2026-06-20, 19:06
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Vad innebär det? Innebär det att gå ut till folk och göra dom till lärjungar, eller stänga in sig i kloster?

Jag tror helt enkelt att Jesus väljer att inte ge någon instruktion på den punkten. Vi hittar däremot något om att man skall lämna vittnesbörd om sin tro, men det motsätter ju inte att man har ett klosterliv. Ett klosterliv innebär ju inte att man inte talar med andra, i alla fall har de flesta kloster även en del som är utåtriktad och ibland andra delar som riktar fokus inåt och på munkar/nunnors individuella löften.
Citera
2026-06-20, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Jesus 40 dagar i öknen var väl en askes om något?

Nej, Jesus levde inte asketiskt, han gick undan för att meditera, be och förbereda sig för sitt uppdrag efter dopet. Jesus hade nyss blivit smord med helig ande behövde tid att begrunda sin relation till Gud och det arbete som låg framför honom.

Det är inte samma sak som att leva asketiskt i ett kloster.
Citera
2026-06-20, 19:14
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
En del frimicklare brukar hävda att klosterliv är "obibliskt". Jag förstår inte var de fått det ifrån.

Jag har läst hela Bibeln, alla 73 böckerna, noggrant och inte hittat en enda vers där det står att det är förbjudet eller skulle strida mot Guds vilja att troende bor tillsammans för att be och viga sina liv åt Gud.

Kan ni hjälpa mig, var i Bibeln finns detta förbud?
Om det inte finns i Bibeln, varifrån har dessa frimicklare fått denna idé?
På vilket sätt skulle kommunitetsliv vara fel?

Nej det finns inget förbud i Bibeln mot kloster. Tvärt om så finns flera ställen som kan ses som ett stöd för klosterlivet. Så t.ex. drog sig ju Jesus ofta undan för att be i avskildhet för bön. Jesus 40 dagar i öknen. De första kristna var en nära gemenskap där man delade sina tillgångar och levde tillsammans. Kloster har ofta sett detta som en förebild. Jesus sa till en rik ung man: Sälj allt du äger och ge åt de fattiga och följ mig och många munkar och nunnor har tolkat detta som en kallelse till fattigdom. Enligt Paulus kan man som ogift ägna sig helt åt Gud men han säger inte för det att celibat är ett krav.
Citera
2026-06-20, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag tror helt enkelt att Jesus väljer att inte ge någon instruktion på den punkten.

Är inte det här en instruktion från Jesus?

"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: ... Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er." (Matt 28:18, 19-20 Bibel2000)

Citat:
Vi hittar däremot något om att man skall lämna vittnesbörd om sin tro, men det motsätter ju inte att man har ett klosterliv.

Jo, om man ska "Gå ut" och göra alla folk till lärjungar, det blir lite svårt att träffa alla slags folk i ett kloster.

Citat:
Ett klosterliv innebär ju inte att man inte talar med andra, i alla fall har de flesta kloster även en del som är utåtriktad och ibland andra delar som riktar fokus inåt och på munkar/nunnors individuella löften.

Fast man går inte ut och träffar alla slags folk för att göra dom till lärjungar.
Citera
2026-06-20, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Enligt Paulus kan man som ogift ägna sig helt åt Gud men han säger inte för det att celibat är ett krav.

Celibat är ett krav om man ska bli munk eller nunna.
Citera
2026-06-20, 19:23
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Celibat är ett krav om man ska bli munk eller nunna.

Ja, så är det. Man kan då ägna sig helt åt Gud som Paulus sa. Obibliskt? Knappast.
Citera
2026-06-20, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Ja, så är det. Man kan då ägna sig helt åt Gud som Paulus sa. Obibliskt? Knappast.

Läste du dom citat jag gav från bibeln?
Citera
2026-06-20, 19:27
Avstängd
Comitiums avatar
Martin Luther var munk. Obiblisk? Tvärt om. Luther var ju väldigt biblisk! "Ordet allena", d.v.s. Bibeln.
Citera
2026-06-20, 19:30
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Är inte det här en instruktion från Jesus?

"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: ... Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er." (Matt 28:18, 19-20 Bibel2000)

Jo, om man ska "Gå ut" och göra alla folk till lärjungar, det blir lite svårt att träffa alla slags folk i ett kloster.

Fast man går inte ut och träffar alla slags folk för att göra dom till lärjungar.

Ok, fine, det är ju en tolkning. Men med den tolkningen är det ju inte endast kloster som “inte är ok”, det är ju alla aktiviteter som inte är direkt missionerande. Nog ville Jesus att människor skulle fortsätta vara bönder, fiskare och fortsätta bygga hus etc etc.

Det tal du refererar till är ju som en instruktion till prästerskapet (tu es petrus, et super hanc petram…). Men en klosterbroder/nunna är inte prästvigd (nåja, det finns ju de som är det också, men det är inte kallet till präst i en församling som är drivande för klosterlöftena).
Citera
2026-06-20, 19:30
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Läste du dom citat jag gav från bibeln?

Martin Luther som var munk grundade protestantismen. Det kallar jag att gå ut till folket! 800 miljoner protestanter...
Senast redigerad av Comitium 2026-06-20 kl. 19:32.
Citera
2026-06-20, 19:34
Avslutad
Det låter mer som att man vill bjuda in till någon form av gemenskap för att upptäcka och utforska världen tillsammans.
Men om det i kollektivet medvetet eller omedvetet formas fram en egen ledare utöver Gud finns väl risken att ”underordnade” börjar dansa efter nya ”ledarens” pipa istället för att tänka till själva.
Om man nu fick tänka själv?

Man kanske började isolera folk för att få nått slags bevis på att dom inte var beroende eller färgade av någon självutnämnd härskare?
Eller så ansåg gruppen att vissa personer (för dom) var en gåta och därför vore det ”säkrast” att låsa in personen och isolera från världen. Lite som ett straff för att du sticker ut från gruppen på nått sätt?

Men så har jag ju ingen aning. Udda tråd men ändå intressant.
Citera
2026-06-20, 19:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
En del frimicklare brukar hävda att klosterliv är "obibliskt". Jag förstår inte var de fått det ifrån.

Jag har läst hela Bibeln, alla 73 böckerna, noggrant och inte hittat en enda vers där det står att det är förbjudet eller skulle strida mot Guds vilja att troende bor tillsammans för att be och viga sina liv åt Gud.

Kan ni hjälpa mig, var i Bibeln finns detta förbud?
Om det inte finns i Bibeln, varifrån har dessa frimicklare fått denna idé?
På vilket sätt skulle kommunitetsliv vara fel?

Förbudet finns inte i Bibeln, men klosterlivet var en av de saker som de protestantiska reformatorerna vände sig emot (liksom celibatkravet för prästerna). Och frikyrkorna är extrema protestanter, om man ska uttrycka det så. Det handlade ju om en reformering av en religion - på 1500-talet - där extrema uttryck skulle bort och luft och ljus och världstillvändhet skulle in. Detta var säkert positivt på många sätt (i synnerhet som inte alla gick i kloster frivilligt på den tiden, särskilt inte tjejer). Men samtidigt slängde man ju ut hängivenheten och mystiken...
Senast redigerad av Merwinna 2026-06-20 kl. 19:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in