Citat:
Ursprungligen postat av
Diskussionsdjur
Förstår jag dig rätt om jag tycker du skriver att jag ska tänka på det som gör bäst för mig? Ska man tänka så tycker du? Borde jag inte tänka större, men då blir frågan vem jag ska tänka på. Ska jag tänka på naturens bästa, Sveriges bästa, min kommuns bästa osv.. Det blir fan svårt..
Nej, lite feltolkat ändå för jag trodde jag var tydlig men inte helt ute och cyklar:
Är du en empatisk människa så tänker du såklart på andra också. Oss själva tänker vi på per standard. Inget konstigt där egentligen. Varje handling vi utför har en viss grad av egoism bakom. Det bara är så.
Men.
Tänker du på andra så menar jag dels de du känner men också samhället i stort. Hur folk behandlas. Minoriteter. Miljö. Socioekonomiska frågor. Sådant som påverkar många andra och kan skifta hur deras liv påverkas.
Jag skrev att det inte skulle vara lätt. Så är det också. Att välja rätt är aldrig lätt. Är man någorlunda funtad i huvudet och kan tänka nyanserat istället för bara svartvitt (som är en klassiker här på FB) så inser man att det är svårt att "fixa" problem. Hade det funnits enkla lösningar hade vi inte suttit här och behövt diskutera saker dag ut och dag in.
Ett exempel är ju alla sakfrågor som dyker upp. De finns där för att samla tankar och visa vad man planerar att göra för att lösa problemen kring just dessa. Sen får man som väljare se om det de säger dels är logiskt, görbart eller helt enkelt bara tomma ord för att verka handlingskraftig. Tåls att tänkas på är såklart eventuella punkter som "är det humant?" eller liknande eftersom det också är en faktor beroende på fråga.
Så jadu, bara att grubbla vidare.
Vill bara tillägga att du aldrig kommer hitta ett parti som till 100% tycker precis som du. Det går inte. Precis som förhållanden handlar det om kompromisser. Man röstar på det man tycker närmast beskriver ens egna vilja till förändring. Man får inte förlora sig i att "men vafan de gör allt rätt utom en två frågor jag inte håller med om" och sen tappa hoppet helt.