2026-06-20, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vi har ett hus med källare. Alltså suterränghus där halva undre våningen är under jord.
På en väl dränerad tomt med sluttning.
Inga problem och vi fick ytterligare 100 kvadrat i form av tvättstuga/pannrum, toa/dusch och förråd samt två sovrum och ett eget välutrustat gym.

Bara dårar bygger hus på lågt belägna ställen med källare som kan översvämmas.
Bara dårar inser inte hur man ska fixa sådant här utan gläfser här på forumet.
Dårar som gnäller här och bor i hyreshus.

sutteränghus - vad är det för jävla sniiik - det är ju bara delkälllare.

Men låt oss säga att jag har fel feel feeel o inte fattar ett jävla smack - varför är inte
hyreshusen o andra kommersiella fastigheterna inte byggda i sutteräng om de nu
är så jävla bra.

Varför är inte NK byggt i sutteräng med halvkällare - o varför är inte skyddsrummen byggda
i sutteräng o stockholms central m fl
Citera
2026-06-20, 23:36
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
För att det idag räknas som en riskkonstruktion.
All bra mark är dessutom upptagen runt tätorterna. Lyckas man få tag i en tomt för att bygga sig ett hus på så är det inte lämpligt att bygga en källare på den tomten på grund av sankmark/lågpunkt i området.

På landet där man fritt kan välja att bygga på en kulle istället för i något träsk så skulle man kunna ha en källare.
Tror dock att det är enklare att bygga komplementbyggnader bredvid huset istället för en källare.
Det finns inte samma behov av källare idag då man kan isolera platta på mark nuförtiden, vilket man inte kunde innan 1990-talet.
Källare gör att golven i boutrymmet ovanför blir varmare.
Har också tänkt på detta. På 60 och 70-talet verkade ju alla småhus byggas med källare. Var det så mycket mer gott om bra byggbar mark då?

Nya "kataloghus" har ju knappt garderober. Fattar inte hur folk får plats med sina prylar och kläder därinne. Det är ju bättre plats i random lägenhet, de har ju oftast ändå källarförråd.
Citera
2026-06-20, 23:47
Medlem
Källare är missuppfattad.
Hela meningen med källare är att den ska fånga upp fukten så den stannar där istället för att ta sig upp i boytan.

Att bygga något i källaren kan absolut vara trevligt, men det kommer att fuktskadas(vilket som sagt är meningen)

Allra helst ska alla väggar och golv i källare vara helt öppna, dvs ingen gips, ingen tapet, enbart väggffärg som ”andas”, och samma med golvet, det ska helat vara rå betong eller klinker.
Det är få som står ut med det och som vill ha det så pga kallt golv o fula väggar.

Därför byggs inte nya hus med det(efterfrågan).

Jag har oxå själv källare, som är delvis inredd.
Men räknar iskallt med att jag måste byta hela inredningen var 10år eftersom inredningen inte direkt tål källare egentligen
Citera
2026-06-21, 00:24
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Oh nej, dränering och lite riktigt hantverk och rejält bygge. Är du fattig så är det bara att börja gräva.

Källare är både trevligt och mycket praktiskt av flera grunder.

Hus utan källare känns lite fuskbygge och billig serieproduktion med låg kvalitet. Sommarstuga eller attefallshus från byggmax typ.

Skulle aldrig i helvete köpa eller bygga en kåk utan källare. Fan det dummaste jag hört.

Jag har haft kåk med både källare och utan. Jag föredrar helt klart att leva ovan jord. Ett tvåplanshus ovan mark är ju som ett ettplans med källare fast väldigt mycket bättre.
Citera
2026-06-21, 00:38
Medlem
Gefjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Var och en för göra som den vill.
Jag är uppväxt i hus med källare.

Personligen har jag bosatt mig på gammal sjöbotten, och därmed, pga dräneringsfrågan, har jag valt ett hus utan källare.
Men som sagt, vill man ha källare så får man.
Och vad är din poäng med ditt svar?
Citera
2026-06-21, 00:44
Medlem
Gefjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag har haft kåk med både källare och utan. Jag föredrar helt klart att leva ovan jord. Ett tvåplanshus ovan mark är ju som ett ettplans med källare fast väldigt mycket bättre.

Fast utan gratis kyla då...
Citera
2026-06-21, 00:45
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefjon
Fast utan gratis kyla då...

Förvisso.
Citera
2026-06-21, 01:53
Medlem
Den enda fördelen med utrymmen nere i marken är väl kylan och därmed vinkällare. Radon kan vara en nackdel.
Citera
2026-06-21, 01:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Det är väsentligt överdrivet att det skulle vara vanligt med fuktskador och med modern byggteknik är det ingen större risk för fuktskador. Dränering, eller rättare sagt omdränering, var något som folk började med i större omfattning på 80-talet. Allt handlar om vilken mark som det byggts på. Ett problem som dock kan uppstå är att det vid kraftigt regn kan komma vatten i källaren eftersom den ligger lågt. Det kan ske på två sätt: 1. översvämmat vatten som rinner in längs ledningar eller rör samt 2. vatten som trycks upp via brunnar om det blir stopp i avloppsröret.

Orsaken till att det inte byggs källare är förutom myten om fuktskador mest att många tycker det är opraktiskt samt att det är något dyrare att bygga under än över marknivån. Det byggs källarhus även idag, men de är få och de flesta är suterräng.

Jag har själv källarhus (byggt på 50-talet) och skulle inte byta bort det. Det är temperaturreglering på köpet med en sval miljö på sommaren även om det är stekhett ute och varmt på vintern även om det är iskallt ute. Omdränerade för cirka 10 år sedan, men det hade inte behövts. Marken runt omkring är kruttorr och grunden var utan fuktinslag.
Citera
2026-06-21, 02:22
Avslutad
Dränerade precis mitt hus, 365-tusen kronor fattigare. Men det behövdes då det står på suterräng/berg och byggdes för över hundra år sedan.
Citera
2026-06-21, 06:05
Medlem
Låter som hela Sverige är en sumpmark
Citera
2026-06-21, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Har också tänkt på detta. På 60 och 70-talet verkade ju alla småhus byggas med källare. Var det så mycket mer gott om bra byggbar mark då?

Nya "kataloghus" har ju knappt garderober. Fattar inte hur folk får plats med sina prylar och kläder därinne. Det är ju bättre plats i random lägenhet, de har ju oftast ändå källarförråd.

Ja, det fanns fler tomter då som var bra att bygga på. Nej, alla hus byggdes inte på lämpliga marker.
Idag finns det nog inte en enda tomt nära eller i städerna som lämpar sig för källarbyggen.

Att man byggde mycket källare då var troligen för att man inte gärna ville ha ved/oljepannan uppe i boutrymmet och att det inte är roligt med kalla golv. En hel del bostäder byggdes även med krypgrund.
Sedan var det tydligen lånemässigt bra att bygga med källare och att normen var med källare...typ.

Man vill ha så mycket boyta som möjligt i kataloghusen. Att ta 20 kvadratmeter till en garderob är inte bra försäljningsmässigt. Dessutom betalar du skatt för en garderob i boutrymmet, vilket du inte gör på samma sätt i källaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in