Citat:
Ursprungligen postat av
Craigg
Läste att deras Sverigespelningar som de gjort alldeles nyligen var slutsålda eller väldigt nära slutsålda.
Deras musik, om man nu kan kalla den det, består mestadels av ljud som låter som rundgångar. Ingen melodi, ingen rytm, ingenting egentligen. Det låter som antimusik i mina öron.
Lyssnar folk på dem bara för att vara edgy och coola, eller vad är grejen? Vill man inte ha lite mer musik i sin musik?
Förstår inte ens varför de besvärar sig med att turnera. Samma ljud hade man ju lika gärna bara kunnat spela upp från en högtalare. Enligt livevideos på youtube så är det ju inte mycket till show heller.
Nja, alltså hela tanken med drone metal är ju att live-ljudet är så intensivt att det liksom blir meditativt trans-lik upplevelse när hela golvet och luften vibrerar. Det handlar inte om att låtarna är så jävla bra. Det är mer en ljudupplevelse.
Det blir inte ett dugg samma sak att spela skiten på en högtalare. Eller ja, det ska väl vara om man har något high end högtalarsystem med fyra subwoofers där man kan dra upp det till elva på volymen i vardagsrummet då. Men jag kan inte tänka mig att någon knäppskalle skulle sitta hemma och dra på lite Sunn O))) på sin Sonos och sitta och knäppa med fingrarna till en takt som inte finns och tycker det är skitbra. Det är mer tänkt som någon sorts spirituell live-upplevelse.
Det är inte riktigt tänkt att lyssna hemma. Sen att de i vilket fall släpper skiten på platta är väl mest kuriosa.
Det är väl typ som när åskan går när man är utomhus. Det kan vara rätt mäktigt ljud. Att spela upp ljud av åska på sin högtalare på mobilen är så att säga inte mäktigt alls. Så tja, att lyssna på Sunn O))) på youtube som någon spelat in med mobilen är ju helt jävla värdelöst.
Rave-folket har väl någon liknande inställning till deras techno. De sitter antagligen inte hemma och lyssnar på en två timmar lång "Unz! Unz!" med monoton slinga. Det måste antagligen upplevas live på en miljon decibel där ljudet liksom bara knockar en.