Igår, 05:05
  #49
Avslutad
Man får säga nazist. Precis som man fårvsäga kommunist. Tyvärr. Vi får lida tillsammans men av olika skäl
Citera
Igår, 05:09
  #50
Medlem
GiveMeHeads avatar
Vit nigger kallas väl för wigger?
Citera
Igår, 05:14
  #51
Medlem
Skyggedanss avatar
Neger kan inte rapporteras då bregreppet är viktigt ur ett historiskt perspektiv.
Nigger Niggersson går däremot att rapportera. Neger Niggers kan man också rapportera.
Negerniggergiganiggafittnegergregerniggeranier kan rapporteras med.
Citera
Igår, 05:25
  #52
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Självklart var Ts gjord av snubben som krigar i VM trådarna, det fattade man direkt.

Om någon skriver neger så får du väl läsa det i huvudet som N- ordet då? Problem solved
Citera
Igår, 05:59
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Sedan tidigare så går moderatorer in och ändrar i rubriker om N ordet används vilket tydligt visar att Flashback har tagit ett ställningstagande mot användandet av det.

Min fråga är - kan man rapportera användare som använder det i inlägg?

Det skulle kunna gå under 1.03 hets mot folkgrupp

"Hets mot folkgrupp (HMF): Om ordet används nedsättande i en situation där det sprids till en större publik, eller riktas som en direkt kränkning mot en individ för att håna och visa missaktning för deras ursprung, kan det klassas som hets mot folkgrupp"

Bara i år har ordet används på forumet 2000 gånger

Använda ordet neger är inte hets mot folkgrupp.

Dem använder det så flitigt mellan varandra.

Däremot är negro en stark förolämpning.
Det förknippas med slaveri.
Citera
Igår, 06:41
  #54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Sedan tidigare så går moderatorer in och ändrar i rubriker om N ordet används vilket tydligt visar att Flashback har tagit ett ställningstagande mot användandet av det.

Det är för att en rubrik ska vara neutral och det har därför ingenting med ställningstagande mot ordet att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Min fråga är - kan man rapportera användare som använder det i inlägg?

Nej, det är normalt inget regelbrott att använda det i inlägg. Dock beror det på kontext.
Citera
Igår, 08:08
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Men ganska många verkar ha problem att använda ordet svart på Flashback, man kan ju fråga varför? Kanske för att det, faktiskt är ett neutralt och accepterat ord som man alltså aktivt väljer att inte använda, vilket i sin tur avslöjar att man har som syfte att verka förolämpande.

För mig är neger det korrekt neutrala och när man har som syfte att verka förolämpande så säger man svarting. Svart är bara opassande och fel.
Citera
Igår, 08:19
  #56
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Varför skulle någon alls bry sig av vad de gamarna anser, om något?
Varför citera deras snedknullade floskel dravel

För att de vet vad de snackar om.
Är du själv språkforskare eller historiker? Antar att du inte är det för då hade du förmodligen argumenterat på ett annat sätt.
Citera
Igår, 08:28
  #57
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Sedan tidigare så går moderatorer in och ändrar i rubriker om N ordet används vilket tydligt visar att Flashback har tagit ett ställningstagande mot användandet av det.

Min fråga är - kan man rapportera användare som använder det i inlägg?

Det skulle kunna gå under 1.03 hets mot folkgrupp

"Hets mot folkgrupp (HMF): Om ordet används nedsättande i en situation där det sprids till en större publik, eller riktas som en direkt kränkning mot en individ för att håna och visa missaktning för deras ursprung, kan det klassas som hets mot folkgrupp"

Bara i år har ordet används på forumet 2000 gånger
Att idag använda ordet "neger" är bara så white trash rasism, ungefär som att tatuera in ett hakkors i pannan, och dömer i första hand ut den som gör det, eller att slå sig själv med något hårt i huvudet.

Men svaret är nog nej. På Flashback är kraven högre på rubriker än på inlägg. T ex min stavning "tRump" korrigeras av mods till "Trump" om det är i en rubrik, men i inlägg rörs det inte (om det i ö är ok).
Citera
Igår, 08:40
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Sedan tidigare så går moderatorer in och ändrar i rubriker om N ordet används vilket tydligt visar att Flashback har tagit ett ställningstagande mot användandet av det.

Min fråga är - kan man rapportera användare som använder det i inlägg?

Det skulle kunna gå under 1.03 hets mot folkgrupp

"Hets mot folkgrupp (HMF): Om ordet används nedsättande i en situation där det sprids till en större publik, eller riktas som en direkt kränkning mot en individ för att håna och visa missaktning för deras ursprung, kan det klassas som hets mot folkgrupp"

Bara i år har ordet används på forumet 2000 gånger

Ordet kommer självdö.

Man behöver inte bry sig. De som fortfarande använder det gör det bara för att provocera.
Citera
Igår, 08:40
  #59
Medlem
Limma skinkbits avatar
Man borde kunna rapportera denna tråd då ordet neger inte ens förekommer i rubriken.
0.01. Rubrik

En rubrik ska vara saklig och neutral samt ge en rättvis och beskrivande bild av vad tråden handlar om. Är startinlägget huvudsakligen en fråga ska rubriken sluta med ett frågetecken.
"N-ordet" som TS använde i rubriken är missvisande då det kan syfta på flera olika ord. Dessutom är det triggande, vilken man ser i flera av svaren i tråden.
Citera
Igår, 09:15
  #60
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Följer det hur lagen fungerar så måste det vara riktat mot en individ, eller bestämd grupp av individer. Om du ställer dig på torget och högt utropar: NEGER! så är det inte olagligt. Kanske olämpligt och flera grupper gängkriminella kan ha synpunkter, men legalt så är det ok.


Det kan visst vara olagligt, då förargelseväckande beteende är olagligt. Kanske knte direkt gets mot folkgrupp, men här är min juridiska kunskap svagare. Är inte ett jättefan av hur HMF lagen är utformad och tillämpar, då det inte alltid är glasklart, vilket öppnar upp för problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in