Citat:
Allt ovan verksamhetschefsnivå i region Skåne är rent haveri.
Det är inte att man inte frågar de som kan och gör jobbet utan man aktivt ignorerar kunniga personer som säger att "det här kommer inte att fungera" eller "vad är ens det inbillade syftet med det här?".
På så vis har man drivit SDV/Millenium-projektet tills de till efter flera år av högljudd kritik och en bra tid efter VGRs misslyckande med Millennium nu fått bekänna färg "hoppsan". Ingen tar något som helst ansvar. Att hela upphandlingen stinker lång väg är inte heller ett problem när Region Skåne har granskat sig själva och inte hittat några fel trots påpekade oegentligheter i media.
Samma gäller Nära Vård-förvaltningen som naturligtvis inte har något med Nära Vård att göra (för övrigt ett flummigt begrepp som SKR utvecklade för mångmiljardbelopp och som ingen vet vad man egentligen ska göra med det). I praktiken rev man upp fungerande Kväll-och-helgmottagningar utöver andra mindre verksamheter och flyttade till sjukhusen vilket skapade en uppsjö förutsägbara problem som man naturligtvis inte hade tänkt på. Nu har man i alla fall ytterligare en förvaltning med helt nya led chefer och mellanchefer, hurra!
Region Skåne är duktiga på att misslyckas med upphandlingar. Det är enorma belopp de betalar i viten p.g.a. felaktiga upphandlingar samt hur de upphandlar dyrt. I viss mån förstås ett problem kring hur lagen om offentlig upphandling ser ut men absolut även att det är en fråga om brutal inkompetens. I flera fall också kriminalitet och korruption, ex. i fallet med Vårdexpressen.
Hyrstoppet är även det katastrofalt, det är tragikomiskt hur Region Skåne låtsas att det varit en framgång.
Tyvärr ser jag även alldeles för ofta hur verksamhetschefer på golvet också tillåts förgifta hela kliniker. Där man ex. behandlar de som faktiskt kan och gör något som utbytbara, inte kan förhandla och kompromissa där det behövs med förfall till följd när nyckelkompetens sticker. Enkla saker som att visa respekt för sin personal saknas. På sina ställen tillåts medicinska sekreterare och andra personalkategorier styra och ställa där man inte har en jävla aning om hur andra sliter och bär det egentliga arbetet. Blir inte bättre tyvärr när många läkare lider av Jesus-komplex och alltid ska vända andra kinden till, till sist står de dock ensamma när kollegor med självbevarelsedrift alla har lämnat.
Region Skåne är genomruttet. Det behövs en utresning från grunden men politisk vilja saknas.
Det är inte att man inte frågar de som kan och gör jobbet utan man aktivt ignorerar kunniga personer som säger att "det här kommer inte att fungera" eller "vad är ens det inbillade syftet med det här?".
På så vis har man drivit SDV/Millenium-projektet tills de till efter flera år av högljudd kritik och en bra tid efter VGRs misslyckande med Millennium nu fått bekänna färg "hoppsan". Ingen tar något som helst ansvar. Att hela upphandlingen stinker lång väg är inte heller ett problem när Region Skåne har granskat sig själva och inte hittat några fel trots påpekade oegentligheter i media.
Samma gäller Nära Vård-förvaltningen som naturligtvis inte har något med Nära Vård att göra (för övrigt ett flummigt begrepp som SKR utvecklade för mångmiljardbelopp och som ingen vet vad man egentligen ska göra med det). I praktiken rev man upp fungerande Kväll-och-helgmottagningar utöver andra mindre verksamheter och flyttade till sjukhusen vilket skapade en uppsjö förutsägbara problem som man naturligtvis inte hade tänkt på. Nu har man i alla fall ytterligare en förvaltning med helt nya led chefer och mellanchefer, hurra!
Region Skåne är duktiga på att misslyckas med upphandlingar. Det är enorma belopp de betalar i viten p.g.a. felaktiga upphandlingar samt hur de upphandlar dyrt. I viss mån förstås ett problem kring hur lagen om offentlig upphandling ser ut men absolut även att det är en fråga om brutal inkompetens. I flera fall också kriminalitet och korruption, ex. i fallet med Vårdexpressen.
Hyrstoppet är även det katastrofalt, det är tragikomiskt hur Region Skåne låtsas att det varit en framgång.
Tyvärr ser jag även alldeles för ofta hur verksamhetschefer på golvet också tillåts förgifta hela kliniker. Där man ex. behandlar de som faktiskt kan och gör något som utbytbara, inte kan förhandla och kompromissa där det behövs med förfall till följd när nyckelkompetens sticker. Enkla saker som att visa respekt för sin personal saknas. På sina ställen tillåts medicinska sekreterare och andra personalkategorier styra och ställa där man inte har en jävla aning om hur andra sliter och bär det egentliga arbetet. Blir inte bättre tyvärr när många läkare lider av Jesus-komplex och alltid ska vända andra kinden till, till sist står de dock ensamma när kollegor med självbevarelsedrift alla har lämnat.
Region Skåne är genomruttet. Det behövs en utresning från grunden men politisk vilja saknas.
Vad kostade Milleniunskandalen?
Hur många miljarder?
Hur mycket tid som kunde ägnats åt att rädda och ta hand om patienter istället?