2026-06-20, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Hahaha, aegd. Du har ingenting att komma med och klarar inte ens av att hålla dig till ämnet i din egen tråd, så du faller tillbaka på din gamla käpphäst att grina ut ditt hat mot alla kristna som inte följer din katolska irrlära. Patetiskt.

Kloster är obibliska, tråd kan kastas.

Du fick alltså slut på argument efter ett enda inlägg?

Upplys mig då var i Bibeln det står om sommarkonferenser? Var i Bibeln står det om att kristna församlingar ska arrangera Israelkonferenser? Var i Bibeln står det att predikanter ska sitta i teve och be om swishdonationer?
Citera
2026-06-20, 17:59
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Kloster finns väl i alla religioner.
Även buddister och hinduer och så.

Finns kloster inom islam, någon?

Ja. Det kallas för terroristceller.
Citera
2026-06-20, 18:02
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
Du fick alltså slut på argument efter ett enda inlägg?

Mitt argument har redan smekt upp dig i brygga, nu sitter du där med rosiga kinder oförmögen att besvara argumentet för att istället grina om något irrelevant i brist på ett riktigt svar.

Patetiskt.

Citat:
Upplys mig då var i Bibeln det står om sommarkonferenser? Var i Bibeln står det om att kristna församlingar ska arrangera Israelkonferenser? Var i Bibeln står det att predikanter ska sitta i teve och be om swishdonationer?

Håll dig till ämnet, cuck. Här diskuterar vi om kloster är obibliska, vilket de tveklöst är enligt varje definition av ordet. Du har inga argument.

Du förlorade, bättre lycka i din nästa förakttråd din skrällande cymbal.
Citera
2026-06-20, 18:04
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:

Jag har läst hela Bibeln, alla 73 böckerna, noggrant och inte hittat en enda vers där det står att det är förbjudet eller skulle strida mot Guds vilja att troende bor tillsammans för att be och viga sina liv åt Gud.

Jesus sade: Kom och följ mig (Matt 4:19). Det är ju vad klosterlivet handlar om, i sin renaste form.
Citera
2026-06-20, 18:04
Medlem
Citat:
En del frimicklare brukar hävda att klosterliv är "obibliskt". Jag förstår inte var de fått det ifrån.

Jag har läst hela Bibeln, alla 73 böckerna, noggrant och inte hittat en enda vers där det står att det är förbjudet eller skulle strida mot Guds vilja att troende bor tillsammans för att be och viga sina liv åt Gud.

Kan ni hjälpa mig, var i Bibeln finns detta förbud?
Om det inte finns i Bibeln, varifrån har dessa frimicklare fått denna idé?
På vilket sätt skulle kommunitetsliv vara fel?

Det finns inget direkt förbud svart på vitt, det finns heller inget förbud svart på vitt för en mängd olika saker som människor hittar på. Men att isolera sig var inget som dom första kristna ägnade sig åt, tvärtom så sände Jesus ut sina lärjungar till människor, inte bort från dem. Dom första kristna isolerade sig inte från samhället:

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er." (Matt 28:19-20 Bibel2000)

"Han sade till dem: »Gå ut överallt i världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen."(Mark 16:15 Bibel2000)

"Ni är världens ljus. En stad uppe på ett berg kan inte döljas, och när man tänder en lampa sätter man den inte under sädesmåttet utan på hållaren, så att den lyser för alla i huset. På samma sätt skall ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er fader i himlen." (Matt 5:14–16 Bibel2000)

"Liksom du har sänt mig till världen, har jag sänt dem till världen" (Joh 17:18 Bibel2000)

Och bibeln varnar för självvald askes:

"Om ni med Kristus har dött bort från de kosmiska makterna, varför beter ni er då som om ni levde i världen och underkastar er påbud som: Låt bli! Smaka inte! Rör inte! Det gäller ju saker som skall förbrukas och upplösas och är bara människors bud och läror, låt vara att det kallas vishet eftersom det ser ut som fromhetsövningar, självförnekelse och späkningar, förakt för kroppens behov." (Kol 2:20-23 Bibel2000)

