2026-06-17, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskussionsdjur
Va? Hur vet du det? Tänk om du får något annat resultat än det du vet, vad hade du gjort då?

Va?

Jag vet ju vad partierna står för, vilken slags politik som de stödjer, hur deras budget ser ut för de kommande 4åren.

Det står ju på respektive hemsida för partierna, och sen intervjuas de ju regelbundet.

Vad är det som får dig att tro att svaren från valkompassen faktiskt stämmer överens med dina svar?
Den drivs ju ändå av media.

Det kan ju omöjligen vara så att V,M, SD ligger nära varann i sina politiska frågor.
Citera
2026-06-17, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Du behöver ta reda på vad som är viktigast för dig. Försök också tänka större än bara vad media målar upp för att skrämma folk till olika saker. Hur har du det i livet, hur har dina medmänniskor det? Finns det problem du aktivt ser med egna ögon? Finns det frågor du aktivt vill ha förändring i? Är du det minsta empatisk kan du tänka lite längre; finns det frågor som påverkar andra positivt eller negativt?

Jag tenderar att därtill tänka "vad säger forskningen" för tyvärr är val på senare tid väldigt mycket känslor och folk är fan lätta att manipulera. Slänga 13-åringar i fängelse för att "gängkriminaliteten är skyhög waaah" är inte direkt det mest genomtänkta. Likaså att förlänga straff och göra de hårdare. All forskning går emot att detta faktiskt fungerar.

Det är bara ett exempel på en fråga men det finns såklart fler. Man behöver helt enkelt tänka till lite vilket är hela poängen med val men jag hoppas att de flesta tänker med hjärnan och inte med ngt annat. Se till att de frågor du tycker är viktiga är det av rätt anledning och inte för att ngn annan fått dig att tro ngt.

Sorry men inget enkelt svar för det finns ingen enkel lösning.

Förstår jag dig rätt om jag tycker du skriver att jag ska tänka på det som gör bäst för mig? Ska man tänka så tycker du? Borde jag inte tänka större, men då blir frågan vem jag ska tänka på. Ska jag tänka på naturens bästa, Sveriges bästa, min kommuns bästa osv.. Det blir fan svårt..
Citera
2026-06-17, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Ett parti som inte vill arbeta med dom långt till höger eller vänster. Kanske centern. Eller så röstar vi liberalt, dvs kastar rösten i sjön

Det låter väldigt oklart kan jag tycka.
Citera
2026-06-17, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Va?

Jag vet ju vad partierna står för, vilken slags politik som de stödjer, hur deras budget ser ut för de kommande 4åren.

Det står ju på respektive hemsida för partierna, och sen intervjuas de ju regelbundet.

Vad är det som får dig att tro att svaren från valkompassen faktiskt stämmer överens med dina svar?
Den drivs ju ändå av media.

Det kan ju omöjligen vara så att V,M, SD ligger nära varann i sina politiska frågor.

Ja att veta vad partierna står för är en sak, men hur vet du hur du faktiskt ska rösta?
Citera
2026-06-17, 14:05
Medlem
Citat:
Osäker på vilket parti som mest tilltalar mina värderingar så jag knappade mig igenom Valkompassen SVT har.

Följande resultat fick jag.

54% M / S
53% KD
52% SD / V
51% MP / L
50% C

Av detta blev jag nästan ännu mer virrig och flera frågor dök upp.

Fråga 1: Ska jag verkligen rösta när de partier jag prickar in mest på bara håller med mig i hälften av frågorna, det känns inte rimligt. Det betyder att i hälften av fallen håller vi inte alls med varandra.

Fråga 2: Hur kan det vara så liten skillnad mellan partierna att samtliga ryms inom en väldigt snäv krets?

Fråga 3: Hur kan jag bli 54% Moderat och 52% Vänster. Det om något känns helt orimligt.

Fråga 4: Vilket parti ska jag rösta på egentligen?
Sluta rösta.

Uppmuntra inte cirkusen genom att legitimera farsen.
Citera
2026-06-17, 14:07
Medlem
Citat:
Förstår jag dig rätt om jag tycker du skriver att jag ska tänka på det som gör bäst för mig? Ska man tänka så tycker du? Borde jag inte tänka större, men då blir frågan vem jag ska tänka på. Ska jag tänka på naturens bästa, Sveriges bästa, min kommuns bästa osv.. Det blir fan svårt..

Här blir det ju ännu svårare.

Naturens bästa?

Pratar vi om din kommuns bästa, Sveriges bästa eller jordklotets bästa?
MP har säkert ”bäst” politik för Sverige i stort, samtidigt som att de verkar skita i resten av världens utsläpp. Man får oxå ta med i beräkningen att de i stort sett skiter i om hela Sverige blir ett U-land, sålänge man får igenom sin politik. Det har de ju visat redan.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-06-17 kl. 14:11.
Citera
2026-06-17, 14:08
Medlem
Citat:
Hur ska jag då veta vad jag ska rösta på om jag inte kollar vilket parti som motsvarar mina åsikter menar du?

