Citat:
Ursprungligen postat av
GabrielOttarson
En del frimicklare brukar hävda att klosterliv är "obibliskt". Jag förstår inte var de fått det ifrån.
Jag har läst hela Bibeln, alla 73 böckerna, noggrant och inte hittat en enda vers där det står att det är förbjudet eller skulle strida mot Guds vilja att troende bor tillsammans för att be och viga sina liv åt Gud.
Kan ni hjälpa mig, var i Bibeln finns detta förbud?
Om det inte finns i Bibeln, varifrån har dessa frimicklare fått denna idé?
På vilket sätt skulle kommunitetsliv vara fel?
Det finns inget direkt förbud svart på vitt, det finns heller inget förbud svart på vitt för en mängd olika saker som människor hittar på. Men att isolera sig var inget som dom första kristna ägnade sig åt, tvärtom så sände Jesus ut sina lärjungar till människor, inte bort från dem. Dom första kristna isolerade sig inte från samhället:
"
Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er." (Matt 28:19-20 Bibel2000)
"
Han sade till dem: »Gå ut överallt i världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen."(Mark 16:15 Bibel2000)
"
Ni är världens ljus. En stad uppe på ett berg kan inte döljas, och när man tänder en lampa sätter man den inte under sädesmåttet utan på hållaren, så att den lyser för alla i huset. På samma sätt skall ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er fader i himlen." (Matt 5:14–16 Bibel2000)
"
Liksom du har sänt mig till världen, har jag sänt dem till världen" (Joh 17:18 Bibel2000)
Och bibeln varnar för självvald askes:
"
Om ni med Kristus har dött bort från de kosmiska makterna, varför beter ni er då som om ni levde i världen och underkastar er påbud som: Låt bli! Smaka inte! Rör inte! Det gäller ju saker som skall förbrukas och upplösas och är bara människors bud och läror, låt vara att det kallas vishet eftersom det ser ut som fromhetsövningar, självförnekelse och späkningar, förakt för kroppens behov." (Kol 2:20-23 Bibel2000)
Och för att bli en munk eller nunna så måste man avstå äktenskap, detta hittade man på långt efter dom första kristna, efter avfallet:
"
Anden säger uttryckligen att under den återstående tiden skall några avfalla från tron och lyssna till andar som bedrar och till demoners läror, spridda av hycklande lögnare med bortbränt samvete, folk som förbjuder äktenskap och kräver att man avstår från föda som Gud har skapat till att ätas under tacksägelse av dem som tror och som känner sanningen. " (1 Tim 4:1-3 Bibel2000)
Och det finns många andra skriftställen som talar emot ett klosterliv.