Och för att bli en munk eller nunna så måste man avstå äktenskap, detta hittade man på långt efter dom första kristna, efter avfallet:

"Anden säger uttryckligen att under den återstående tiden skall några avfalla från tron och lyssna till andar som bedrar och till demoners läror, spridda av hycklande lögnare med bortbränt samvete, folk som förbjuder äktenskap och kräver att man avstår från föda som Gud har skapat till att ätas under tacksägelse av dem som tror och som känner sanningen. " (1 Tim 4:1-3 Bibel2000)

Och det finns många andra skriftställen som talar emot ett klosterliv.
Citera
2026-06-20, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jesus sade: Kom och följ mig (Matt 4:19). Det är ju vad klosterlivet handlar om, i sin renaste form.

Jesus isolerade sig inte, tvärtom gick han ut till folk. Så om man ska följa Jesus så ska man ut till folk och göra dom till lärjungar, Jesus sade till kristna:

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er." (Matt 28:19-20 Bibel2000)
Citera
2026-06-20, 18:12
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jesus isolerade sig inte, tvärtom gick han ut till folk. Så om man ska följa Jesus så ska man ut till folk och göra dom till lärjungar, Jesus sade till kristna:

Han sade inte heller att man inte får bo med likasinnade, kanske i öppna boenden, kanske i mer stängda kloster. Budskapet är bara: Följ mig.

Strunta gärna i att ha så mycket fetstil i din text, det gör den svårläst. Vi förstår vilka passager som är viktiga utan det.
Citera
2026-06-20, 18:47
Medlem
Citat:
En del frimicklare brukar hävda att klosterliv är "obibliskt". Jag förstår inte var de fått det ifrån.

Kan ni hjälpa mig, var i Bibeln finns detta förbud?
Om det inte finns i Bibeln, varifrån har dessa frimicklare fått denna idé?
På vilket sätt skulle kommunitetsliv vara fel?

Det är uppenbart att det är fel att leva assexuellt som en eremit eftersom gud vill att människor ska fortplanta sig och skaffa familjer.
Citera
2026-06-20, 18:50
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:

Varför har du inte frågat dessa frimicklare (vad fan det nu är) var de har fått det ifrån?
Citera
2026-06-20, 18:55
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Det är uppenbart att det är fel att leva assexuellt som en eremit eftersom gud vill att människor ska fortplanta sig och skaffa familjer.

Du tror att gud vill att pedofiler och seriemördare och diktatorer som mördat tusentals, ska fortplanta sig? Din gud är ganska ond va? Varför tillber man en ondskefull gud?

Du kanske snarare tänkte på hur naturen skiter totalt i rättvisa och människors lidande, och blandade ihop det med någon slags hemsk religion som vill se mer ondska och lidande i världen?
Citera
2026-06-20, 18:55
Medlem
Citat:
Han sade inte heller att man inte får bo med likasinnade, kanske i öppna boenden,

Ja det står om kristna som bodde tillsammans.

Citat:
kanske i mer stängda kloster.

Det står det inget om i bibeln, tvärtom talar många bibelställen emot det, som jag sade.

Citat:
Budskapet är bara: Följ mig.

Vad innebär det? Innebär det att gå ut till folk och göra dom till lärjungar, eller stänga in sig i kloster?

Citat:
Strunta gärna i att ha så mycket fetstil i din text, det gör den svårläst. Vi förstår vilka passager som är viktiga utan det.

Det som står i fetstil är skriftställen. Jag vill göra det tydligt för andra vad som är min åsikt och vad som är skriftställen. Underligt att det blir svårläst, jag tycker det är tvärtom.
Citera
2026-06-20, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Och bibeln varnar för självvald askes:

Jesus 40 dagar i öknen var väl en askes om något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in