2026-06-17, 22:42
Medlem
C.B.G.s avatar
Svaret för min del är att jag i likhet med all atonal musik enbart lyssnar någon gång per år när det känns rätt.

Jag känner inte heller att jag behöver äga alla deras skivor. Det räcker gott med 3 stycken.

Sen har de den kanske coolaste inofficiella låttiteln: I dream of Lars Ulrich being thrown out the bus window instead of my mystikal master Kliff Burton.
Citera
2026-06-17, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Läste att deras Sverigespelningar som de gjort alldeles nyligen var slutsålda eller väldigt nära slutsålda.

Deras musik, om man nu kan kalla den det, består mestadels av ljud som låter som rundgångar. Ingen melodi, ingen rytm, ingenting egentligen. Det låter som antimusik i mina öron.

Lyssnar folk på dem bara för att vara edgy och coola, eller vad är grejen? Vill man inte ha lite mer musik i sin musik?

Förstår inte ens varför de besvärar sig med att turnera. Samma ljud hade man ju lika gärna bara kunnat spela upp från en högtalare. Enligt livevideos på youtube så är det ju inte mycket till show heller.

Dronemusik generellt bygger på långsamt utvecklande klangliga förlopp. Många av de komponenterna de flesta är vana vid att lyssna efter i musik (som rytm, melodi osv.) saknas i den musiken. Det är en ganska nischad genre, men den leder också in sin publik i ett annorlunda sätt att lyssna på musik, där musiken blir som en långsamt förändrande stillbild. Det är krävande om man inte är van att lyssna på det sättet, men också en musik som tilltalar många.

Med det sagt så kan jag också säga att Sunn O))) och droneakter generellt tenderar att göra sig mycket live än på skiva.
Citera
2026-06-17, 23:15
Medlem
Finns ju en charm i det helt klart? Att låtsas som att de inte vet vad de gör blir lika dumt åt andra hållet.

Inte den mest komplexa musiken att skapa, det säger jag inte. Men allt har sitt syfte ändå - och inom den genren är väl Sunn O))) absolut innovativa och sticker ut lite.

Skulle jag kunna lyssna på tre album i sträck? Nej, det blir ju en mättande upplevelse rätt fort. Men kan vara tilltalande som tusan innan dess.
Citera
2026-06-18, 01:31
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Jag för min del förstår inte ens varför folk bemödar sig med att posta på Flashback om sådant man inte förstår, eller inte tycker om. Vad är poängen med att kokettera med sin okunskap, liksom? Skriv om sån't du gillar och förstår dig på istället.

Jag såg SunnO))) de tre första gångerna de var i Sverige, 05 06 och 10. Inte för att vara edgy eller cool eller pretto. Inte för att bevisa något för någon. Utan för jag sen 80-talets början sökt och utforskat ljudlandskapens extremer. För att jag söker den extatiska känslan i att omge mig av ett hav av brus, vibrationer, ekande klanger, pulserande metall. Svårt att förklara för du kommer ändå aldrig förstå. Men försök bara fatta att vi är många audionauter ute på en resa utan gränser, utan slut, bortom din perceptionsförmånga.
Fast nä, nu är du gammal och arg igen.
Man FÅR fråga om saker man undrar över, även om trådstarten här absolut är tänkt att reta upp fansen.

När det gäller det musikaliska får jag lite motvilligt ställa mig på TS sida.
För någon som inte varit med om det live så är det till största delen obegripligt oväsen och även om jag gillar en del av det som troligen ligger till grunden, som Tangerine Dream och krautrock - ja, kanske väl hårddraget men nu skrev jag det och då får det stå - så är det verkligen inte min grej i långa loppet.

Vilket är poängen med musik och att diskutera musik: ingen har någonsin rätt. Men samtidigt har ingen heller helt fel.
Citera
2026-06-18, 01:58
Medlem
Saltkatts avatar
Det mullrar skönt. Gillar plattan de gjorde ihop med Scott Walker, där händer det ju lite mer.
Citera
2026-06-18, 04:50
Medlem
Ja dom har ju hittat sitt sound iallafall, lite för tråkigt för min del tyvärr. Stundtals visste jag inte om det var musiken jag hörde eller epa-brudarna som leker med sina jordbruksverktyg utanför fönstret.

Roligast var när youtube hackade lite och det kom upp en ruta "upplever du störningar?"
Jag tänkte "jag vet faktiskt inte"....

Men visst, alla har sin smak så jag ska inte döma, ta mitt omdöme med glimten i ögat och lyssna på ni som gillar det.
Citera
2026-06-18, 13:26
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Läste att deras Sverigespelningar som de gjort alldeles nyligen var slutsålda eller väldigt nära slutsålda.

Deras musik, om man nu kan kalla den det, består mestadels av ljud som låter som rundgångar. Ingen melodi, ingen rytm, ingenting egentligen. Det låter som antimusik i mina öron.

Lyssnar folk på dem bara för att vara edgy och coola, eller vad är grejen? Vill man inte ha lite mer musik i sin musik?

Förstår inte ens varför de besvärar sig med att turnera. Samma ljud hade man ju lika gärna bara kunnat spela upp från en högtalare. Enligt livevideos på youtube så är det ju inte mycket till show heller.

de är verkligen en upplevelse att se live. stor jävla ljudvägg som känns i hela kroppen (skrönor om folk som bajsar på sig finns såklart)

äger ingen skiva av den enkla anledning 'när ska ja sätta på detta?"

helt klart ett liveband som man borde kolla in.
Citera
2026-06-18, 21:56
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Fast nä, nu är du gammal och arg igen.
Man FÅR fråga om saker man undrar över, även om trådstarten här absolut är tänkt att reta upp fansen.
Låt gå för gammal, men arg...? Tycker inte att jag brukar ha taggarna utåt. Jag diskuterar gärna musik och har ju skrivit mycket i forumet under årens lopp, men hellre utifrån utgångspunkten att något är bra och värdefullt snarare än dåligt och meningslöst. Men ok, jag svalde betet den här gången.
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Det mullrar skönt. Gillar plattan de gjorde ihop med Scott Walker, där händer det ju lite mer.
Ja med det sound och den stil de har valt är det svårt med förnyelse, därför släppte jag dem efter några år. Definitivt är det så att deras samarbetsprojekt lyfter lite extra. Dock är jag kanske inte överförtjust i plattan med Walker, men den de gjorde med japanska bandet Boris (Altar) är fin.
Citera
2026-06-18, 23:15
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Det har jag också ifrågasatt mycket genom åren.
Tom. som ljudlandskap och bakgrundsbrus är det en ruggigt ogivande lyssning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in