Igår, 09:16
  #61
Medlem
skvallertackas avatar
Det fanns en tid, 2004 och framåt till 2012 när flashback faktiskt stod för det fria ordet oavsett om det var kränkande eller bara användes för att trolla. När svaret på ts frågeställning hade varit något i stil med "bara en neger hade gnällt över det här" och sen hade den tråden försvunnit alt bara innehållit svar med ordet neger.
Citera
Igår, 09:31
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
"Ja, ordet kan absolut bedömas som hets mot folkgrupp även om ordet ”jävla” utelämnas."

Hur kan en beskrivning klassas som HMF ?

Skulle jude, arab, kines, eskimå klassas som HMF ?

Hur kan ett ord som beskriver en persons utseende klassas som kränkande ?

Det är väl snarare så att ha åsikten, som du verkar ha, att det är fult att vara neger är kränkande .
Finns inget fult eller fel med att vara neger

Men som andra redan påpekat; Nigger är ett kränkande ord i det engelska språket.
( Nigger och neger är inte synonymer )
Citera
Igår, 09:35
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Med N-ordet, menar du neger eller nigger?

Vi i sverige förstår inte skillnaden.
Det ena är ett ord för ursprungsbefolkningen i Afrika.
Det andra är en nedsättande benämning av en slav i Amerikas förenade stater.

Givetvis hänger allt på sammanhanget.
Det är om man sätter "din jävla" framför ett ord som det blir ett laddat ord.


Neger betyder svart på latin.
Ska vi ändra ett flera tusen år gammalt språk för att dom inte kunde bo kvar i sina länder dom fuckat sönder.
Sen vill dom ju bli kallade "svarta", så varför inte kalla dem det, fast på Latin?
Citera
Igår, 09:41
  #64
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det är väl 'nigger' som innebär hets mot folkgrupp? Och är det inte hets mot folkgrupp så är det trams och off topic.

Ordet neger är bara föråldrar språk från kolonialtiden.
Citera
Igår, 09:46
  #65
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vegoboll
Neger betyder svart på latin.
Ska vi ändra ett flera tusen år gammalt språk för att dom inte kunde bo kvar i sina länder dom fuckat sönder.
Sen vill dom ju bli kallade "svarta", så varför inte kalla dem det, fast på Latin?

Jaja men nu pratar vi inte latin i Sverige och ords betydelse förändras med tiden så ditt argument faller. Å andra sidan håller jag med i sak. Det borde inte vara så in i helvete tabu som det är idag, det där jävla ordet.
Min åsikt i ämnet: (FB) Om ordet "neger" (Sammanfogad tråd)
Tråden där diskussionen här hemma: (FB) Om ordet "neger" (Sammanfogad tråd)
Citera
Igår, 09:56
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jaja men nu pratar vi inte latin i Sverige och ords betydelse förändras med tiden så ditt argument faller. Å andra sidan håller jag med i sak. Det borde inte vara så in i helvete tabu som det är idag, det där jävla ordet.
Min åsikt i ämnet: (FB) Om ordet "neger" (Sammanfogad tråd)
Tråden där diskussionen här hemma: (FB) Om ordet "neger" (Sammanfogad tråd)


Du menar som ordet Z*genare?
Z*genarna kallar sig själva fortfarande för z*genare,, ändå påstår vänstern att det är rasistiskt.
('=i)

Ord ändras hela tiden, så sunt förnuft borde råda.
Nu är ju varken svart eller vitt en färg, så vi får räkna med att svarta kan komma att vilja kallas färglösa inom några år, då dom tycker att benämningen "svart" påpekar deras avvikelse.
Sen blir det bråk vilken som avviker från vad, så den ena kommer kallas neutral den andre färglös, och det vet vi ju vilken det blir! (ngrn)
__________________
Senast redigerad av Vegoboll Igår kl. 10:14.
Citera
Igår, 09:58
  #67
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Ord betyder saker- det är jag med på men från tid till annan blir betydelsen av ett ord förskjutet och kanske något urvattnat. I början av min vistelse här på forumet, nå'ngång där i slutet av -90 diskuterades spaltmeter kring ordet 'Hora' som tidigare inte var synonymt med en flicka som tar betalt för sex utan mer beskrev någon som idkade sex utan att vara gift eller utanför äktenskapet. Idag kan man bli kallad hora lite hursomhelst och av de mest märkliga orsaker. Mediehora?

