Jag undrar hur lång tid det tar och få KA*utlämnad. Det jag har lyckats läsa mig till kan det ta allt från ett par månader till ett år. Det beror främst på om KA överklagar eller inte? Först ska Colombias HD säga om Sverige följer reglerna för mänskliga rättigheter mm. Sen ska Colombias regering säga ja eller nej. Nu när Sverige och Colombia är kompisar så blir det nog ja. Till sist kan KA överklaga det hela. Det om jag har förstått det hela rätt när det gäller Colombias rättssystem. Mutor? Som jag gissar finns mycket av i Colombia,så tror jag det blir svårt. Se nedan avtal och köp av Jas.
Det finns ett brottsbekämpningsavtal mellan Sverige och Colombia sedan början av 2025. Det är i sin tur är en del av det bilaterala partnerskapsavtal mellan Sverige och Colombia som signerades i juni 2024.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/01/undertecknande-av-brottsbekampningsavtal-mellan-sverige-och-colombia/
Så kanske det hela är en del av detta avtal. Lägg där till att Colombia köpte 17 Jas av Sverige i Nov 2025.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/11/colombia-koper-jas-gripen-i-stor-exportaffar/
Det är uppenbart att Sverige och Colombia har närmat sig de senaste åren. Frågan är hur många muttrar på ett Jas KA är värd. På ren svenska Sverige har blivit kompis med Colombia. Hade Colombia tagit honom även om Sverige inte hade blivit kompis med Colombia?
*KA=El Sueco
Citat:
Ursprungligen postat av
Marron
Naturligtvis finns militarbaser i Guaviare, googla bases militares en Guaviare, marininfanteriet har en stor bas bland annat. Flygvapnet gor ofta luftattacker mot guerillabaser. Sedan att de inte skickar in mindre styrkor i de varsta omraden ar en annan sak. Det finns inget omrade i Colombia dar militar inte kan ta sig aven om det finns problematiska omraden dar en storre styrka ar nodvandig
Undrar när den första Jasplanen gör atttackerna. Det är väl bättre att använda långsamma civila plan att slå till med. Djungelbrigaden som är stationerad där har väl flygunderstöd. Jag antar att de använder sig av AC-208 Combat Caravan med KSP och hellfire-missiler.