2026-06-16, 17:56
Medlem
Jag jobbar som rekryterare, jag har en egen regel jag alltid utgår ifrån; Kan den arbetssökande som jag intervjuar brotta ner mig rent hypotetiskt så anställer jag. Jag tror aldrig att jag gjort en anställning som skurit sig.
Citera
2026-06-16, 18:13
Medlem
pn222jws avatar
Om den har snygga välputsade skor - har jag hört - räknas som viktigt.
Citera
2026-06-16, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Så klagar idioter som du på att arbetslösa är "lata"

Kommer man till en intervju och säger nej till kaffe så är man oduglig.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Skriver folk verkligen i sitt CV om de har gjort lumpen? Har nog aldrig sett det faktiskt...

Antar att du är för korkad för att förstå att vissa inte skriver ut sånt på CV:t ändå, och det låter ju som att du gör dem du nekar en stor tjänst genom att låta dem slippa jobba i närheten av dig.

Se boboboxbox svar:

Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Den som inte listar sin värnplikt i CV:t - speciellt unga människor är dumma i huvudet och skall inte jobba hos oss.

Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Utesluter du inte extremt många födda 80- och 90-talet med din taktik? Att bara anställa 20-åringar och 50 plussare är något udda.

Jag utesluter de odugliga 80 och 90-talisterna. Jag har anställt massor av 80 och 90-talister.

Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
En sann hjälte. Det är fan något lurt med folk som inte dricker kaffe. Att ha mjölk i kaffet är väl samma problem egentligen.

Precis. Jag kan överseende med mjölk i kaffet om det är en ung och vacker kvinna. En gång stötte jag dock på en ung och vacker kvinna som skulle till och dricka varm choklad, och där gick min gräns, så jag sade tack, men nej tack till henne.

Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Har man inte gjort lumpen är man en syltrygg per automatik.
Du har inte känslan av teamwork eller kamratskap i ryggraden.
Jag förstår helt anledningen av att sålla bort sådana personer.

Man vill inte spendera 8 månader av betalt arbetstid att lära folk att ta ansvar.

Precis. Ofta kan man inte ens lära dem ansvar eftersom de är för gamla för att ändra hur de är. Det är försent för dem, och de är helt körda.

Citat:
Ursprungligen postat av greddiefibbs
Jag jobbar som rekryterare, jag har en egen regel jag alltid utgår ifrån; Kan den arbetssökande som jag intervjuar brotta ner mig rent hypotetiskt så anställer jag. Jag tror aldrig att jag gjort en anställning som skurit sig.

Alla du anställer åker hem till dig och har sex med din fru, precis som du vill ha det.
Citera
2026-06-16, 18:49
Medlem
Ensamstående föräldrar, rökare, muslimer, vänsterblivna dessa hade sållats bort omgående.
Citera
2026-06-16, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exploreuranus
Ensamstående föräldrar, rökare, muslimer, vänsterblivna dessa hade sållats bort omgående.

Det är dock stora saker. Hela livsåskådningar. Jag sållar bort på mycket mindre anledningar. Exempelvis har jag vid två tillfällen sållat bort vuxna män som har en katt. Jag är noggrann med att undersöka så att det inte är deras flickväns, frus eller barns katt, sedan ryker de.
Citera
2026-06-16, 19:01
Medlem
Axel61s avatar
Svärfar chef på bygge anställde de som hade en rask gång efter intervjun.
Citera
2026-06-16, 19:03
Medlem
Tranquility Bass avatar
Kanske tidseffektivt men knappast lämpligt om det gäller en högre tjänst. Under ungefär 30 år gjorde väldigt få i varje årskull värnplikt och inte ens om man ville och hade goda egenskaper var det säkert att man blev inkallad. Inte ens idag är det särskilt många som gör värnplikten trots att antalet ökat.
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox

En mycket enkel och tidseffektiv markör för vilka man vill titta närmare på.

Citera
2026-06-16, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Jag är ansvarig för att anställa cirka 20 personer inför sommarsäsongen, och idag har jag nekat 2 personer eftersom de inte dricker kaffe. Jag sade självklart inte att det var anledningen, men jag kommer aldrig anställa någon som inte dricker kaffe då man inte kan lita på sådana. Det är en del av att komma in i gemenskapen att dricka kaffe.

Som det ser ut nu är jag inte i en position där jag anställer för viktiga positioner, men när jag gjorde det så åkte alla ansökningar i papperskorgen om personen inte gjort lumpen. Vad har ni för små anledningar att inte anställa någon, och varför?
Du måste vara en gammal jävla boomer eller Gen X.

Det är ingen som söker sig till företaget för de vill lära känna dig och bli din jävla kompis. De vill bli din kollega och förutsätter att du kan förhålla dig professionellt på arbetsplatsen. Folk arbetar för att tjäna pengar.

Att sälja sin arbetskraft är ingenting personligt menat.
Citera
2026-06-16, 19:45
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Har man inte gjort lumpen är man en syltrygg per automatik.
Du har inte känslan av teamwork eller kamratskap i ryggraden.
Jag förstår helt anledningen av att sålla bort sådana personer.

Man vill inte spendera 8 månader av betalt arbetstid att lära folk att ta ansvar.

Gäller fullgjort värnplikt även kvinnliga sökande?
Citera
2026-06-16, 19:47
Medlem
Vänsterextrema är de första som åker i papperskorgen.

På mitt IT företag är det respekt som gäller och Vänsterextrema kan aldrig respektera andra åsikter. Så de fungerar inte alls.

Sen är det viktigaste att de är high performers. Börjar de nämna att de gillar ”det sociala osv” ryker de direkt.
Sådana vill mest sitta och snacka med kollegor. Raka motsatsen till high performers och de går inte ihop.

Alla politiska symboler är förbjudna på mitt företag och även Regnbågsflaggan. Den tas upp som exempel på en tydlig politisk symbol i kontraktet som inte är en symbol för ett specifikt parti.

Så känner jag ens lukten av den sjuka flaggan som står för judehat, vit rasism och efterblivna människor ryker de också inom ramen för vänsterextrema.
Citera
2026-06-16, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightsky26
Du måste vara en gammal jävla boomer eller Gen X.

Det är ingen som söker sig till företaget för de vill lära känna dig och bli din jävla kompis. De vill bli din kollega och förutsätter att du kan förhålla dig professionellt på arbetsplatsen. Folk arbetar för att tjäna pengar.

Att sälja sin arbetskraft är ingenting personligt menat.

Att inte ha gjort lumpen, att inte dricka kaffe, eller att som man ha en katt är exempel på indikationer som gör ens arbetskraft värdelös. I teorin kan det säkert finnas någon som kan utföra något av värde ändå, exempelvis Alan Turing med sina kodbrytarmaskiner, men jag har bara anställt till vanliga jobb där det viktiga är att personen inte är en syltrygg.
Citera
2026-06-16, 19:51
Medlem
Vitiss avatar
Jag skulle fråga varför de söker tjänsten, och sedan bedöma utefter de svar jag får.

Sedan skulle jag - vis av erfarenhet - ringa tidigare chefer och höra mig för.
En knepig typ som kommer i tid och som gör sitt jobb är +, likaså en trevlig typ som bjuder på hembakad kaka till fredagsfikat.
Lata asociala skulle gå bort.
Likaså krångelmänniskor med specialkrav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in