2026-06-22, 18:03
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schutre
Det finns bild i tidningen El Tiempo ; https://www.eltiempo.com/amp/justicia/delitos/capturado-en-cali-uno-de-los-narcotraficantes-mas-buscados-de-suecia-coordinaba-envios-de-cocaina-ha cia-europa-y-dubai-3565794

De påstår att han var kopplad till Balkan och Marocko och tydligen även Förenade Arabemiraten.

Citat:
Utredningar som utförts av Riksåklagarmyndigheten tyder också på att han har kopplingar till transnationella kriminella organisationer som "Mocro Maffia" och den så kallade "Balkankartellen", strukturer som har fått en framträdande roll inom narkotikahandel till olika europeiska marknader.

Enligt underrättelserapporter samordnade alias "El Sueco" (Svensken) logistiken och säkrade rutter för kokainhandeln. Hans roll innebar att underlätta resurser, säkerställa smidig transport av leveranser och stödja expansionen av kriminell verksamhet mellan Latinamerika, Europa och Mellanöstern. Myndigheterna ansåg honom vara ett värdefullt mål för Sverige på grund av hans inflytande inom dessa internationella nätverk.
….
Förutom att påverka dessa organisationers logistiska kapacitet syftar operationen till att försvaga de kriminella kopplingarna mellan Colombia, Europa och Förenade Arabemiraten.
Citera
2026-06-22, 19:36
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger
Hon nämnde inget specifikt om honom. Hon jobbar för La defensoria del pueblo och är placerad i Guaviare därför att just i det området är denna organisation mest verksam.


Ett X räckte för att spelsystemet skulle gå in så nu är jag nöjd, dags att leta upp nästa.
Min son gjorde militartjanst i San Jose de Guaviare. Dar har nog Defensoria del pueblo mycket jobb. Men det ar langt fran Cali
Citera
2026-06-22, 19:38
  #87
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
Min son gjorde militartjanst i San Jose de Guaviare. Dar har nog Defensoria del pueblo mycket jobb. Men det ar langt fran Cali
Ja, ett flyg till Bogotá och sedan flyg eller buss ner till San Jose hade väl varit den bekvämaste rutten.

Vilket år gjorde sonen militärtjänsten?
Citera
2026-06-22, 20:38
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger
Ja, ett flyg till Bogotá och sedan flyg eller buss ner till San Jose hade väl varit den bekvämaste rutten.

Vilket år gjorde sonen militärtjänsten?
Omkring 2013, de skyddade avmobiliserade guerillasoldater som manuellt tog upp cocaplantor, vissa var minerade plus att krypskyttar kom lbland for att skydds sina plantager. De var mest lumparkillar och en sergeant som var yrkessoldat
Citera
2026-06-22, 21:10
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Spanjorer och Colombianer har helt skilda kulturer och därmed förhållningssätt till vilka som är vita nordeuropeer och vilka som är afrikaner/mellanöstern.
Ingen svensk syrier, somalier eller kurd skulle kunna flyga aliaset "el sueco" i Colombia.

Kartellen ville ha en klassisk svenne-svensk "entreprenör" och fick det.

Ironiskt att denne "el sueco" troligtvis langat näsgodis åt Sveriges "elit"-klass under många år, där många slutkunder varit verksamma inom politiken och exempelvis polis- och åklagarmyndigheten.
Sant, han hade kallats el Turco eller el Negro
Citera
2026-06-22, 21:55
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
vad har det stått om han i utredningarna? Om han varit efterlyst så bör de va nån i fup som ”golar” antar jag.



