Igår, 15:24
Medlem
Craiggs avatar
Läste att deras Sverigespelningar som de gjort alldeles nyligen var slutsålda eller väldigt nära slutsålda.

Deras musik, om man nu kan kalla den det, består mestadels av ljud som låter som rundgångar. Ingen melodi, ingen rytm, ingenting egentligen. Det låter som antimusik i mina öron.

Lyssnar folk på dem bara för att vara edgy och coola, eller vad är grejen? Vill man inte ha lite mer musik i sin musik?

Förstår inte ens varför de besvärar sig med att turnera. Samma ljud hade man ju lika gärna bara kunnat spela upp från en högtalare. Enligt livevideos på youtube så är det ju inte mycket till show heller.
Citera
Igår, 15:30
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Lyssnade lite snabbt på youtube och det va inte bra
Ska tydligen va ett metallband

Kan ju förstå att dom är populära, hårdrockare är ju själva inte så vassa
Citera
Igår, 15:35
Medlem
triptykens avatar
Åh en vän till mig skickade en video från en noise-spelning han var på och det var mörkt som fan... är det samma med Sunn ? Massa medelålders snubbar med begynnande flint och rock-tshirt som insiktsfullt nickar "med" och ser ut som om dom känner att ljudet "talar till dom"?

För i så fall är jag pro! Hade hellre kastrerat mig än vart där, men är genuint glad att det finns gubbdagis även utanför Biltema, och Warhammer 40kturneringar! Kuddrum för pojksjälen osv.

Hoppas dom har det toppen på spelningarna. Att dom kan strosa därifrån, kanske träffa några att prata reverb med eller känna in ljudlandskapet med glittrande ögon, mästrande utmana varandra i kill-jousts där dom ska berätta mest fakta på kortast tid om andra band dom också hört.

Det tycker jag vi ska unna dom!
Senast redigerad av triptyken Igår kl. 15:40.
Citera
Igår, 15:50
Medlem
MaryGoores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Förstår inte ens varför de besvärar sig med att turnera. Samma ljud hade man ju lika gärna bara kunnat spela upp från en högtalare.

Kan man väl säga om alla band isf?
Speciellt moderna pop eller rock-band där mycket utav det som hör live ändå kommer ur en laptop i form av backingtracks och annat som inte spelas av bandmedlemmarna själva.

Jag kan absolut uppskatta en del noise och annan udda musik men detta drone/doom stuket har aldrig tilltalat mej och därmed heller aldrig Sunn O)).

Men på något vis ändå coolt att dom gör den musik dom gör och ändå lyckats bli ett faktiskt ganska stort band! Förmodligen är det delvis på grund av medlemmarnas övriga projekt och bakgrunder.
Sen har dom ju hållit på länge också. Kan det vara 30 år? Rätt säker på att det talades om dom redan på 90talet..
Citera
Igår, 15:59
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Läste att deras Sverigespelningar som de gjort alldeles nyligen var slutsålda eller väldigt nära slutsålda.

Deras musik, om man nu kan kalla den det, består mestadels av ljud som låter som rundgångar. Ingen melodi, ingen rytm, ingenting egentligen. Det låter som antimusik i mina öron.

Lyssnar folk på dem bara för att vara edgy och coola, eller vad är grejen? Vill man inte ha lite mer musik i sin musik?

Förstår inte ens varför de besvärar sig med att turnera. Samma ljud hade man ju lika gärna bara kunnat spela upp från en högtalare. Enligt livevideos på youtube så är det ju inte mycket till show heller.
Nja, alltså hela tanken med drone metal är ju att live-ljudet är så intensivt att det liksom blir meditativt trans-lik upplevelse när hela golvet och luften vibrerar. Det handlar inte om att låtarna är så jävla bra. Det är mer en ljudupplevelse.

Det blir inte ett dugg samma sak att spela skiten på en högtalare. Eller ja, det ska väl vara om man har något high end högtalarsystem med fyra subwoofers där man kan dra upp det till elva på volymen i vardagsrummet då. Men jag kan inte tänka mig att någon knäppskalle skulle sitta hemma och dra på lite Sunn O))) på sin Sonos och sitta och knäppa med fingrarna till en takt som inte finns och tycker det är skitbra. Det är mer tänkt som någon sorts spirituell live-upplevelse.

Det är inte riktigt tänkt att lyssna hemma. Sen att de i vilket fall släpper skiten på platta är väl mest kuriosa.

Det är väl typ som när åskan går när man är utomhus. Det kan vara rätt mäktigt ljud. Att spela upp ljud av åska på sin högtalare på mobilen är så att säga inte mäktigt alls. Så tja, att lyssna på Sunn O))) på youtube som någon spelat in med mobilen är ju helt jävla värdelöst.

Rave-folket har väl någon liknande inställning till deras techno. De sitter antagligen inte hemma och lyssnar på en två timmar lång "Unz! Unz!" med monoton slinga. Det måste antagligen upplevas live på en miljon decibel där ljudet liksom bara knockar en.
Citera
Igår, 16:09
Avstängd
Blandadajentes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Nja, alltså hela tanken med drone metal är ju att live-ljudet är så intensivt att det liksom blir meditativt trans-lik upplevelse när hela golvet och luften vibrerar. Det handlar inte om att låtarna är så jävla bra. Det är mer en ljudupplevelse.