Nej jag vet inte vilket parti jag håller på, eftersom jag inte håller på något parti. Varför skulle jag göra det?

Tanken är att du ska välja ett parti utifrån vad du tycker, som representerar dig.

Partierna har delat upp sig för att göra det.

Om du inte själv vet vad du tycker så bör du väl inte rösta ?

Du ser ju hur partierna agerar och röstar så bara att välja vilket du tycker minst illa om.
Citera
2026-06-17, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Sluta rösta.

Uppmuntra inte cirkusen genom att legitimera farsen.

Det kan man tycka. Nu går cirkusen och jag kände att jag vill lösa in mitt presentkort som jag har. Så frågan i tråden är snarare vad och vem.
Citera
2026-06-17, 14:09
Medlem
Citat:
Ja att veta vad partierna står för är en sak, men hur vet du hur du faktiskt ska rösta?

Jag vet ju vilket håll jag vill att Sverige ska gå, och då röstar jag för den politiken framåt.

Det kvittar egentligen vilket enskilt parti jag röstar på, sålänge det är en röst på högern eller vänstern, för om de vinner får jag höger eller vänsterpolitik, om du fattar?
Citera
2026-06-17, 14:14
Medlem
Citat:
Det kan man tycka. Nu går cirkusen och jag kände att jag vill lösa in mitt presentkort som jag har. Så frågan i tråden är snarare vad och vem.
Ja, du får väl roa dig bäst du vill.

Spelar ingen roll vad du väljer, det kommer gå åt samma håll ändå. Det hela är en illusion.

Medans vi käbblar horisontellt med varandra är vi för upptagna för att titta upp och bekämpa de som alltid dragit i trådarna.

Tror du på allvar att vi skulle få ha nåt att säga om nåt som faktiskt betyder nåt? De föraktar oss och använder oss som boskapsdjur.
Citera
2026-06-17, 14:16
Medlem
Citat:
Osäker på vilket parti som mest tilltalar mina värderingar så jag knappade mig igenom Valkompassen SVT har.

Följande resultat fick jag.

54% M / S
53% KD
52% SD / V
51% MP / L
50% C

Av detta blev jag nästan ännu mer virrig och flera frågor dök upp.

Fråga 1: Ska jag verkligen rösta när de partier jag prickar in mest på bara håller med mig i hälften av frågorna, det känns inte rimligt. Det betyder att i hälften av fallen håller vi inte alls med varandra.

Fråga 2: Hur kan det vara så liten skillnad mellan partierna att samtliga ryms inom en väldigt snäv krets?

Fråga 3: Hur kan jag bli 54% Moderat och 52% Vänster. Det om något känns helt orimligt.

Fråga 4: Vilket parti ska jag rösta på egentligen?

Sen är ju även frågorna utformade för att du ska hamna till Vänster på skalan.
Det märks redan de två första frågorna.
Citera
2026-06-17, 14:17
Medlem
Citat:

Nej, lite feltolkat ändå för jag trodde jag var tydlig men inte helt ute och cyklar:

Är du en empatisk människa så tänker du såklart på andra också. Oss själva tänker vi på per standard. Inget konstigt där egentligen. Varje handling vi utför har en viss grad av egoism bakom. Det bara är så.

Men.

Tänker du på andra så menar jag dels de du känner men också samhället i stort. Hur folk behandlas. Minoriteter. Miljö. Socioekonomiska frågor. Sådant som påverkar många andra och kan skifta hur deras liv påverkas.

Jag skrev att det inte skulle vara lätt. Så är det också. Att välja rätt är aldrig lätt. Är man någorlunda funtad i huvudet och kan tänka nyanserat istället för bara svartvitt (som är en klassiker här på FB) så inser man att det är svårt att "fixa" problem. Hade det funnits enkla lösningar hade vi inte suttit här och behövt diskutera saker dag ut och dag in.

Ett exempel är ju alla sakfrågor som dyker upp. De finns där för att samla tankar och visa vad man planerar att göra för att lösa problemen kring just dessa. Sen får man som väljare se om det de säger dels är logiskt, görbart eller helt enkelt bara tomma ord för att verka handlingskraftig. Tåls att tänkas på är såklart eventuella punkter som "är det humant?" eller liknande eftersom det också är en faktor beroende på fråga.

Så jadu, bara att grubbla vidare.

Vill bara tillägga att du aldrig kommer hitta ett parti som till 100% tycker precis som du. Det går inte. Precis som förhållanden handlar det om kompromisser. Man röstar på det man tycker närmast beskriver ens egna vilja till förändring. Man får inte förlora sig i att "men vafan de gör allt rätt utom en två frågor jag inte håller med om" och sen tappa hoppet helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in