2026-06-23, 21:00
  #97
Medlem
Den sparkade verksamhetschefen bor i Köpenhamn och har pendlat till jobbet i Malmö. Vi får inte glömma det samarbete som pågår sen tio år, Greater Copenhagen, där Region Skåne nu är ordförande.
Samarbetet handlar bl a om kompetensförsörjning. Även om skåningar har lättare att förstå danska får man nog tänka till innan man upprepar aktuellt misstag. Hon har upplevts som högröstad och aggressiv i sin kommunikation och kört över dem hon är chef för. Nu behövs en kompetent ledare som samarbetar, lyssnar och inte en commander, de hänvisas till försvaret.
Citera
2026-06-24, 18:27
  #98
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
Fan vad många här har emot läkare.

Jag tänker att om 108 st läkare och 7 mellanchefer protesterar är det högst befogat att verksamhetschefen avgår.

Att vara läkare kan inte vara lätt. Jag är glad att någon vill vara det - personligen ryser jag av bara tanken.
Det är nog den vanliga sjukan i Sverige att ”ingen ska tro att han är något”. Jantelagen etc.

Kan dummerjönsar från de lägre regionerna muppa mot kunniga och erfarna så gör de det. Det är de med lågt självförtroende som hävdar sig på det enda sätt de kan istället för att lyssna och lära. De är väldigt respektlösa, absolut.
Citera
2026-06-24, 18:34
  #99
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mdealer
Svenskar har ju i regel extremt svårt att hantera kritik så det är inte konstigt att en när en tyska kommer in som faktiskt kräver hög nivå av sina medarbetare så går det åt skogen. Särskilt när det kommer till läkare som inte ens gått igenom naturvetenskapliga programmet utan kommit in genom betyg från en skitutbildning utan några personliga anlag för vetenskap!

Tänk att handskas med läkare som även är chef i Sverige. Måste vara de med högst självgodhet i hela samhället?
Källa på att just svenskar skulle ha svårt att ta kritik? Det låter som du hittar på.

Om man skapar konflikt för att man är tysk så har hon inte tagit seden dit man kommer. Och ledningen som rekryterade henne är i så fall boven i dramat. De rekryterade en chef som inte kan leda svenskar.
Citera
2026-06-24, 22:26
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Källa på att just svenskar skulle ha svårt att ta kritik? Det låter som du hittar på.

Om man skapar konflikt för att man är tysk så har hon inte tagit seden dit man kommer. Och ledningen som rekryterade henne är i så fall boven i dramat. De rekryterade en chef som inte kan leda svenskar.
Såvitt jag har förstått, rätta mig om jag har fel, är den sparkade verksamhetschefen danska, men enligt tidningsuppgifter bedrivit medicinska studier i Heidelberg.
Citera
2026-06-25, 01:34
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matarakka
Såvitt jag har förstått, rätta mig om jag har fel, är den sparkade verksamhetschefen danska, men enligt tidningsuppgifter bedrivit medicinska studier i Heidelberg.

Säger i inslaget att hon är tyska och har sitt pass med över Öresundsbron.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-01-04-silke-pendler-dagligt-til-sverige-hvis-det-ikke-holder-skifter-jeg-til-bil
Citera
2026-06-26, 05:39
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riley.B
Säger i inslaget att hon är tyska och har sitt pass med över Öresundsbron.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-01-04-silke-pendler-dagligt-til-sverige-hvis-det-ikke-holder-skifter-jeg-til-bil
Tack för rättelsen.
Hela historien med den avsatta verksamhetschefen fick mig att titta närmare på Region Skåne. Jag blev mycket fundersam. Regionen styrs av 149 politiker!!! Min okunskap chockar mig när jag får veta omfattningen av samarbetet Danmark-Sverige kallat Greater Copenhagen. Här ligger enorma skattemedel och bekostar bl a sk kompetensförsörjning som i det aktuella fallet redan innebär dyrt avgångsvederlag mm. Är detta vettigt?
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in