Det blir inte ett dugg samma sak att spela skiten på en högtalare. Eller ja, det ska väl vara om man har något high end högtalarsystem med fyra subwoofers där man kan dra upp det till elva på volymen i vardagsrummet då. Men jag kan inte tänka mig att någon knäppskalle skulle sitta hemma och dra på lite Sunn O))) på sin Sonos och sitta och knäppa med fingrarna till en takt som inte finns och tycker det är skitbra. Det är mer tänkt som någon sorts spirituell live-upplevelse.

Det är inte riktigt tänkt att lyssna hemma. Sen att de i vilket fall släpper skiten på platta är väl mest kuriosa.

Det är väl typ som när åskan går när man är utomhus. Det kan vara rätt mäktigt ljud. Att spela upp ljud av åska på sin högtalare på mobilen är så att säga inte mäktigt alls. Så tja, att lyssna på Sunn O))) på youtube som någon spelat in med mobilen är ju helt jävla värdelöst.

Rave-folket har väl någon liknande inställning till deras techno. De sitter antagligen inte hemma och lyssnar på en två timmar lång "Unz! Unz!" med monoton slinga. Det måste antagligen upplevas live på en miljon decibel där ljudet liksom bara knockar en.

Jag tycker det fungerar på en vanlig, rejäl stereo. Behöver inte ens vara jättehögt då, men ja är oftast kasst på youtube och eller så.

Jag skulle vilja jämföra deras musik med de sköna svängingar som kan bli med ett par gamla analogsyntar (eller en polyfonisk), då måste man ju inte störa hela grannskapet (bara halva) för att det ska bli njutbart.
Citera
Igår, 17:32
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:

Förstår inte ens varför de besvärar sig med att turnera.
Jag för min del förstår inte ens varför folk bemödar sig med att posta på Flashback om sådant man inte förstår, eller inte tycker om. Vad är poängen med att kokettera med sin okunskap, liksom? Skriv om sån't du gillar och förstår dig på istället.

Jag såg SunnO))) de tre första gångerna de var i Sverige, 05 06 och 10. Inte för att vara edgy eller cool eller pretto. Inte för att bevisa något för någon. Utan för jag sen 80-talets början sökt och utforskat ljudlandskapens extremer. För att jag söker den extatiska känslan i att omge mig av ett hav av brus, vibrationer, ekande klanger, pulserande metall. Svårt att förklara för du kommer ändå aldrig förstå. Men försök bara fatta att vi är många audionauter ute på en resa utan gränser, utan slut, bortom din perceptionsförmånga.
Citera
Igår, 17:46
Medlem
smickras avatar
Citat:

Det finns människor som lyssnar på The Beatles också. Så det är det gamla vanliga. En smaksak.
Citera
Igår, 18:01
Medlem
anomaligns avatar
Jag vet inte hur fans av den gruppen tänker, och jag hör inte dit. Jag har bara lyssnat lite grann på dem, några enstaka gånger när jag utforskade den genren, och jag tänker med dem som med andra sorters ambient som egentligen mer är en sorts ljudlandskap än musik i konventionell bemärkelse, att det kan vara trevligt att ha i bakgrunden medan man ägnar sig åt något som kräver visst fokus, så att man blir insvept i en vibe, men utan att bli överväldigad av en tydlig melodi eller sång. Ens egen fantasi får fylla i själv och skapa mening i de små, subtila variationer som uppstår.
Citera
Igår, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Åh en vän till mig skickade en video från en noise-spelning han var på och det var mörkt som fan... är det samma med Sunn ? Massa medelålders snubbar med begynnande flint och rock-tshirt som insiktsfullt nickar "med" och ser ut som om dom känner att ljudet "talar till dom"?

För i så fall är jag pro! Hade hellre kastrerat mig än vart där, men är genuint glad att det finns gubbdagis även utanför Biltema, och Warhammer 40kturneringar! Kuddrum för pojksjälen osv.

Hoppas dom har det toppen på spelningarna. Att dom kan strosa därifrån, kanske träffa några att prata reverb med eller känna in ljudlandskapet med glittrande ögon, mästrande utmana varandra i kill-jousts där dom ska berätta mest fakta på kortast tid om andra band dom också hört.

Det tycker jag vi ska unna dom!
Haha va i helvete, du är rolig triptyken

Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu

Fast man kan lätt sitta och lyssna på ett 2 timmars technoset. Det är nice.

Jag kollade liveset Sunn O på YouTube. Klickade runt på lite olika tidsstämplar och det var samma låt varje gång.
Citera
Igår, 19:05
Medlem
Jag tycker dom är väldigt bra, och känner att dessa diskussioner liknar de kring Rothko. "Gör det själv", testa att skapa drone-musik och se om du kan göra nåt som är lika uppskattat som Sunns. Antagligen är det svårare att återskapa än du tänkt dig, eftersom det rör sig om en konstform.
Citera
Igår, 19:13
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Fast man kan lätt sitta och lyssna på ett 2 timmars technoset. Det är nice.

Jag kollade liveset Sunn O på YouTube. Klickade runt på lite olika tidsstämplar och det var samma låt varje gång.
Tja, fast det är väl lite så jag känner med techno. Alla låtar är samma unz! unz! Men det beror ju till mycket stor del att jag inte fattar genren eller musiken. Så mycket begriper jag ju själv. Till skillnad från TS. Med drone metal är ju dessutom inte tanken heller att göra trallvänliga melodier. Det är ljudet i sig som gör landskapet.

Man kan ju raljera likadant om vilken genre som helst. Vafan är opera, liksom? Helt vanlig teater fast de sjunger och gapar istället. Varför kan de inte läsa replikerna som på en helt vanlig teater? Fast det är väl också någon slags känsla de förmedlar snarare än att tanken är en spännande handling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in