2026-06-16, 16:28
Medlem
Jag är ansvarig för att anställa cirka 20 personer inför sommarsäsongen, och idag har jag nekat 2 personer eftersom de inte dricker kaffe. Jag sade självklart inte att det var anledningen, men jag kommer aldrig anställa någon som inte dricker kaffe då man inte kan lita på sådana. Det är en del av att komma in i gemenskapen att dricka kaffe.

Som det ser ut nu är jag inte i en position där jag anställer för viktiga positioner, men när jag gjorde det så åkte alla ansökningar i papperskorgen om personen inte gjort lumpen. Vad har ni för små anledningar att inte anställa någon, och varför?
Citera
2026-06-16, 16:34
Medlem
halaltarzans avatar
Har inget företag numera, men skulle jag ha så går väl folk som har barn bort, inte helt ovanligt att de vill komma lite senare och/eller gå lite tidigare för de ska hämta eller skjutsa ungar. Plus folk med specialkrav och som inte kan äta allt utan måste ha dubbel uppsättning av allt i köket.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-06-16 kl. 16:36.
Citera
2026-06-16, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Jag är ansvarig för att anställa cirka 20 personer inför sommarsäsongen, och idag har jag nekat 2 personer eftersom de inte dricker kaffe. Jag sade självklart inte att det var anledningen, men jag kommer aldrig anställa någon som inte dricker kaffe då man inte kan lita på sådana. Det är en del av att komma in i gemenskapen att dricka kaffe.

Som det ser ut nu är jag inte i en position där jag anställer för viktiga positioner, men när jag gjorde det så åkte alla ansökningar i papperskorgen om personen inte gjort lumpen. Vad har ni för små anledningar att inte anställa någon, och varför?

Så klagar idioter som du på att arbetslösa är "lata"
Citera
2026-06-16, 16:37
Medlem
Skriver folk verkligen i sitt CV om de har gjort lumpen? Har nog aldrig sett det faktiskt...

Antar att du är för korkad för att förstå att vissa inte skriver ut sånt på CV:t ändå, och det låter ju som att du gör dem du nekar en stor tjänst genom att låta dem slippa jobba i närheten av dig.
Citera
2026-06-16, 16:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Jag dricker inte kaffe så tur att man inte sökte jobb hos dig.
Citera
2026-06-16, 16:42
Medlem
Citat:

Själv skulle jag helst inte anställa nån som inte kan dricka en kopp the istället.
Helst grönt eller annan sort eftersom folk som dricker kaffe och svart the snabbt blir beroende av koffeinet och trötta om de inte hela tiden tar en paus och dricker mer koffein + att kaffedrickare blir mer lättretliga,ängsliga och oftare får svårt att sova som gör att de inte är lika pigga på jobbet vilket medför att de dricker ännu mer kaffe eller energidryck.
Senast redigerad av Blatteman 2026-06-16 kl. 16:49.
Citera
2026-06-16, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Har inget företag numera, men skulle jag ha så går väl folk som har barn bort, inte helt ovanligt att de vill komma lite senare och/eller gå lite tidigare för de ska hämta eller skjutsa ungar. Plus folk med specialkrav och som inte kan äta allt utan måste ha dubbel uppsättning av allt i köket.
För att inte tala om allt vabbande. Många ungar är ofta sjuka i dagisålder.
Citera
2026-06-16, 17:09
Medlem
Citat:
Som det ser ut nu är jag inte i en position där jag anställer för viktiga positioner, men när jag gjorde det så åkte alla ansökningar i papperskorgen om personen inte gjort lumpen.

Utesluter du inte extremt många födda 80- och 90-talet med din taktik? Att bara anställa 20-åringar och 50 plussare är något udda.
Citera
2026-06-16, 17:14
Medlem
Smekarn87s avatar
En sann hjälte. Det är fan något lurt med folk som inte dricker kaffe. Att ha mjölk i kaffet är väl samma problem egentligen.
Citera
2026-06-16, 17:14
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Skriver folk verkligen i sitt CV om de har gjort lumpen? Har nog aldrig sett det faktiskt...

Antar att du är för korkad för att förstå att vissa inte skriver ut sånt på CV:t ändå, och det låter ju som att du gör dem du nekar en stor tjänst genom att låta dem slippa jobba i närheten av dig.

Har man inte gjort lumpen är man en syltrygg per automatik.
Du har inte känslan av teamwork eller kamratskap i ryggraden.
Jag förstår helt anledningen av att sålla bort sådana personer.

Man vill inte spendera 8 månader av betalt arbetstid att lära folk att ta ansvar.
Citera
2026-06-16, 17:16
Medlem
Nu anställer jag inte nån. Men ring i näsan går fetbort. Signalerar trassliga familjeförhållanden och psykiska problem. Såvida man inte är en stammedlem från Amazonas typ.
Citera
2026-06-16, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber

Fullgjord värnplikt är rent allmänt en viktig punkt när jag grovgallrar. Har dom dessutom gjort en tjänst / haft en befattning som är relevant gentemot det jag rekryterar till så hamnar dom i "intressanthögen" på bordet.

En mycket enkel och tidseffektiv markör för vilka man vill titta närmare på.

Den som inte listar sin värnplikt i CV:t - speciellt unga människor är dumma i huvudet och skall inte jobba hos oss.

Edit:

Något jag tittar efter om jag är satt att hitta duktiga tjejer är hästbrudarna.

Tar stort ansvar redan nere i unga tonåren, lämnar inget jobb halvfärdigt bakom sig, sitter inte och maskar till sig övertid och är snabbt redo att axla nya uppgifter / stiga i ansvar och befattning. Tar ingen skit och reser sig oftast upp över skitsnack och intriger.

Dock räcker det med en på varje avdelning.
Stallbråk får dom hålla på hemmaplan...
Senast redigerad av boboboxbox 2026-06-16 kl. 17:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in