+1 tror dock inte kartellen valt honom. Utan han är ju ditskickad av en europeisk grossist. Så det är väl dom som skickar en ny gubbe under han. Men de ska ju va nån vettig person som går å lita på så dom skickar ju inte vem som helst men det är som du säger inte svårt å hitta någon men att välja rätt. Frågan är vad hans roll är. Kartellen bör ju ha färdiga upplägg och smuggelrutter så förstår inte varför det krävs en man på plats? Kanske få info om rutten för att sen delge mottagaren infon muntligt?
Har inte fuparna framför mig. Men det stod mindre och mindre om hur mycket snuten/tullen visste om honom ju fler fupar som kom, vilket är ett stort tecken på att de hade full koll och planerade att efterlysa honom och få honom utlämnad. Till sist stod det bara ”okänd person som eventuellt befinner sig i Colombia”. Man ville såklart vagga in honom i en falsk trygghet om att han var okänd.
Citera
2026-06-22, 22:12
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger
Ja, ett flyg till Bogotá och sedan flyg eller buss ner till San Jose hade väl varit den bekvämaste rutten.

Vilket år gjorde sonen militärtjänsten?
Naturligtvis finns militarbaser i Guaviare, googla bases militares en Guaviare, marininfanteriet har en stor bas bland annat. Flygvapnet gor ofta luftattacker mot guerillabaser. Sedan att de inte skickar in mindre styrkor i de varsta omraden ar en annan sak. Det finns inget omrade i Colombia dar militar inte kan ta sig aven om det finns problematiska omraden dar en storre styrka ar nodvandig
Citera
2026-06-22, 22:30
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
Naturligtvis finns militarbaser i Guaviare, googla bases militares en Guaviare, marininfanteriet har en stor bas bland annat. Flygvapnet gor ofta luftattacker mot guerillabaser. Sedan att de inte skickar in mindre styrkor i de varsta omraden ar en annan sak. Det finns inget omrade i Colombia dar militar inte kan ta sig aven om det finns problematiska omraden dar en storre styrka ar nodvandig

Shit vilken koll du har.

Läste nyss den artikel i SVT https://www.svt.se/nyheter/inrikes/haktades-i-utevaro-for-en-vecka-sedan-greps-i-colombia-tva-dagar-senare

Som mer eller mindre säger han organiserar och instruerar mottagarna om var det ska förvaras, packas om , säljas. Så det kanske är så att han själv är ledaren och av den anledningen åkt till Colombia? Tkr dock de skumt man åker dit när de egentligen inte behövs. Men nån annan med insyn får gärna förklara. Kanske är så enkelt kartellerna vill ha ett ansikte på den dom gör business med.
Citera
2026-06-22, 22:52
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Shit vilken koll du har.

Läste nyss den artikel i SVT https://www.svt.se/nyheter/inrikes/haktades-i-utevaro-for-en-vecka-sedan-greps-i-colombia-tva-dagar-senare

Som mer eller mindre säger han organiserar och instruerar mottagarna om var det ska förvaras, packas om , säljas. Så det kanske är så att han själv är ledaren och av den anledningen åkt till Colombia? Tkr dock de skumt man åker dit när de egentligen inte behövs. Men nån annan med insyn får gärna förklara. Kanske är så enkelt kartellerna vill ha ett ansikte på den dom gör business med.
De maste ju forhandla med nagon. Visst har jag koll har bott i Colombia 30 ar. Har traffat folk som har dessa kontakter men har sjalv aldrig varit inblandad. De flesta som.haller pa med detta slutar med en kula i sig
Citera
2026-06-23, 07:14
  #94
Medlem
Jag undrar hur lång tid det tar och få KA*utlämnad. Det jag har lyckats läsa mig till kan det ta allt från ett par månader till ett år. Det beror främst på om KA överklagar eller inte? Först ska Colombias HD säga om Sverige följer reglerna för mänskliga rättigheter mm. Sen ska Colombias regering säga ja eller nej. Nu när Sverige och Colombia är kompisar så blir det nog ja. Till sist kan KA överklaga det hela. Det om jag har förstått det hela rätt när det gäller Colombias rättssystem. Mutor? Som jag gissar finns mycket av i Colombia,så tror jag det blir svårt. Se nedan avtal och köp av Jas.

