2026-06-20, 19:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Klosterlivet blev väl obibliskt redan för 700 år sedan. Innan dess fick munkarna bara käka fisk. Det var mot ordet att äta annat. Sedan märkte man dock att deras hälsa blev så dålig av bara all fisk. Så man godkände att det fick börja käka griskött.
Citera
2026-06-20, 20:06
Medlem
1.a mosebok uppmanar till att föröka er och befolka jorden. Celibat och klosterliv kan således stå i strid med denna grundläggande uppmaning.
Citera
2026-06-20, 20:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
En del frimicklare brukar hävda att klosterliv är "obibliskt". Jag förstår inte var de fått det ifrån.

Jag har läst hela Bibeln, alla 73 böckerna, noggrant och inte hittat en enda vers där det står att det är förbjudet eller skulle strida mot Guds vilja att troende bor tillsammans för att be och viga sina liv åt Gud.

Kan ni hjälpa mig, var i Bibeln finns detta förbud?
Om det inte finns i Bibeln, varifrån har dessa frimicklare fått denna idé?
På vilket sätt skulle kommunitetsliv vara fel?
Jesus önskade att hans följare skulle gå ut bland människor och berätta om vad han sagt och gjort, inte att de skulle isolera sig som esséerna.

Klosterlivet växte fram som en reaktion mot kyrkans förvandling efter att kristendomen legaliserats i Rom. Biskoparna fick plötsligt palats, skattebefrielser och politisk makt. För en grupp radikala sökare var det en andlig katastrof. De ansåg att kyrkan hade sålt sin själ för makt och bekvämlighet och de valde att isolera sig från världens lockelser.
Citera
2026-06-20, 20:36
Medlem
Sladdsnuss avatar
Tror fan inte det.
Jesus knallade omkring med sandaler och långt hår samt hängde vid judarnas tempel som en luffare.

Energimässigt ger han Thomas Di leva och Mark Levengood vibbar. Förvånansvärt för en snickar-son men "skomakarens barn har de bästa skorna".
Citera
2026-06-20, 20:49
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Läste du dom citat jag gav från bibeln?
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Martin Luther som var munk grundade protestantismen. Det kallar jag att gå ut till folket! 800 miljoner protestanter...

Jag är inte protestant.

Läste du dom citat jag gav från bibeln?
Citera
2026-06-20, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Ok, fine, det är ju en tolkning. Men med den tolkningen är det ju inte endast kloster som “inte är ok”, det är ju alla aktiviteter som inte är direkt missionerande. Nog ville Jesus att människor skulle fortsätta vara bönder, fiskare och fortsätta bygga hus etc etc.

Det finns andra skriftställen som tar upp att man som kristen ska jobba för sin föda, men aldrig att man ska isolera sig från folk.

Citat:
Det tal du refererar till är ju som en instruktion till prästerskapet (tu es petrus, et super hanc petram…).

Vad har du för bevis för det? Jesus riktade detta till kristna i allmänhet, det står inget om en speciell tjänst som måste utföra detta.
Apostlagärningarna är full med berättelser om kristna som går ut till folk och omvänder folk, inte en enda berättelse där en kristen isolerar sig, tvärtom:

"Låt oss ge akt på varandra och sporra varandra till kärlek och goda gärningar, och låt oss inte försumma våra sammankomster, som några brukar göra, utan uppmuntra varandra, och detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig." (Hebr 10:24-25 Bibel2000)
Citera
2026-06-20, 21:22
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Det finns andra skriftställen som tar upp att man som kristen ska jobba för sin föda, men aldrig att man ska isolera sig från folk.

Det finns heller inget i skriften som säger att Gud har synpunkter på att man isolerar sig, att man endast har ett fåtal vänner eller att man skall ha som mål att prata med så många som möjligt.

Jag tycker inte man skall se dessa passager i skriften som en instruktion till alla och envar. För egen del så missionerar jag aldrig, men anser ändå mig vara en god kristen.
Citera
2026-06-20, 21:43
Medlem
Citat:
Nej, Jesus levde inte asketiskt, han gick undan för att meditera, be och förbereda sig för sitt uppdrag

Vet du ens vad asketisk betyder? Jag skulle vilja säga att de 40 dagarna var speciellt asketiska, men att Jesus faktiskt levde asketiskt i hela sitt vuxna liv:
Citat:
Kännetecken för Jesu asketiska livsstil:

Distanserad relation till materiella ägodelar: Jesus betonade andliga behov framför fysiska.

Förkastande av samhälleliga normer: Hans läror utmanade ofta de materiella värderingarna i sin tid.

Viktiga aspekter av asketism i Jesu liv:

Levnadsförhållanden: Levde enkelt, ofta beroende av andras gästfrihet.

Läror: fokuserade på andlig rikedom snarare än materiell rikedom.
Interaktioner: Engagerad i samhället men kritiserade ofta dess värderingar.

Jesu asketiska livsstil var tydlig under hela hans verksamhet och återspeglade ett engagemang för andliga principer framför världsliga angelägenheter.
Citera
2026-06-20, 22:02
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
En del frimicklare brukar hävda att klosterliv är "obibliskt". Jag förstår inte var de fått det ifrån.

Jag har läst hela Bibeln, alla 73 böckerna, noggrant och inte hittat en enda vers där det står att det är förbjudet eller skulle strida mot Guds vilja att troende bor tillsammans för att be och viga sina liv åt Gud.

Kan ni hjälpa mig, var i Bibeln finns detta förbud?
Om det inte finns i Bibeln, varifrån har dessa frimicklare fått denna idé?
På vilket sätt skulle kommunitetsliv vara fel?

Skulle vara benägen att hålla med. Vad är en "frimicklare"?
Citera
2026-06-20, 22:04
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Kristna, även de i frikyrkan, tror på bönens kraft och att det då finns personer som ständigt ber borde väl vara värdefullt för alla människor och hela samhället?

I övrigt slår du in öppna dörrar. Ingen påstår att klosterlivet ger företräde till nåden eller en gräddfil till frälsning.

Precis. Sund argumentation här.
Citera
2026-06-20, 22:18
Medlem
Citat:
Det finns heller inget i skriften som säger att Gud har synpunkter på att man isolerar sig,

"Enslingen följer sin egen lust, han går till storms mot all sund insikt." (Ord 18:1 Folkbibeln)

Citat:
För egen del så missionerar jag aldrig, men anser ändå mig vara en god kristen.

" Därför betygar jag i dag för er att jag inte är skyldig till någons blod, för jag har inte tvekat att förkunna för er hela Guds vilja och plan. " (Apg 20:26-27 Folkbibeln)
Citera
2026-06-20, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Vet du ens vad asketisk betyder? Jag skulle vilja säga att de 40 dagarna var speciellt asketiska, men att Jesus faktiskt levde asketiskt i hela sitt vuxna liv:

Ok, jag trodde du menade i samband med ett klosterliv, det är ju topic.

Jesus levde aldrig ett klosterliv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in