2026-06-16, 20:27
Medlem
Ilimitados avatar
Zero smakar skit. Har en bismak som sätter sig längst bak på tungan. Denna bismak sitter sen kvar ett bra tag. Får nästan kväljningar då jag tänker på den. Att folk bortser från denna artificiella smakupplevelse fattar jag inte.
Citera
2026-06-16, 20:37
Medlem
jugbandbluess avatar
det är ett skitrecept. från början är det ett kebabsåsrecept. skippa fantan, tillsätt sambal oelek och sweet chilisås (det senare om du prompt vill ha sötman tråden tycks handla om)
Citera
2026-06-16, 20:39
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Finns inget större och tjockare pick me-beteende än att vara emot sockerfritt. I ett blindtest hade ni antagligen inte märkt någon skillnad eller föredragit det sockerfria, då era smaklökare är för underutvecklade av allt socker.
Jag mår fysiskt illa av smaken av aspartam, så det är nog snarare du som har underutvecklade smaklökar.
Citera
2026-06-16, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
För att du inte blir fet om du dricker dessa zeroläsker. Inga kalorier.

Korrekt. Men du får ett sötsug av sötningsmedlen.
Citera
2026-06-16, 20:53
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
När jag går in på Coca-Colas svenska hemsida så finns där ingen vanlig fanta med endast socker.

Här är innehållsförteckningen på Fanta ”Low Calorie”:

Hur kan detta smugits sig in? Dom döljer ju med liten text på burken att dom infört sötningsmedel. Vart tog vanlig Fanta vägen?

Socker är väl inte det nyttigaste. Men här får man det sämsta av två världar. Socker och sötningsmedel. Borde vara förbjudet tycker jag.

Var var du för 4-6 år sedan när detta var en stor debatt under ett par år medan "ren sockerläsk" långsamt fasades ut från de flesta varianter av läsk?
Citera
2026-06-16, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mammasgud
Vanlig Fanta, Pepsi, Sprite, 7up har innehållit både socker och nåt sötningsmedel rätt länge.

Åh fan, hade missat att "vanlig" Pepsi har sötningsmedel i sig.

Kolsyrat vatten, socker, färgämne (E 150d), aromer (inkl. koffein), syra (fosforsyra), sötningsmedel (acesulfam K, sukralos).
Citera
2026-06-16, 21:26
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Vem fan dricker läsk med socker i? Vem dricker frivilligt 500 kalorier extra istället för att bara dricka den sockerfria varianten som smakar lika bra?
Den sockerfria smakar inte lika bra. Man behöver inte dricka läsk varje dag. Ifall man bara dricker läsk och äter chips i undantagsfall så gör det inget att läsken innehåller socker.

Det är nog lättare att få folk att bli storkonsumenter av light-/zerovarianter eftersom de tänker att de kan unna sig en läsk en vardag om den inte innehåller så mycket kalorier. Sedan vänjer de sig vid läsk och energidryck och tycker att vatten och bryggkaffe är tråkigt. Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara särskilt hälsosamt att dricka drycker med sötningsmedel hela dagarna.
Citera
2026-06-16, 21:29
Medlem
Tycker tvärtom att jag märkt en återkomst av sockerläsk på senare tid. Tror folk tröttnat på aspartamsmaken. Man vill ha the real deal även om det är ohälsosamt.
Citera
2026-06-16, 21:34
Medlem
Det är sötningsmedel i vanlig Fanta också, även i original Coca-Cola, men där skriver dom bara socker även fast det ör tillsatt sötningsmedel...
Citera
2026-06-16, 21:35
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag skulle handla lite Fanta och göra en god Fanta-sås som man kan ha till grillat kött etc (ungefär Creme fraiche, majonäs, örter, kryddor, Fanta)

När jag kommer till min Coop så finns där bara Fanta Zero???? Va i helvete, jag vill ju ha med socker.

Kollar lite mer och hittar en annan burk. Fanta ”Low Calorie”, som består av socker OCH sötningsmedel???

Dom hade ingen vanlig Fanta med vanligt socker.

När fan blev lightläsk den nya standarden?

För mycket fokus på klagan, för lite på lösning:
Fanta sockerfri + lämplig dos härlig dansukker. Omröres tills upplöst.
Citera
2026-06-16, 21:42
Medlem
Blaskas avatar
Det är väl bra om dom gör den äckligare. Rent gift att dricka.
Citera
2026-06-16, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Billigare att tillverka utan socker och så kan de behålla samma pris mot kund = vinst.
haha tror knapapst det, varför har u-länder och ex sri lanka, nicaragua BARAMED SOCKER
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in