Det finns ett brottsbekämpningsavtal mellan Sverige och Colombia sedan början av 2025. Det är i sin tur är en del av det bilaterala partnerskapsavtal mellan Sverige och Colombia som signerades i juni 2024.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/01/undertecknande-av-brottsbekampningsavtal-mellan-sverige-och-colombia/

Så kanske det hela är en del av detta avtal. Lägg där till att Colombia köpte 17 Jas av Sverige i Nov 2025.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/11/colombia-koper-jas-gripen-i-stor-exportaffar/

Det är uppenbart att Sverige och Colombia har närmat sig de senaste åren. Frågan är hur många muttrar på ett Jas KA är värd. På ren svenska Sverige har blivit kompis med Colombia. Hade Colombia tagit honom även om Sverige inte hade blivit kompis med Colombia?

*KA=El Sueco

Citat:
Ursprungligen postat av Marron
Naturligtvis finns militarbaser i Guaviare, googla bases militares en Guaviare, marininfanteriet har en stor bas bland annat. Flygvapnet gor ofta luftattacker mot guerillabaser. Sedan att de inte skickar in mindre styrkor i de varsta omraden ar en annan sak. Det finns inget omrade i Colombia dar militar inte kan ta sig aven om det finns problematiska omraden dar en storre styrka ar nodvandig

Undrar när den första Jasplanen gör atttackerna. Det är väl bättre att använda långsamma civila plan att slå till med. Djungelbrigaden som är stationerad där har väl flygunderstöd. Jag antar att de använder sig av AC-208 Combat Caravan med KSP och hellfire-missiler.
Citera
2026-06-23, 17:42
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
De maste ju forhandla med nagon. Visst har jag koll har bott i Colombia 30 ar. Har traffat folk som har dessa kontakter men har sjalv aldrig varit inblandad. De flesta som.haller pa med detta slutar med en kula i sig

Mycket bra att så många högt uppsatta i den kriminella världen nu plockas hem och lagförs… 👏🏻😊
Citera
2026-06-23, 18:54
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag undrar hur lång tid det tar och få KA*utlämnad. Det jag har lyckats läsa mig till kan det ta allt från ett par månader till ett år. Det beror främst på om KA överklagar eller inte? Först ska Colombias HD säga om Sverige följer reglerna för mänskliga rättigheter mm. Sen ska Colombias regering säga ja eller nej. Nu när Sverige och Colombia är kompisar så blir det nog ja. Till sist kan KA överklaga det hela. Det om jag har förstått det hela rätt när det gäller Colombias rättssystem. Mutor? Som jag gissar finns mycket av i Colombia,så tror jag det blir svårt. Se nedan avtal och köp av Jas.

Det finns ett brottsbekämpningsavtal mellan Sverige och Colombia sedan början av 2025. Det är i sin tur är en del av det bilaterala partnerskapsavtal mellan Sverige och Colombia som signerades i juni 2024.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/01/undertecknande-av-brottsbekampningsavtal-mellan-sverige-och-colombia/

Så kanske det hela är en del av detta avtal. Lägg där till att Colombia köpte 17 Jas av Sverige i Nov 2025.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/11/colombia-koper-jas-gripen-i-stor-exportaffar/

Det är uppenbart att Sverige och Colombia har närmat sig de senaste åren. Frågan är hur många muttrar på ett Jas KA är värd. På ren svenska Sverige har blivit kompis med Colombia. Hade Colombia tagit honom även om Sverige inte hade blivit kompis med Colombia?

*KA=El Sueco



Undrar när den första Jasplanen gör atttackerna. Det är väl bättre att använda långsamma civila plan att slå till med. Djungelbrigaden som är stationerad där har väl flygunderstöd. Jag antar att de använder sig av AC-208 Combat Caravan med KSP och hellfire-missiler.
Aven helikoptrar anvands for bombningar men JAS har ju mer kapacitet i ett krig mot ett annat land
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in