När jag gick i grundskolan läste vi om hottentotter som bodde i negerhyddor och då avsågs svarta afrikaner överlag. Pippi Långstrumps far var ju också negerhövding- om nu den gode Astrid beskrev det hela rätt? Bögar var tidigare homosexuella män, idag är de allra flesta bögar på något sätt...

När nu frågan om negerskapet här har ställts bör det rätas ut om det verkligen är fult och illa att vara just neger?
Skall vi spinna vidare på jämförelsen med spanskans "negro" så är det också helt ok att säga mediahora på spanska, det betyder halvtimma.

Men det är lustigt hur ordet har ändrat betydelse, när jag växte upp var neger ett värdeneutralt och beskrivande ord och inte nedsättande. Det är något jag tror att vi får acceptera, länge har den feminina varianten negress fortsatt vara värdeneutral, undrar om den numera också klassas som nedsättande. Någon som vet?

Oavsett så är inte ordet i sig hets mot folkgrupp, det beror på sammanhang och syfte.
Citera
Igår, 10:11
  #68
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Neger i sig är inget nedsättande ord om svarta. I min gamla kokbok jag fick när jag flyttade hemifrån 78 eller 79 finns recept på negerbollar.
Nigger är ett nedsättande ord jag aldrig använder. Lär skillnaden mellan de två.

Handikappad är ett annat vanligt ord de bytt ut, först till rörelsehindrad och sedermera till "funktionsvarierad"

Båda anses nedsättande. Det är inte upp till dig att avgöra.
Citera
Igår, 10:12
  #69
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SvartInombords
Använda ordet neger är inte hets mot folkgrupp.

Dem använder det så flitigt mellan varandra.

Det kan det vara, beroende på sammanhanget.
Citera
Igår, 10:15
  #70
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Hur kan en beskrivning klassas som HMF ?

Skulle jude, arab, kines, eskimå klassas som HMF ?

Hur kan ett ord som beskriver en persons utseende klassas som kränkande ?

Det är väl snarare så att ha åsikten, som du verkar ha, att det är fult att vara neger är kränkande .
Finns inget fult eller fel med att vara neger

Men som andra redan påpekat; Nigger är ett kränkande ord i det engelska språket.
( Nigger och neger är inte synonymer )

Därför att ordet inte enbart är beskrivande i neutral mening.
Citera
Igår, 10:37
  #71
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Därför att ordet inte enbart är beskrivande i neutral mening.
För mig har det att göra med hur och i vilket sammanhang det uttalas, skrivs. Skulle du kasta en sten i skallen på mig skulle jag skrika negerjävel efter dig. Likväl som danskjävel, tyskjävel eller satans smålänning. (om du vore den sorten) Neger är bara ett sätt att beskriva dig, du är mörk och lev med det eller gör en Michel Jackson. Sluta dra upp all skit du hör i näsan. Folk är skrämmande lättkränkta i dag! Nigger är ett skällsord och heller inget svenskt sådant. Det kan du ta illa upp av men inget jag skulle använda mig av ens om jag vill förolämpa, då finns värre ord jag inte tänker skriva här och nu.
__________________
Senast redigerad av Onanikrem Igår kl. 10:40.
Citera
Igår, 10:59
  #72
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
För mig har det att göra med hur och i vilket sammanhang det uttalas, skrivs. Skulle du kasta en sten i skallen på mig skulle jag skrika negerjävel efter dig. Likväl som danskjävel, tyskjävel eller satans smålänning. (om du vore den sorten) Neger är bara ett sätt att beskriva dig, du är mörk och lev med det eller gör en Michel Jackson. Sluta dra upp all skit du hör i näsan. Folk är skrämmande lättkränkta i dag! Nigger är ett skällsord och heller inget svenskt sådant. Det kan du ta illa upp av men inget jag skulle använda mig av ens om jag vill förolämpa, då finns värre ord jag inte tänker skriva här och nu.

Nej det är betydligt mer och betydligt värre än bara en beskrivning. Det finns en omfattande negativ kontext och bara dom som är svarta själva kan relatera till det och förstå det.

Det går alltså inte att avfärda och likställa med t ex kalla nån "danskjävel".

Och det är inte upp till oss, icke drabbade, att avgöra hur svarta ska känna, något vi inte vet något om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in