2026-06-16, 17:05
Medlem
Kan inte vara en slump att alla feta människor dricker zero.
Är övertygad om att dessa sötningsmedel inte på något sätt hjälper folk att hålla sig slanka, snarare tvärtom.
Har dock inga belägg för det, men min magkänsla är stark.
Citera
2026-06-16, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Kan inte vara en slump att alla feta människor dricker zero.
Är övertygad om att dessa sötningsmedel inte på något sätt hjälper folk att hålla sig slanka, snarare tvärtom.
Har dock inga belägg för det, men min magkänsla är stark.
Håller med, lite som hönan och ägget.
Citera
2026-06-16, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Tror att EU införde något krav pä hur mycket socker/kalorier läsken får innehålla.
Därav massa sötningsmedel.
Strax innan vi gick med i EU så hade Sverige en diskussion om att förbjuda kemiska sötningsmedel, av hälsoskäl. Men sen vet vi hur det gick.. Idag är det mode, "inne", folk är såna kälkborgare.
Citera
2026-06-16, 17:15
Medlem
Vem fan dricker läsk med socker i? Vem dricker frivilligt 500 kalorier extra istället för att bara dricka den sockerfria varianten som smakar lika bra?
Citera
2026-06-16, 17:41
Avstängd
(Över)statliga mandat, billigare råvaror, en befolkning som lärt sig "lita på experter" och som andra inte ifrågasätter exempelvis aspartam samt mer "hälsofokus" som egentligen främst handlar om att hålla vikten i schack och se bra ut på utsidan.

Sverige är ett av få länder där marknaden för aspartam-drycker är stabil. Men det är ändå inte värst här. I Storbritannien så har de sockerskatt ... så där kostar riktig läsk bra mycket mer än här.
Citera
2026-06-16, 17:44
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Vem fan dricker läsk med socker i? Vem dricker frivilligt 500 kalorier extra istället för att bara dricka den sockerfria varianten som smakar lika bra?

Folk som är feta helt enkelt.
Folk hatar att tvingas bli smala, men för oss skattebetalare är det bra. Jag vill inte betala din jävla CPAP-maskin.
Citera
2026-06-16, 17:57
Medlem
Varit standard i resten av norden i minst 3 år, lite trist när man plötsligt får ett sug på fanta.
Flytande kalorier är ändå bara ett slöseri så det är väll lika bra.
Citera
2026-06-16, 18:14
Medlem
Så länge man inte har diabetes så borde båda vara okej
Citera
2026-06-16, 18:34
Medlem
COOP har säkert något läskeblask med apelsinsmak och socker som är fullt likvärdigt med fanta. Annars kvista över till Lidl och köp deras apelsinläsk. Den är det socker i.
Citera
2026-06-16, 18:39
Medlem
mammasguds avatar
Vanlig Fanta, Pepsi, Sprite, 7up har innehållit både socker och nåt sötningsmedel rätt länge.

Vill man ha helt utan sötningsmedel så är det Zingo eller Coca Cola som gäller. Var uppmärksamma med Zingo dock! Den med endast socker har en blå remsa på sig och den sockerfria är orange, blir lätt att man tror att det borde va tvärom och tar fel

I övrigt är jag inget fan av sötningsmedel och tycker absolut inte att någon dryck blir godare med det. Däremot ok som komplement ibland, till exempel Sprite och 7up smakar ju mer ok med sötningsmedel än till exempel Fanta Zero som bara är en vidrigare variant av Fanta.

Likaså folk som säger att de föredrar Pepsi Max eller Cola Zero framför originalet, det fattar jag inte alls. Fan har hänt med era stackars smaklökar
Citera
2026-06-16, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag skulle handla lite Fanta och göra en god Fanta-sås som man kan ha till grillat kött etc (ungefär Creme fraiche, majonäs, örter, kryddor, Fanta)

När jag kommer till min Coop så finns där bara Fanta Zero???? Va i helvete, jag vill ju ha med socker.

Kollar lite mer och hittar en annan burk. Fanta ”Low Calorie”, som består av socker OCH sötningsmedel???

Dom hade ingen vanlig Fanta med vanligt socker.

När fan blev lightläsk den nya standarden?

Jag vet.
Så jävla äckligt.
Zingo finns utan aspartam och med socker, alltså riktig läsk.
Citera
2026-06-16, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag skulle handla lite Fanta och göra en god Fanta-sås som man kan ha till grillat kött etc (ungefär Creme fraiche, majonäs, örter, kryddor, Fanta)

När jag kommer till min Coop så finns där bara Fanta Zero???? Va i helvete, jag vill ju ha med socker.

Kollar lite mer och hittar en annan burk. Fanta ”Low Calorie”, som består av socker OCH sötningsmedel???

Dom hade ingen vanlig Fanta med vanligt socker.

När fan blev lightläsk den nya standarden?

Letat sprite för dottern ville ha det. köper aldrig zero.
Det finns fan inte i någon butik jag varit i.
Antar sötningsmedel är mycket billigare än socker.
Är nog däför det byts ut överallt.
beställa en cola på donken innebär zero om man inte förtydligar det.
Ligger som första val överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in