2026-06-17, 12:45
Medlem
Osäker på vilket parti som mest tilltalar mina värderingar så jag knappade mig igenom Valkompassen SVT har.

Följande resultat fick jag.

54% M / S
53% KD
52% SD / V
51% MP / L
50% C

Av detta blev jag nästan ännu mer virrig och flera frågor dök upp.

Fråga 1: Ska jag verkligen rösta när de partier jag prickar in mest på bara håller med mig i hälften av frågorna, det känns inte rimligt. Det betyder att i hälften av fallen håller vi inte alls med varandra.

Fråga 2: Hur kan det vara så liten skillnad mellan partierna att samtliga ryms inom en väldigt snäv krets?

Fråga 3: Hur kan jag bli 54% Moderat och 52% Vänster. Det om något känns helt orimligt.

Fråga 4: Vilket parti ska jag rösta på egentligen?
Citera
2026-06-17, 12:48
Medlem
BalduinGrollers avatar
Fråga2. Same shit different name.
Citera
2026-06-17, 12:52
Medlem
Beror kanske på hur du svarar du kanske velar i mitten av svaren istället för att vara i ytterkanterna? typ "håller till viss del med" jämfört med "håller ABSOLUT INTE med"
Citera
2026-06-17, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskussionsdjur
Osäker på vilket parti som mest tilltalar mina värderingar så jag knappade mig igenom Valkompassen SVT har.

54% M / S
53% KD
52% SD / V
51% MP / L
50% C

Fråga 1: Ska jag verkligen rösta när de partier jag prickar in mest på bara håller med mig i hälften av frågorna, det känns inte rimligt. Det betyder att i hälften av fallen håller vi inte alls med varandra.

Fråga 2: Hur kan det vara så liten skillnad mellan partierna att samtliga ryms inom en väldigt snäv krets?

Fråga 3: Hur kan jag bli 54% Moderat och 52% Vänster. Det om något känns helt orimligt.

För mig så belyser det problemet med all politik: det är bara olika sidor av samma svulstiga polyeder.
Citera
2026-06-17, 13:22
Medlem
Citat:

54% M / S
53% KD
52% SD / V
51% MP / L
50% C

Fråga 4:

Vill du att de blåa ska få 4år till på sig för att försöka lösa de rödgrönas 20år av kaos, så röstar du på något av TIDÖ-partierna.

Vill du ha tillbaks full invandring, skenande elpriser, matpriser, bensinpriser och nedmontering av skola, sjukvård och polis, ja då är det ju Vänstersidan som gäller.
Citera
2026-06-17, 13:25
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

54% M / S
53% KD
52% SD / V
51% MP / L
50% C

Skit i valkompassen är rösta efter dina egna värderingar!
Citera
2026-06-17, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Beror kanske på hur du svarar du kanske velar i mitten av svaren istället för att vara i ytterkanterna? typ "håller till viss del med" jämfört med "håller ABSOLUT INTE med"

Nej.
Citera
2026-06-17, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
För mig så belyser det problemet med all politik: det är bara olika sidor av samma svulstiga polyeder.

Jag kan inte annat än att faktiskt hålla med dig.
Citera
2026-06-17, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Fråga 4:

Vill du att de blåa ska få 4år till på sig för att försöka lösa de rödgrönas 20år av kaos, så röstar du på något av TIDÖ-partierna.

Vill du ha tillbaks full invandring, skenande elpriser, matpriser, bensinpriser och nedmontering av skola, sjukvård och polis, ja då är det ju Vänstersidan som gäller.

Har du gjort Valkompassen? Vilket resultat fick du?
Citera
2026-06-17, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Skit i valkompassen är rösta efter dina egna värderingar!

Hur ska jag välja vilken värdering som ska styra, förklara hur jag ska tänka enligt dig?
Citera
2026-06-17, 13:30
Medlem
bo-jerrys avatar
Provade jag med. Inte det minsta klokare
Citera
2026-06-17, 13:33
Medlem
J.R.s avatar
Tyckte valkompassen var bra, tydliga frågor med bred omfattning . Mitt resultat hamnade ungefär där jag trodde det skulle hamna. Var också intressant att se hur de olika frågorna besvarats av mina alternativa kandidater.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in