2026-06-16, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Gäller fullgjort värnplikt även kvinnliga sökande?

Rimligen. Under en period från sent 90-tal fram till relativt nyligen var det ju lika frivilligt för män som kvinnor.
Citera
2026-06-16, 19:57
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Vad har ni för små anledningar att inte anställa någon, och varför?

När det gäller vikariat är det inte fullt så noga men när det gäller tillsvidareanställningar:

- inga muslimer pga att det uppstår kulturkrockar och de blir/skapar arbetsmiljöproblem, och vissa etniciteter ur gruppen är dessutom förknippade med hög frånvaro.

- restriktiv med anställningar under 40 om de inte redan har barn över 12 år. Detta ställningstagande drabbar så klart kvinnor i högre grad eftersom de dels vabbar i högre utsträckning och dels har de rätt att arbeta 75% till yngsta barnet fyller 8 år. Anställer jag någon på 100% så vill jag att de ska arbeta 100%.

Jag förundras över ålderismen i Sverige då +40 är de överlägset bästa anställningarna i Sverige. De tillhör de sista generationerna med god grundutbildning, de har arbetsmoral, låg frånvaro, de har både livserfarenhet och inarbetad praktisk kompetens. De är lite dyrare men eftersom de levererar och ger mindre bekymmer så lönar det sig.
Citera
2026-06-16, 20:02
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Något jag tittar efter om jag är satt att hitta duktiga tjejer är hästbrudarna.

Tar stort ansvar redan nere i unga tonåren, lämnar inget jobb halvfärdigt bakom sig, sitter inte och maskar till sig övertid och är snabbt redo att axla nya uppgifter / stiga i ansvar och befattning. Tar ingen skit och reser sig oftast upp över skitsnack och intriger.

Håller med, de är självklara favoriter när det gäller semestervikariat och ungdomsanställningar. Hästtjejer och idrottskillar.

https://www.hippson.se/hippson-lifestyle/lakaren-om-nar-hasttjejer-soker-vard-hasttjejen-tar-man-alltid-pa-allvar
Citera
2026-06-16, 20:04
Medlem
Bassplays avatar
Skulle aldrig anställa folk som dricker kaffe. Dessa människor alltså oh jösses, riktiga missbrukare.

Klarar ingenting utan sin kopp direkt på morgonen, sen ska det fikas minst två gånger till, vid 10 och vid 3. Där emellan ska man ta en kopp eller två också. Patetiskt.

Snuffefilt för vuxna helt enkelt.
Citera
2026-06-16, 20:06
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Jag är ansvarig för att anställa cirka 20 personer inför sommarsäsongen, och idag har jag nekat 2 personer eftersom de inte dricker kaffe. Jag sade självklart inte att det var anledningen, men jag kommer aldrig anställa någon som inte dricker kaffe då man inte kan lita på sådana. Det är en del av att komma in i gemenskapen att dricka kaffe.

Som det ser ut nu är jag inte i en position där jag anställer för viktiga positioner, men när jag gjorde det så åkte alla ansökningar i papperskorgen om personen inte gjort lumpen. Vad har ni för små anledningar att inte anställa någon, och varför?

Minns när man saknade utbildning och var tvungen att ha å göra med chefer som dig. Det var tradigt. Dom är kvar på mcdonalds medan jag har en finfin lön med låg arbetsbörda, omringad av människor med hög IQ och EQ.

Håller dock med dig om kaffet. Så trött på människor som vägrar pga någon amalgamsjuk anledning.

Jag flaggar för bristande teknisk kompetens. Om jag ber den ansökande att byta mapp i terminalen, och jag istället får ”jag är säsongsarbetar”-looken, då åker dom ut med besked.
Citera
2026-06-16, 20:07
Medlem
Citat:
Jag är ansvarig för att anställa cirka 20 personer inför sommarsäsongen, och idag har jag nekat 2 personer eftersom de inte dricker kaffe. Jag sade självklart inte att det var anledningen, men jag kommer aldrig anställa någon som inte dricker kaffe då man inte kan lita på sådana. Det är en del av att komma in i gemenskapen att dricka kaffe.

Som det ser ut nu är jag inte i en position där jag anställer för viktiga positioner, men när jag gjorde det så åkte alla ansökningar i papperskorgen om personen inte gjort lumpen. Vad har ni för små anledningar att inte anställa någon, och varför?

