2026-06-17, 22:05
Medlem
Det skulle vara ett frågeformulär istället som man kryssar i sen väljer dator parti som passar bäst.
Citera
2026-06-17, 22:59
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskussionsdjur
Osäker på vilket parti som mest tilltalar mina värderingar så jag knappade mig igenom Valkompassen SVT har.

Följande resultat fick jag.

54% M / S
53% KD
52% SD / V
51% MP / L
50% C

Av detta blev jag nästan ännu mer virrig och flera frågor dök upp.

Fråga 1: Ska jag verkligen rösta när de partier jag prickar in mest på bara håller med mig i hälften av frågorna, det känns inte rimligt. Det betyder att i hälften av fallen håller vi inte alls med varandra.

Fråga 2: Hur kan det vara så liten skillnad mellan partierna att samtliga ryms inom en väldigt snäv krets?

Fråga 3: Hur kan jag bli 54% Moderat och 52% Vänster. Det om något känns helt orimligt.

Fråga 4: Vilket parti ska jag rösta på egentligen?

Frågorna i valkompasser är oftast rätt märkligt formulerade så något som vid en annan formulering ser bra ut kan se dåligt ut. Ex "vill du tillåta att privata företag driver skolor med ett vinstintresse" låter ju inte direkt bra men det är inte synonymt med att barnen på dessa skolor lider och får äta knäckebröd och dela på ett suddigum i klassen
Citera
2026-06-17, 23:01
Medlem
Citat:
Osäker på vilket parti som mest tilltalar mina värderingar så jag knappade mig igenom Valkompassen SVT har.

54% M / S
53% KD
52% SD / V
51% MP / L
50% C

Fråga 1: Ska jag verkligen rösta när de partier jag prickar in mest på bara håller med mig i hälften av frågorna, det känns inte rimligt. Det betyder att i hälften av fallen håller vi inte alls med varandra.

Fråga 2: Hur kan det vara så liten skillnad mellan partierna att samtliga ryms inom en väldigt snäv krets?

Fråga 3: Hur kan jag bli 54% Moderat och 52% Vänster. Det om något känns helt orimligt.

Utan att säga någonting om hur du ska rösta, det är helt upp till dig. Googla valkompass så får du fram flera olika du kan prova, sen gå in på dom olika partiernas webbsidor och läs deras partiprogram och vad dom vill åstadkomma. Och om det fortfarande är ganska jämt mellan dessa så rösta med hjärtat, det som ligger närmast dina viktigaste frågor.
Citera
2026-06-17, 23:07
Medlem
HanMedPinnens avatar
Jag fick 62% SD och 60% V, så jag är också lite villrådig...

Problemet är att de flesta partier har några bra åsikter som sticker ut, men alla partier har något som gör att jag absolut inte vill rösta på dem.

C kan vi glömma, och KD och M är nästan lika illa. Bland de andra blir det lurigt.
Senast redigerad av HanMedPinnen 2026-06-17 kl. 23:12.
Citera
2026-06-17, 23:23
Medlem
Citat:

54% M / S
53% KD
52% SD / V
51% MP / L
50% C

Vi lever i en blockpolitik. Om SD har lägre resultat än övriga, rösta på valfritt parti i det röd-gröna blocket.

Du får ett ovanligt resultat. Vad säger det om dig? Vi andra brukar påverkas av vårt favoritpartis uttalanden, och försöker oavsiktligt att svara "rätt" och lojalt i partikompassen. Det blir en rundgång i bevisföringen. Jag svarar 80% lika som mitt favoritparti. Du kanske är mer neutral och saklig, vilket i sig är bra. Eller så hänger du inte med så mycket och skulle behöva lyssna mer på nyheter och debattprogram.

Valkompasser brukar vara användbara, men de handlar bara om löften partierna ger, inte vad de faktiskt gör. Det finns andra aspekter. Man bör även titta på vilket parti som brukar hålla sina vallöften bäst (statistik har visat att förr var s mycket bättre än m-ledda regeringar på att hålla vallöften, men jag har inte sett någon statistik för regeringarna Löfven-Andersson).
Senast redigerad av guru1966 2026-06-17 kl. 23:25.
Citera
2026-06-18, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterJihadi
Frågor om miljö, bostad och skola. Men den avgörande frågan är invandring.

V var emot marknadshyror vill jag minnas, skolfrågan minns jag inte.

Men du tyckte alltså som V i dom frågorna?
Citera
2026-06-18, 07:50
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Helt onödigt med valkompass.

Rösta på SD i första hand, KD i andra hand.

S, V, MP, M, C om du hatar Sverige.
Citera
2026-06-18, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterJihadi
SD kommer jag rösta på, hamnade på vänsterpartiet.

Valkompasser är en kul grej. Ofta gör patierna dem för att försöka ta väljare från andra partier. Det finns ingen ide att göra en kompass för sina väljare nämligen.
Citera
2026-06-18, 10:38
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Helt onödigt med valkompass.

Rösta på SD i första hand, KD i andra hand.

S, V, MP, M, C om du hatar Sverige.

Ja. Helt onödigt med valkompass.

Rösta på SD (för lågavlönade) eller M (för "högavlönade" = över 50 000....).

S, V, MP, C om du hatar Sverige.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in