex i Negro Spirituals
Citera
Igår, 16:09
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Med N-ordet, menar du neger eller nigger?

Vi i sverige förstår inte skillnaden.
Det ena är ett ord för ursprungsbefolkningen i Afrika.
Det andra är en nedsättande benämning av en slav i Amerikas förenade stater.

Givetvis hänger allt på sammanhanget.
Det är om man sätter "din jävla" framför ett ord som det blir ett laddat ord.
Det är min bestämda åsikt också. När jag gick i skolan användes det första i läroböcker, det andra som innehåller ett "i" är klart nedvärderande och har alltid varit det och ska därmed inte användas offentligt.

Som svar på trådstarten så går väl ALLT att rapportera, sedan om det får någon effekt är upp till moderatorerna. Jag tvivlar på att det kommer att påverka något.
Rubriker har Admin och moderatorer ett visst ansvar för, text i inlägg står postaren själv för.
Citera
Igår, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
För att de vet vad de snackar om.
Är du själv språkforskare eller historiker? Antar att du inte är det för då hade du förmodligen argumenterat på ett annat sätt.
Hahah, nej.
Politiskt tillsatta bokstavliga ordpoliser är inte några som vet vad de snackar

Kom in i matchen.
Vad har mina personliga anekdoter för relevans?
Men jo, jag är universitetsbildad formellt i språk samt historia.

Så försök igen. Satan vad löjligt.
Dina antaganden är sämre, på oförklarligt vis..
Än det bokstavliga sannings ministerium du försöker försvara
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in