Om hen dricker te istället för kaffe?

Lumpen? Hur många % mellan 18 - 39 har lumpen idag?

Några vettiga anledningar kan vara:

- kraftigt överviktig
- fler än 6 sjuktillfällen senaste 2 åren
- småbarn för då blir det VAB och föräldraledigt
- tecken på att man drar en lådbox vin och ett flak öl per helg
- gnällig
- lat
Citera
2026-06-16, 20:24
Medlem
Citat:
Att inte ha gjort lumpen, att inte dricka kaffe, eller att som man ha en katt är exempel på indikationer som gör ens arbetskraft värdelös. I teorin kan det säkert finnas någon som kan utföra något av värde ändå, exempelvis Alan Turing med sina kodbrytarmaskiner, men jag har bara anställt till vanliga jobb där det viktiga är att personen inte är en syltrygg.
Du är för dum i huvudet för att ha anställningsbefogenheter. Därutöver har du inte förstått verksamhetens mål och syfte om du tror att människor söker sig till företaget för att de vill sitta och dricka kaffe med en gammal gubbjävel.
Senast redigerad av nightsky26 2026-06-16 kl. 20:33.
Citera
2026-06-16, 20:44
Medlem
idiamindadas avatar
Ställ dig frågan: skulle jag vilja dricka öl med den här personen?
Citera
2026-06-16, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Fullgjord värnplikt är rent allmänt en viktig punkt när jag grovgallrar. Har dom dessutom gjort en tjänst / haft en befattning som är relevant gentemot det jag rekryterar till så hamnar dom i "intressanthögen" på bordet.

En mycket enkel och tidseffektiv markör för vilka man vill
Edit:

Något jag tittar efter om jag är satt att hitta duktiga tjejer är hästbrudarna.

Tar stort ansvar redan nere i unga tonåren, lämnar inget jobb halvfärdigt bakom sig, sitter inte och maskar till sig övertid och är snabbt redo att axla nya uppgifter / stiga i ansvar och befattning. Tar ingen skit och reser sig oftast upp över skitsnack och intriger.

Dock räcker det med en på varje avdelning.
Stallbråk får dom hålla på hemmaplan...

Hästtjejer är väl ofta riktigt jädra översittare.

Kolla t ex in:
The Shooting at Hawthorne Hill
En hetsig konflikt mellan en dressyrtränare och hans elev slutar i ett brutalt våldsdåd i den här kriminaldokumentären med många tvära kast.

Där är hästkvinnan riktig jädra psykopat. En av få gånger i USA nån frikänts pga blivit skjutit någon.
Citera
2026-06-16, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Skriver folk verkligen i sitt CV om de har gjort lumpen? Har nog aldrig sett det faktiskt...

Antar att du är för korkad för att förstå att vissa inte skriver ut sånt på CV:t ändå, och det låter ju som att du gör dem du nekar en stor tjänst genom att låta dem slippa jobba i närheten av dig.
Fast numera är det att tillhöra en minoritet att du har gjort militärtjänst.
Kanske vill de visa att de har disciplinen.
Sen beror det nog på vilken befattning de haft
Malaj toaletttömmare kanske inte är något för cv:t.
Citera
2026-06-16, 21:04
Medlem
Du är ansvarig, det är alltså inte ditt företag. Om det var jag som var din chef och jag fick reda på det hade du blivit av med detta uppdrag direkt, sen hade jag försökte få dig uppsagd.

Ditt ansvar är att vara professionell och tänka på företagets bästa, inte dina korkade fördomar. IQ-test på dig också...
Att folk dricker kaffe, är roliga att ta en öl med på fritiden eller 'kommer in i gemenskapen' är så jävla korkat.
Du ska ju leta efter den bästa för tjänsten, du får fan inte lön för att rekrytera kompisar!
Citera
2026-06-16, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Ställ dig frågan: skulle jag vilja dricka öl med den här personen?

Urbota idiotiskt förslag.
Ställ dig frågan: kommer den här personen göra arbetsuppgifterna effektivt?
Kommer den här personen vara lojal och professionell eller sitta och bryta mot sekretessen på puben?
Kommer den här personen stanna kvar eller dra till Australien och backpacka om 6 månader?
Är det här en intelligent person med moralisk kompass?
Inte undra på att Sverige är i så nedgånget skick med den här kulturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in